سینماسینما، سعید لیلاز
تماشای فیلم شهرک، تصویر کارگردان خوشفکر و آینده داری را در ذهنم ایجاد کرد. وقتی برای دیدن این فیلم دعوت شدم مطلقا فکر نمی کردم با اثری متفاوت روبرو باشم. این تفاوت نه در شکل و ساختار یک فیلم سینمایی، که در لایه های سناریو هم کاملا لمس می شود. یک نگاه جدید در سینمای ایران که به جای آنکه یک اثر سینمایی عرف باشد نگاه فلسفی آن به زندگی و حیات قابل تقدیر است و به نظرم این نگاه فقط منحصر به من نیست چرا که هر بیننده معمولی هم می تواند چنین ارتباطی با فیلم بگیرد. اثری که هم خوش ساخت است و هم به لحاظ بصری متفاوت و مهمتر اینکه بازی های خوب و روانی دارد. آقای کاظم سیاحی در نقش دستیار کارگردان بسیار بازی درخشانی دارد و همین موارد است که نگاه متفاوت را به بیننده القا می کند و پرسش هایی را در ذهن ایجاد می کند مبنی بر اینکه آیا همه زندگی ما آدم ها یک فیلم است؟ واکنش ما آدم ها در شرایط آرتیفیشیال و مصنوعی به موقعیت های که در آن قرار می گیریم چه می تواند باشد؟ بی مبالغه فیلم شهرک برای من تداعیکننده رمان ۱۹۸۴ جرج اورول بود.
آدم هایی که در یک شهرک سینمایی قرار می گیرند و از روان اولیه خود دور می شوند یکجور الیناسیون و خودبیگانگی به زیبایی در این فیلم مطرح می شود که هم می تواند اثر فلسفی باشد و هم امر سیاسی که انسان ها چگونه می توانند در محیط های مختلف کارکرهای متفاوتی از خود نشان دهند.
شاید ده پانزده دقیقه ابتدایی که داستان فیلم شکافته می شود و قصه برای مخاطب پهن می شود داستان برای بیننده کمی کند پیش رود اما به محض قرار گرفتن فیلم در پارت دوم، بیننده با داستان اخت می گیرد و موضوع را پیگیری میکند و به قول سینماگر ها بافت دراماتیک داستان بسیار هنرمندانه دیده می شود. قاطعانه بگویم که اگر علی حضرتی فقط کارگردان فیلم بود یا تنها نگارش فیلمنامه را بر عهده می داشت برای من آن جایگاه ویژه را پیدا نمی کرد. ولی در زمانه ای که فقر سناریو در سینمای ایران بیداد می کند او هم به لحاظ فلسفی نگاه ویژه ای به فیلمنامه دارد هم توانسته از جهت ساختار و اجرا با استادی از بازیگران بازی بگیرد و فیلم را بسازد. فیلمی که بسیار کم خرج است و ارزان ساخته شده و از نگاه کلیشه ای سینمای ایران نیز به دور است.
در میان فیلم های امروز که از یک طرف در ورطه ابتذال و لودگی افتاده و از سوی دیگر داستان های عاشقانه سه نفره و دونفره با تصویر زیبای زنان به مخاطب ارایه می دهد یا محصور داستان های اوایل انقلاب است به نظرم شهرک مافوق جریان سینما حرکت می کند و نشان می دهد سینمای ایران همچنان ظرفیت و گنجایش حضور جوانان را دارد و می توان به آنها اطمینان کرد. سینمایی که ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، ایراهیم حاتمی کیا برای آن فیلم ساخته و می سازند. شهرک نشان می دهد که می توان وارد حوزه عامه پسند نشد ولی اثرتان بار معنایی لازم را برای مخاطب داشته باشد. این نکات نه صحبت های من که به نظرم نظر مخاطبان فیلم هم خواهد بود و فیلم از گیشه لازم بر خوردار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی