سینماسینما، محمد حقیقت – در طول سالها، دوستان سینمادوست و بهویژه فیلمسازان بسیاری از جمله زنده یاد، عباس کیارستمی، که با وی در فرانسه سفرهای بسیاری کرده بودم، مرا به نوشتن کتاب «آنچه میخواستید از پشت پرده جشنواره کن بدانید و ۴۰ سال حضور…» تشویق کرده بودند.
دو مورد خاص دیگر هم بیشتر مرا به نوشتن این کتاب تشویق کرد:
اول آنکه در چهل سال اخیر، فیلمهای ایرانی حضور خود را برپرده سینماهای خارج از کشور، از فرانسه شروع کرده و تا به امروز ۱۳۷ فیلم بلند سینمایی توسط کمپانیهای فرانسوی خریداری و در فرانسه پخش (پخش عمومی) شدهاند که با فاصله بسیار زیاد از این زاویه سرآمد همه کشورهای جهان است.
دومین مورد، حضور بسیار موئر و پراعتبار سینمای ایران در جشنواره کن، که به یقین مهمترین و معتبرترین جشنواره سینمایی جهان به حساب میآید. و ایران سر انجام نخل طلا را به دست آورده بود، که گل سرسبد جایزههای جهان سینماست.
موضوعاتی که در فصل های مختلف کتاب به آنها پرداخته میشود به طور خلاصه چنین است:
– چگونه پای سینمای ایران به اکران فرانسه باز شد؟
– چگونه پخشکنندگان فرانسوی به خرید فیلمها پرداختند و معیار سنجش و انتخاب آنها چه بود؟
– گفتگو با تعداد بسیاری از پخشکنندگان فرانسوی.
– لیست فیلمها و تاریخ به نمایش در آمدن فیلمهای ایرانی، و خلاصه قراردادها- تاثیر اقتصادی آن بر کارهای آینده فیلمسازان آنها.
– آمار فروش بسیاری از فیلمها و علت موفقیت و یا عدم موفقیت آنها بر پرده.
– چگونه فیلمهای ایران به جشنواره فرانسوی راه یافتد؟ از چه تاریخی و با کدامین جشنواره شروع شد و چه جوایزی گرفتند؟
– برای بهتر شناساندن سینمای ایران در شهرستانهای فرانسه، چه اقداماتی انجام میشد؟
– کدام فیلمهای ایرانی وارد واحدهای درسی نوجوانان فرانسوی شدند؟
– چگونه سینمای ایران سر از جشنواره کن در آورد؟ و چه مراحلی را پیمود؟
– جشنواره کن چه نقشی ایفاء کرد؟ ایران چگونه به قله نخل طلا رسید، چه مراحلی طی شد؟
– وقتی فیلمی به ویژه در مسابقه کن پذیرفته میشود، کدام تبصرهها به قرارداد با کمپانیهای خرید، اضافه میشود و چرا؟
– چه چیزی مایل بودید درباره کن بدانید و جرات نکرده بودید بپرسید؟
خارج از همه اینها فراموش نکنیم که شکلگیری و اساس سینمای ایران از فرانسه – ۱۷ تیر ۱۲۷۹ شروع شده بود که مضفرالدین شاه فیلم های کوتاه لومیر را درپاریس دیده، و حیرتزده شد و دستور خرید دوربین و فیلم سینمایی را به عکاس باشی میدهد و از او میخواهد که فیلمبرداری یاد بگیرد… و سینما به تهران برده میشود و حالا سینمای ایران از تهران به پاریس آورده شده است و از انقلاب به این سو نقش سفیر فرهنگی ایران را در خارج به دوش میکشد.
این بدهبستانهای سینمایی بین دو کشور جالب است. در ضمن اولین کتابی که درباره «صد سال تاریخ سینمای ایران»، به زیان خارجی نوشته شده، به زبان فرانسه در سال ۱۹۹۹ (محمد حقیقت) است و اولین جشنواره فیلمهای ایرانی در چهل سال اخیر در خارج از کشور، در فرانسه و درسال ۱۹۸۳ توسط نویسنده کتاب برپا شده بود که تا سال ۲۰۰۰ هرساله ادامه داشت.
فرانسه نقش قابل اعتنائی برای سینمای ایران به عهده داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه