سینماسینما، محمد حقیقت – در طول سالها، دوستان سینمادوست و بهویژه فیلمسازان بسیاری از جمله زنده یاد، عباس کیارستمی، که با وی در فرانسه سفرهای بسیاری کرده بودم، مرا به نوشتن کتاب «آنچه میخواستید از پشت پرده جشنواره کن بدانید و ۴۰ سال حضور…» تشویق کرده بودند.
دو مورد خاص دیگر هم بیشتر مرا به نوشتن این کتاب تشویق کرد:
اول آنکه در چهل سال اخیر، فیلمهای ایرانی حضور خود را برپرده سینماهای خارج از کشور، از فرانسه شروع کرده و تا به امروز ۱۳۷ فیلم بلند سینمایی توسط کمپانیهای فرانسوی خریداری و در فرانسه پخش (پخش عمومی) شدهاند که با فاصله بسیار زیاد از این زاویه سرآمد همه کشورهای جهان است.
دومین مورد، حضور بسیار موئر و پراعتبار سینمای ایران در جشنواره کن، که به یقین مهمترین و معتبرترین جشنواره سینمایی جهان به حساب میآید. و ایران سر انجام نخل طلا را به دست آورده بود، که گل سرسبد جایزههای جهان سینماست.
موضوعاتی که در فصل های مختلف کتاب به آنها پرداخته میشود به طور خلاصه چنین است:
– چگونه پای سینمای ایران به اکران فرانسه باز شد؟
– چگونه پخشکنندگان فرانسوی به خرید فیلمها پرداختند و معیار سنجش و انتخاب آنها چه بود؟
– گفتگو با تعداد بسیاری از پخشکنندگان فرانسوی.
– لیست فیلمها و تاریخ به نمایش در آمدن فیلمهای ایرانی، و خلاصه قراردادها- تاثیر اقتصادی آن بر کارهای آینده فیلمسازان آنها.
– آمار فروش بسیاری از فیلمها و علت موفقیت و یا عدم موفقیت آنها بر پرده.
– چگونه فیلمهای ایران به جشنواره فرانسوی راه یافتد؟ از چه تاریخی و با کدامین جشنواره شروع شد و چه جوایزی گرفتند؟
– برای بهتر شناساندن سینمای ایران در شهرستانهای فرانسه، چه اقداماتی انجام میشد؟
– کدام فیلمهای ایرانی وارد واحدهای درسی نوجوانان فرانسوی شدند؟
– چگونه سینمای ایران سر از جشنواره کن در آورد؟ و چه مراحلی را پیمود؟
– جشنواره کن چه نقشی ایفاء کرد؟ ایران چگونه به قله نخل طلا رسید، چه مراحلی طی شد؟
– وقتی فیلمی به ویژه در مسابقه کن پذیرفته میشود، کدام تبصرهها به قرارداد با کمپانیهای خرید، اضافه میشود و چرا؟
– چه چیزی مایل بودید درباره کن بدانید و جرات نکرده بودید بپرسید؟
خارج از همه اینها فراموش نکنیم که شکلگیری و اساس سینمای ایران از فرانسه – ۱۷ تیر ۱۲۷۹ شروع شده بود که مضفرالدین شاه فیلم های کوتاه لومیر را درپاریس دیده، و حیرتزده شد و دستور خرید دوربین و فیلم سینمایی را به عکاس باشی میدهد و از او میخواهد که فیلمبرداری یاد بگیرد… و سینما به تهران برده میشود و حالا سینمای ایران از تهران به پاریس آورده شده است و از انقلاب به این سو نقش سفیر فرهنگی ایران را در خارج به دوش میکشد.
این بدهبستانهای سینمایی بین دو کشور جالب است. در ضمن اولین کتابی که درباره «صد سال تاریخ سینمای ایران»، به زیان خارجی نوشته شده، به زبان فرانسه در سال ۱۹۹۹ (محمد حقیقت) است و اولین جشنواره فیلمهای ایرانی در چهل سال اخیر در خارج از کشور، در فرانسه و درسال ۱۹۸۳ توسط نویسنده کتاب برپا شده بود که تا سال ۲۰۰۰ هرساله ادامه داشت.
فرانسه نقش قابل اعتنائی برای سینمای ایران به عهده داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول