آمار فروش سینماها در دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با تعداد مخاطبان سینما در ماههای ابتدایی سالهای گذشته نشان میدهد هنوز سینمای ایران بحران مخاطب را پشتسر نگذاشته است.
به گزارش سینماسینما، وضعیت اکران در سینماها همچنان بحرانی است و آمار فروش فیلمهای در حال اکران نشان از ادامه قهر مخاطبان با سالنهای سینمایی دارد.
هرچند بخش عمدهای از این وضعیت یادگار بحران کرونا در سینمای ایران است اما توجه به آمارها نشان میدهد که باید بیش از پیش نگران وضعیت استقبال از فیلمها در دوران پساکرونا هم باشیم.
امیرحسین علمالهدی کارشناس اقتصادی سینما در مروری کوتاه بر آمارهای رسمی ارائه شده از وضعیت اکران سینماها، در یادداشتی تحلیلی نوشته است: دوماه از ورود به قرن جدید گذشته است و برای سینمای ایران با نگاهی به آمار میزان کارکرد دو ماهه نشان دهنده وضعیت بحرانی سینما نسبت به نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ است و بهتر است متولیان دولتی و صنفی سینما برای مدیریت این بحران فکر اساسی کنند!
از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ ببینیم در فروردین و اردیبهشت سینمای ایران (بجز سال ۱۳۹۹ که این دوماه سینما بخاطر پاندمی کرونا تعطیل بود) چه میزان فروش و مخاطب داشته است:

بر اساس همین آمار ارائه رسمی درج شده در گزارش سالانه سازمان سینمایی کشور و سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، نگاهی به وضعیت تعداد مخاطب در دو ماهه ابتدایی هرسال نیز داشته باشیم تا فارغ از ارقام ثبت شده در گیشه تصویر روشنتری از «تعداد مخاطب» سینمای ایران در بهار ۱۴۰۱ به دست آوریم؛

موخره: آمارها نشان دهنده وضعیت کلی سینما در سال جاری است و کاهش نزدیک به ۵ میلیون نفر مخاطب امسال به نسبت سال ۱۳۹۸ موید این نکته است که سینما در وضعیت اورژانسی است و با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی قشر «سینما رو» اگر تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما اندیشیده نشود، پیشبینی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون مخاطب برای سینمای امسال دور از ذهن نیست و این آمار یعنی بازگشت به سال ۱۳۹۲ با فروش ۸ میلیون قطعه بلیت!
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «تاندربولتز» صدرنشین گیشه جهانی شد
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





