محمد حسن شهسواری میگوید اگر بخواهید زندگیتان را از فعل نوشتن بچرخانید، دو راه بیشتر ندارید؛ یا باید روزنامهنگاری کنید یا فیلمنامه بنویسید.
به گزارش سینماسینما، محمد حسن شهسواری، داستان نویس معاصر گفت: اگر بخواهید زندگیتان را از فعل نوشتن بچرخانید، دو راه بیشتر ندارید؛ یا باید روزنامهنگاری کنید یا فیلمنامه بنویسید چون نوشتن داستان کوتاه، نمایشنامه و رمان منبع ارتزاق برای شما نخواهد بود.
شهسواری گفت: من فیلمنامههای خوبی را چه با اسم مستعار و چه بیاسم مستعار برای تلویزیون و سینما نوشتم که در تلویزیون ۱۰ تا از آنها به تلهفیلم تبدیل شد و خیلیهایش هم نشد. زمانی، فیلمنامهنویس محبوبی برای تهیهکنندهها بودم، چون هم دستم تند بود و هم محورهای مقبول سازمان را میدانستم. خودم الان باورم نمیشود. یک بار چهار روزه یک تله فیلم نوشتم. از آن وحشتناکتر، یک بار طی ده روز یازده قسمت از یک سریال را نوشتم. واقعا در جوانی آدم چه کارهایی میتواند بکند!
نویسنده کتاب “میم عزیز” و “پاگرد” گفت: من فیلمنامهنویسی را نزدیک به یک دهه است کنار گذاشتهام. فیلمنامهنویسی و داستاننویسی شباهتهای زیادی با هم دارند اما یک تفاوت عمده در این میان وجود دارد که باعث شد من فیلمنامهنویسی را کنار بگذارم. من معتقدم فیلمنامه، اثری درجه ۲ است. البته بابت این باورم، خیلی از دوستان فیلمنامهنویس از من دلخور هستند به نظرم، اول تا آخر یک فیلم با کارگردان است و خلاف باور عموم اهالی سینما این کارگردان است که میتواند از یک فیلمنامه متوسط، یک شاهکار بسازد یا یک فیلمنامه قوی را خراب کند.
او ادامه داد: در سینمای اقتباسی، فیلمهای متعددی از رمانهای معروف ساخته میشود اما فقط یکسری که کارگردانهای خوبی دارند، شناختهشده هستند. این اتفاق درباره رمان «بینوایان» ویکتور هوگو افتاده و از میان تعداد کثیری از فیلمهایی که بر اساس این رمان ساخته شده، فقط چند تای آنها در خاطر مخاطبان سینما مانده است.
او در پایان و در پاسخ به این سوال که چه شد که از از فضای فیلمنامهنویسی بیرون آمده است، گفت: دلم میخواست روی اثر هنری که مینویسم، فقط اسم خودم نوشته شده باشد. نمیخواستم اسمم پایینتر از اسم کارگردان بیاید و آن اثر متعلق به من نباشد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید تشکری درگذشت
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- برشهای کوتاه/ گفتوگو با کامبوزیا پرتوی درباره فیلم «کامیون»
- نویسنده «مرد عنکبوتی» درگذشت
- سوالی که خشایار الوند از عارف لرستانی داشت + عکس
- خشایار الوند درگذشت
- بهروز افخمی کدام بازیگر زن هالیوود را برای فیلمش انتخاب کرد؟
- اهدای جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران به نام آلن آلدا
- حسرتی که همیشه همراه خسرو سینایی بوده است
- نیل سایمون استاد نمایشنامههای کمدی درگذشت
- در ادبیات ما بنز را از انبار کارخانه خارجی میدزدیم و همقیمت با پراید واردمیکنیم/در سینما حداقل فیلمهای ایرانی با خودشان رقابت میکنند
- جزییاتی تازه از پیشتولید سریال «سلمان فارسی»/ احمدجو: ۳۷ قسمت نوشته شد
- ریدلی اسکات نگارش فیلمنامه اثر جدیدش را به چه کسی میسپارد؟
- فیلمنامهنویس نامزد اسکار در ۹۲ سالگی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





