محمد حسن شهسواری میگوید اگر بخواهید زندگیتان را از فعل نوشتن بچرخانید، دو راه بیشتر ندارید؛ یا باید روزنامهنگاری کنید یا فیلمنامه بنویسید.
به گزارش سینماسینما، محمد حسن شهسواری، داستان نویس معاصر گفت: اگر بخواهید زندگیتان را از فعل نوشتن بچرخانید، دو راه بیشتر ندارید؛ یا باید روزنامهنگاری کنید یا فیلمنامه بنویسید چون نوشتن داستان کوتاه، نمایشنامه و رمان منبع ارتزاق برای شما نخواهد بود.
شهسواری گفت: من فیلمنامههای خوبی را چه با اسم مستعار و چه بیاسم مستعار برای تلویزیون و سینما نوشتم که در تلویزیون ۱۰ تا از آنها به تلهفیلم تبدیل شد و خیلیهایش هم نشد. زمانی، فیلمنامهنویس محبوبی برای تهیهکنندهها بودم، چون هم دستم تند بود و هم محورهای مقبول سازمان را میدانستم. خودم الان باورم نمیشود. یک بار چهار روزه یک تله فیلم نوشتم. از آن وحشتناکتر، یک بار طی ده روز یازده قسمت از یک سریال را نوشتم. واقعا در جوانی آدم چه کارهایی میتواند بکند!
نویسنده کتاب “میم عزیز” و “پاگرد” گفت: من فیلمنامهنویسی را نزدیک به یک دهه است کنار گذاشتهام. فیلمنامهنویسی و داستاننویسی شباهتهای زیادی با هم دارند اما یک تفاوت عمده در این میان وجود دارد که باعث شد من فیلمنامهنویسی را کنار بگذارم. من معتقدم فیلمنامه، اثری درجه ۲ است. البته بابت این باورم، خیلی از دوستان فیلمنامهنویس از من دلخور هستند به نظرم، اول تا آخر یک فیلم با کارگردان است و خلاف باور عموم اهالی سینما این کارگردان است که میتواند از یک فیلمنامه متوسط، یک شاهکار بسازد یا یک فیلمنامه قوی را خراب کند.
او ادامه داد: در سینمای اقتباسی، فیلمهای متعددی از رمانهای معروف ساخته میشود اما فقط یکسری که کارگردانهای خوبی دارند، شناختهشده هستند. این اتفاق درباره رمان «بینوایان» ویکتور هوگو افتاده و از میان تعداد کثیری از فیلمهایی که بر اساس این رمان ساخته شده، فقط چند تای آنها در خاطر مخاطبان سینما مانده است.
او در پایان و در پاسخ به این سوال که چه شد که از از فضای فیلمنامهنویسی بیرون آمده است، گفت: دلم میخواست روی اثر هنری که مینویسم، فقط اسم خودم نوشته شده باشد. نمیخواستم اسمم پایینتر از اسم کارگردان بیاید و آن اثر متعلق به من نباشد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید تشکری درگذشت
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- برشهای کوتاه/ گفتوگو با کامبوزیا پرتوی درباره فیلم «کامیون»
- نویسنده «مرد عنکبوتی» درگذشت
- سوالی که خشایار الوند از عارف لرستانی داشت + عکس
- خشایار الوند درگذشت
- بهروز افخمی کدام بازیگر زن هالیوود را برای فیلمش انتخاب کرد؟
- اهدای جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران به نام آلن آلدا
- حسرتی که همیشه همراه خسرو سینایی بوده است
- نیل سایمون استاد نمایشنامههای کمدی درگذشت
- در ادبیات ما بنز را از انبار کارخانه خارجی میدزدیم و همقیمت با پراید واردمیکنیم/در سینما حداقل فیلمهای ایرانی با خودشان رقابت میکنند
- جزییاتی تازه از پیشتولید سریال «سلمان فارسی»/ احمدجو: ۳۷ قسمت نوشته شد
- ریدلی اسکات نگارش فیلمنامه اثر جدیدش را به چه کسی میسپارد؟
- فیلمنامهنویس نامزد اسکار در ۹۲ سالگی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





