تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۱۱:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 79095

تکذیب اجرای سرود ملی توسط همایون شجریان، انتشار کلیپ شهرزاد سه با صدای محسن چاووشی، کنسرت کیتارو در تهران، همخوانی سامی یوسف و پدرش و انتشار دو فراخوان ازسوی دفتر موسیقی و خانه موسیقی مهمترین اتفاقات جامعه موسیقی ایران در هفته گذشته بود.

به گزارش سینماسینما، هفته گذشته برای موسیقی ایران نسبت به یک ماه گذشته‌ که همراه با برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود چندان روزهای پراتفاقی محسوب نمی‌شد و مهمترین ماجراهای این هفته به «تکذیب اجرای سرود ملی توسط همایون شجریان»، «انتشار کلیپ شهرزاد سه با صدای محسن چاووشی»، «کنسرت کیتارو در تهران»، «همخوانی سامی یوسف و پدرش» و انتشار دو فراخوان از سوی دفتر موسیقی و خانه موسیقی مربوط می‌شد.

«جمعه» اولین موزیک ویدئو و قطعه محسن چاوشی برای فصل سوم سریال شهرزاد منتشر شد. هر چند قرار بود پخش سری سوم سریال شهرزاد از هفته‌ای که گذشت آغاز شود اما به دلیل بارش سنگین برف در تهران گویا برخی مراحل آماده‌سازی این سریال با مشکلاتی مواجه شده که باعث شده دست‌اندرکاران پخش سریال را به هفته آینده موکول کنند.

Mohsen-Chavoshi-5-500x500

این موزیک ویدئو حاوی تصاویری از فصل اول، دوم و تصاویر جدید فصل سوم سریال است. ترانه، میکس و مستر قطعه «جمعه» برعهده محسن چاوشی بوده است. در این قطعه، شهاب اکبری تنظیم، احسان نی‌زن کمانچه، عادل روح نواز گیتار نایلون و الکترونیک، علی چراغی آوای سنتی، فرناز ملکی کرال زن و مسعود رفیع زاده تدوین کار را برعهده داشته‌اند.

در این هفته آلبومی با عنوان «و اینک عشق» نیز منتشر شد که در آن سامی یوسف و پدرش بابک رادمنش به همخوانی پرداخته بودند.این آلبوم نیز قرار بود روز یکشنبه ۸ بهمن طی مراسمی رونمایی شود، که به دلیل شدت بارش برف در تهران، بدون مراسم رونمایی منتشر شد.

1

«و اینک عشق» اثری با صدای فیروز برنجان است که او را با نام هنری بابک رادمنش می‌شناسند. این آلبوم از دوازده قطعه به نام‌های جان جانان، خدا صبرت بده، چهار باغ، حس کن، بازا، و اینک عشق، جانم تویی، دور از تصور، ای عاشقان، وای از جدایی، مروارید عشق و گلمدین(نیامدی) تشکیل شده است.

همایون شجریان نیز روز یکشنبه این هفته خبر اجرای سرود تیم ملی با صدای خودش را تکذیب کرد. طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر انتخاب همایون شجریان و سالار عقیلی برای اجرای سرود تیم ملی در رسانه‌ها منتشر شده بود که روابط عمومی شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز با انتشار متنی به نقل از همایون شجریان نوشت: “همایون شجریان ضمن آرزوی موفقیت برای تیم ملی گفت «تا به امروز کسی در این مورد با من صحبت نکرده است و از اصل ماجرا بی‌خبر هستم.»”

همایون+شجریان

روز گذشته نیز خبر دیگری از همکاری دوباره همایون شجریان به حمید نعمت‌الله منتشر شد. همایون شجریان و سهراب پورناظری، خواننده و آهنگساز فیلم سینمایی «شعله‌ور» جدیدترین ساخته حمید نعمت‌الله به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی شدند و در حال حاضر مشغول ضبط و میکس قطعه موسیقی تیتراژ پایانی این اثر سینمایی هستند.

همچنین فیلم مستند«آواز خدا» نیز که روایتی مستند از زندگی سیدقدمیار حسینی، تنبورنواز ۱۲۰ ساله کرمانشاهی است پس از دو سال فیلمبرداری و گردآوری اطلاعات ساخته شد.

9

این مستند توسط عارف محمدی (مستندساز و منتقد فیلم) «آواز خدا» روایتی است درباره کهن‌سال‌ترین کسی که در ایران روی صحنه رفته، ساخته شده است. سیدقدمیار حسینی در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که سال ۱۳۹۰ برگزار شد، بخش‌هایی از موسیقی تنبور را با عنوان «طرز»، «کاکاردایی»، «بابافقیهی»، «شاخوشینی» و «منظومه لیلی و مجنون» در سن ۱۱۷ سالگی اجرا کرد تا کهن‌سال‌ترین نوازنده‌ای باشد که در ایران روی صحنه رفته است. او ۶ تیر ۱۳۹۳ و در سن ۱۲۰ سالگی به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

در یک هفته گذشته همچنین پروژه «چند شب دونوازی همساز» از مجموعه کنسرت‌های «چند شب» با روی صحنه رفتن هشت اجرای موسیقی ایرانی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

17

روز پنجشنبه ۵ بهمن، نازنین غنی‌زاده و المیرا مردانه نوازنده کمانچه، مریم خدابخش و امین حیدری نوازنده عود، بهزاد رواقی و شاهین صفایی نوازنده تار به اجرای برنامه پرداختند. در نوبت اول اجراهای روز جمعه ۶ بهمن نیز شروین مهاجر نوازنده کمانچه، مهرزاد اعظمی و پیام جوانی نوازنده تار و در نوبت دوم هم سامر حبیبی و مهرداد ناصحی نوازنده کمانچه، بهناز بهنام‌نیا و رخساره رستمی نوازنده عود و حامدفکوری و مقداد شاه حسینی نوازنده تار به اجرای برنامه پرداختند.

ازسویی؛ سالار عقیلی که به همراه گروه «راز و نیاز» به عمان سفر کرده است، دوشنبه ۹ بهمن در جریان جشنواره مسقط روی صحنه رفت. در این اجرا که در «بیستمین جشنواره فرهنگی بین‌المللی مسقط ـ ۲۰۱۸» در پایتخت کشور عمان برگزار شد همسر و فرزند سالار عقیلی نیز او را همراهی کردند.

سالار+عقیلی

گروه «راز و نیاز» را در این جشنواره سالار عقیلی (خواننده)، حریر شریعت‌زاده (نوازنده  دف و پیانو)، ماهور عقیلی (نوازنده تنبک)، علی خشتی‌نژاد (نوازنده تار)، علیرضا دریایی (کمانچه) و حسین محمودی‌مجد (سنتور) تشکیل می‌دادند.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز دوشنبه ۹ بهمن با انتشار متنی، از اهالی موسیقی دعوت کرد پیش از تصویب نهایی شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر، پیشنهادات‌شان را تا ۲۵ بهمن به این دفتر ارسال کنند.

دفتر+موسیقی

شیوه‌نامه پیشنهادی دفتر موسیقی برای برگزاری «جشنواره موسیقی فجر» اواسط اردیبهشت ماه امسال توسط گروهی از منتقدان اصلاح و به این دفتر ارسال شد تا پس از بررسی، تصویب و به اجرا درآید. حال پس از گذشت ۹ ماه از این اتفاق، دفتر موسیقی امروز با انتشار متنی از کارشناسان و اهالی موسیقی دعوت کرده تا پیشنهادات‌شان را به این دفتر ارسال کنند.

در متن دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «با احترام بدین وسیله از تمامی افراد حقیقی و حقوقی، هنرمندان، متخصصین و فعالان عرصه موسیقی کشور دعوت می‌شود؛ با عنایت به اینکه تدوین و تصویب شیوه‌نامه برگزاری “جشنواره موسیقی فجر” مراحل نهایی خود را سپری می‌کند؛ هرگونه پیشنهاد و نظر کارشناسی خود را حداکثر تا تاریخ٩۶/١١/٢۵ کتباً به این دفتر، ارسال نمایند.»

در ادامه، خانه موسیقی با انتشار فراخوانی از ناشران، موسسات فرهنگی و هنرمندانی که طرح و ایده‌ای برای ساماندهی حوزه نشر موسیقی دارند، دعوت به همکاری کرد.

74

در نامه‌ای که با عنوان «استمداد خانه برای ساماندهی حوزه نشر» منتشر شده آمده است: «فراخوان خانه موسیقی جهت ساماندهی حوزه نشر موسیقی و  فراهم ساختن امکان عرضه بهینه آثار هنری با شرایط و تسهیلات ویژه را برای مخاطبان اعلام شد. باتوجه به مسائل و مشکلات ناشی از عدم رعایت قانون کپی‌رایت و درخواست هنرمندان و فعالان حوزه نشر جهت حمایت از تولیدکنندگان عرصه موسیقی، نهاد صنفی خانه موسیقی با هدف حمایت از تولید، نشر و عرضه آثار، حفظ میراث هنری کشور در بخش موسیقی، ارتقای کیفی، حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقی‌دانان در نقاط مختلف کشور و مقابله با نقض گسترده حقوق پدیدآورندگان آثار هنری و بارور ساختن استعدادهای هنری در رشته موسیقی و عطف به ماده ۱۱ اساسنامه، خانه موسیقی درنظر دارد جهت ساماندهی حوزه نشر موسیقی، امکان عرضه بهینه آثار هنری با شرایط و تسهیلات ویژه را برای مخاطبان فراهم سازد. لذا از کلیه ناشران و موسسات فرهنگی و هنرمندانی که ایده‌هایی خلاقانه در این حوزه دارند و مایل به مشارکت در این پروژه هستند، دعوت می‌شود حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه، طرح توجیهی و برنامه عملیاتی پیشنهادی خود را به خانه موسیقی ایران ارسال نمایند.

نشانی: خیابان فاطمی غربی، نرسیده به جمالزاده، پلاک ۲۷۰، خانه موسیقی ایران. کد پستی :۱۴۱۶۸۴۳۸۱۱»

و اما «کیتارو» موزیسین مشهور ژاپنی گویا قرار است بار دیگر به ایران بیاید تا کنسرتی را در تهران و احتمالا در چند شهر دیگر کشورمان برگزار کند.

3

«کیتارو» که ایرانی‌ها موسیقی او را با مستند «جاده ابریشم» در دهه شصت شمسی به خاطر می‌آورند، اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در تهران کنسرتی را روی صحنه خواهد برد.

کیتارو اواخر مهرماه سال ۱۳۹۳ نیز چهار شب کنسرت در تالار وزارت کشور با استقبال دوستداران ایرانی‌اش برگزار کرد که البته حاشیه‌های آن اجرا تا ماه‌ها بعد نیز ادامه داشت؛ لغو شب آخر کنسرت کیتارو، کشمکش‌های میان اعضای ارکستر همراهی کننده کیتارو با تهیه‌کنندگان کنسرت و تهدید به روی صحنه نرفتن، به تعویق افتادن پرداخت دستمزد نوازندگان برای چند ماه و جنجال‌های پیرامونی آن، گرو نگه داشتن برخی از سازهای ارکستر همراهی کننده کیتارو توسط تالار وزارت کشور به دلیل بدهی تهیه‌کنندگان کنسرت و برخی مسائل دیگر ازجمله حاشیه‌های این کنسرت بود.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها