این روزها در محافل هنری و سینمایی صحبت از فیلم «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی است و جایزه طلایی «کَن» او مانند جایزه «اسکار» افتخار دیگری برای هنر سینمای ایران است. این در حالی است که در تاریخ سینمای ایران هیچ فیلمسازی این افتخارات را به دست نیاورده و فرهادی حالا جزو یکی از بزرگترین فیلمسازان دنیاست.
به گزارش سینماسینما، با نگاهی به زندگی نامه “اصغر فرهادی” به وضوح می توان تلاش و ممارست او را برای یادگیری در زادگاهش دید. نوجوان خمینی شهری اصفهان مانند هر نوجوان دیگر کار خود را از انجمن سینمای جوان و کلاس های آموزشی آغاز کرد و با ساختن فیلم های کوتاه و چند دقیقه ای پله های ترقی را پیمود تا از پله های سن مراسم اسکار و کن و گلدن گلوپ بالا برود و خود را در آسمان هنر سینمای جهان مطرح کند.
اصغر فرهادی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در «خمینیشهر اصفهان» است. در سن ۱۵ سالگی و در سال ۱۳۶۶ به انجمن سینمای جوان اصفهان که ۴ سال از تاسیس آن گذشته بود، رفت و با ساخت چندین فیلم کوتاه تجاربی به دست آورد که سال های بعد از مهاجرت او به تهران و ساخت و نوشتن فیلمنامه های فیلمهایی مانند «ماه مهربان» و «داستان یک شهر» از آنها استفاده کرد.
اولین حضور در انجمن سینمای جوان شهر اصفهان
در سال ۱۳۶۶ مسئول انجمن سینمای جوان اصفهان «مهدی قاسمی» یکی از کارگردانان بومی اصفهان بود. وی اولین کسی به حساب می آید که اصغر فرهادی را در انجمن سینمای جوان اصفهان نام نویسی کرد. قاسمی از سال ۶۵ تا ۷۱ مسئول انجمن سینمای جوان اصفهان بود و درباره روزهایی که اصغر فرهادی نوجوان به انجمن سینمای جوان رفت، به همشهری می گوید: «آقای فرهادی یک شخص خلاق، با استعداد و زحمت کش بود، و با ثمره زحمات شبانه روزی خود به این جایگاه در دنیا رسید. یک دوره من مسئول انجمن سینمای جوان اصفهان بودم و وظیفه داشتم در خدمت این جوانان باشم. در سال ۶۶، انجمن سینماهای شهرستان ها به تهران وابسته بود و ما هر سال برای پذیرش هنرجو، یک روز را برای امتحان مشخص و از جوانان علاقهمند آزمون ورودی می گرفتیم. این آزمون در سراسر کشور یکسان نبود و سوالات هم از تهران می آمد.
ما در آن سال باید ۲۵ دانشجوی پسر و ۲۵ دانشجوی دختر می پذیرفتیم. آقای فرهادی بچه خمینی شهر اصفهان بود و رسانه ها مثل حالا گسترده نبود که از فراخوان انجمن اطلاعی داشته باشد. چند روز بعد از آزمون با یکی از دوستانش به ما مراجعه کرد و اصرار داشت که در انجمن حضور داشته باشد. ولی برای ما مقدور نبود و من گفتم که کلاس ها شروع شده و انشالله سال بعد تشریف بیاورید. شاید اگر آن روز اصرارها و اشتیاق او را نمی دیدم و او را ثبت نام نمی کردم، مسیر زندگی آن جوان عوض می شد. به هر حال وقتی من اصرار ایشان را برای حضور در کلاس ها و انجمن دیدم چند تا سوال ازش پرسیدم و گفتم ۴ خط درباره یک «گل» بنویس. ایشان با یک نثر خیلی خوب و قوی مطالبی را نوشت و هر سوالی که ما پرسیدیم خیلی خوب جواب داد و من مجاب شدم از مدیریت خودم استفاده کنم و ایشان را بدون آزمون در انجمن ثبت نام کنم.»
از «رادیو» تا «فروشنده»
وی در ادامه می افزاید: «در آن زمان هم دوره های آقای فرهادی افرادی مانند ناصر صفار، مرتضی نیک پایان، سید محمد تقی ابطحی، امیر جوزدانی و از خانم ها جعفریان و غلامی بودند که حالا این افراد در حال فیلمسازی و تدریس در دانشگاه های هنری کشور هستند. همان سال بچه های انجمن در دانشگاه امتحان دادند و از ۲۵ نفر ۱۹ نفر از آنها در دانشگاه قبول شدند و اصغر فرهادی هم یکی از آنها بود. در آن زمان فیلم ها با دوربین های کوچک «۸ میلیمتری» ساخته می شد و ما فیلم ها را در پاکت های مخصوص می گذاشتیم و برای شستوشوی فیلم ها آن را به کشور آلمان پست می کردیم و در آنجا می شستند و برایمان می فرستادند. بعد با ذره بین و قیچی فیلم ها را می بریدیم و با چسب های حرارتی به هم می چسباندیم. فیلم های آقای فرهادی و دیگر بچه ها حول محور موضوعات انسانی ساخته می شد و سوژه ها را با بچه ها تمرین می کردیم و داستان ها کوتاه ولی تکان دهنده بود.
به یاد دارم اصغر فرهادی فیلم های کوتاهی به نام «رادیو» و «هیاهو» ساخت که خیلی خوب بود. یک فیلم هم آن زمان در انجمن سینمای جوان کار کرد که درباره یک پیرمرد عکاس دوره گرد بود.»
مهدی قاسمی با اشاره به اینکه اصفهان مهد و شهر هنر است، می افزاید: «ما در اصفهان به موازات اصغر فرهادی در سینما، استاد محمود فرشچیان را در نگارگری داریم. استاد تاج اصفهان و استاد کسایی و… را در موسیقی داریم. اکثر عالمان هنر ایران، اصفهانی هستند. هنر اصغر فرهادی نمی تواند جدا از معماری سی و سه پل و پل خواجو باشد. هنر او نمی تواند جدا از نقش و نگار و گنبد آبی رنگ میدان نقش جهان اصفهان باشد. اصغر فرهادی یک تکه از گوهرهای گنجینه هنر اصفهان است اما نباید از تلاش های فردی فرهادی هم غافل بود. خیلی از نوجوانان و جوانان به انجمن سینمای جوان اصفهان آمدند، اما اصغر فرهادی یک تلاش و پیگیری و برنامه ریزی داشت که او را به این درجه از هنر رساند. من مطمئن هستم که او برای ۵ سال آینده هم برنامه دارد. همین الان او برای فیلم بعدی خود با ۲ تن از بهترین بازیگران هالیوود قرار داد بسته است. او ذاتا خلاق است و یک هنرمند با برنامه و با هوش و با استعداد است که آینده درخشان تری در انتظارش است.»
اولین فیلم در سن ۱۵ سالگی
اما یکی دیگر از جوانان هنرجوی انجمن سینمای جوان اصفهان «امیر جوزدانی» استاد دانشگاه و یکی از تصویربرداران شاخص کشور است. او اولین کسی بود که فیلم های کوتاه فرهادی را در انجمن سینما جوان اصفهان، فیلمبرداری می کرد. وی درباره سال ۶۶ و انجمن سینما جوان اصفهان می گوید: « به یاد دارم آقای فرهادی در سن ۱۵ سالگی به انجمن سینمای جوان اصفهان آمد. من چندین کار برایشان فیلمبرداری کردم. فیلم های «رادیو»، «جانالی» و… فیلم های داستانی کوتاه بود که ما با هم کار کردیم. از آن زمان هم مشخص بود که ایشان استعداد خاصی در فیلمسازی دارد و می تواند پیشرفت کند. داستان جانالی در مورد نوجوانی بود که پاهایش دچار مشکل بود و با عصا راه می فت. او در یک روستا زندگی می کرد و برای مداوا به شهر می رفت. دوستش برای شفای او در یک امامزاده یک کبوتر نذر می کند و نهایتا متوجه می شود که دوستش برگشته و دیگر عصا زیر بغلش نیست. وی این فیلم را در سن ۱۵ سالگی کار کرد.»
این استاد دانشگاه درباره نقش سینمای جوان اصفهان در هنر کشورمیگوید: «اولین انجمن سینمای جوان ایران در اصفهان در آبان ۱۳۶۲ افتتاح شد و هنوز تهران انجمن سینمای جوان نداشت. در آن زمان چون جوانان تشنه کارگردانی و سینما بودند با مطالعه و علم وارد این هنر می شدند و زیاد کار می کردند. آنها با مطالعه و ابزار محدود ازجمله دوربین های «سوپر ۸» فیلمنامههای خود را ارائه می دادند تا بتوانند فیلم بسازنند. در همچو فضایی آقای فرهادی وارد انجمن سینمای جوان به مدیریت آقای قاسمی شدند ولی در کلاس های انجمن شرکت نکردند. بچه ها این انجمن ۲ دسته بودند. اول بچه هایی که کلاس های را پشت سر می گذاشتند و وارد فضای فیلمسازی می شدند و گروه دوم از بیرون وارد انجمن میشدند و فیلمنامه ارائه می کردند و فیلمنامههای آنها وارد شورای انجمن می شد و فیلمنامه ها رامی خواندند و نهایتا تصمیم می گرفتند که این فیلمنامه کار و یا رد و یا اصلاح شود. آقای فرهادی از جمله کسانی بود که فیلمنامه ارائه می کرد و در انجمن سینمای جوان اصفهان کار کرد.»
منبع: سینت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری