این روزها در محافل هنری و سینمایی صحبت از فیلم «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی است و جایزه طلایی «کَن» او مانند جایزه «اسکار» افتخار دیگری برای هنر سینمای ایران است. این در حالی است که در تاریخ سینمای ایران هیچ فیلمسازی این افتخارات را به دست نیاورده و فرهادی حالا جزو یکی از بزرگترین فیلمسازان دنیاست.
به گزارش سینماسینما، با نگاهی به زندگی نامه “اصغر فرهادی” به وضوح می توان تلاش و ممارست او را برای یادگیری در زادگاهش دید. نوجوان خمینی شهری اصفهان مانند هر نوجوان دیگر کار خود را از انجمن سینمای جوان و کلاس های آموزشی آغاز کرد و با ساختن فیلم های کوتاه و چند دقیقه ای پله های ترقی را پیمود تا از پله های سن مراسم اسکار و کن و گلدن گلوپ بالا برود و خود را در آسمان هنر سینمای جهان مطرح کند.
اصغر فرهادی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در «خمینیشهر اصفهان» است. در سن ۱۵ سالگی و در سال ۱۳۶۶ به انجمن سینمای جوان اصفهان که ۴ سال از تاسیس آن گذشته بود، رفت و با ساخت چندین فیلم کوتاه تجاربی به دست آورد که سال های بعد از مهاجرت او به تهران و ساخت و نوشتن فیلمنامه های فیلمهایی مانند «ماه مهربان» و «داستان یک شهر» از آنها استفاده کرد.
اولین حضور در انجمن سینمای جوان شهر اصفهان
در سال ۱۳۶۶ مسئول انجمن سینمای جوان اصفهان «مهدی قاسمی» یکی از کارگردانان بومی اصفهان بود. وی اولین کسی به حساب می آید که اصغر فرهادی را در انجمن سینمای جوان اصفهان نام نویسی کرد. قاسمی از سال ۶۵ تا ۷۱ مسئول انجمن سینمای جوان اصفهان بود و درباره روزهایی که اصغر فرهادی نوجوان به انجمن سینمای جوان رفت، به همشهری می گوید: «آقای فرهادی یک شخص خلاق، با استعداد و زحمت کش بود، و با ثمره زحمات شبانه روزی خود به این جایگاه در دنیا رسید. یک دوره من مسئول انجمن سینمای جوان اصفهان بودم و وظیفه داشتم در خدمت این جوانان باشم. در سال ۶۶، انجمن سینماهای شهرستان ها به تهران وابسته بود و ما هر سال برای پذیرش هنرجو، یک روز را برای امتحان مشخص و از جوانان علاقهمند آزمون ورودی می گرفتیم. این آزمون در سراسر کشور یکسان نبود و سوالات هم از تهران می آمد.
ما در آن سال باید ۲۵ دانشجوی پسر و ۲۵ دانشجوی دختر می پذیرفتیم. آقای فرهادی بچه خمینی شهر اصفهان بود و رسانه ها مثل حالا گسترده نبود که از فراخوان انجمن اطلاعی داشته باشد. چند روز بعد از آزمون با یکی از دوستانش به ما مراجعه کرد و اصرار داشت که در انجمن حضور داشته باشد. ولی برای ما مقدور نبود و من گفتم که کلاس ها شروع شده و انشالله سال بعد تشریف بیاورید. شاید اگر آن روز اصرارها و اشتیاق او را نمی دیدم و او را ثبت نام نمی کردم، مسیر زندگی آن جوان عوض می شد. به هر حال وقتی من اصرار ایشان را برای حضور در کلاس ها و انجمن دیدم چند تا سوال ازش پرسیدم و گفتم ۴ خط درباره یک «گل» بنویس. ایشان با یک نثر خیلی خوب و قوی مطالبی را نوشت و هر سوالی که ما پرسیدیم خیلی خوب جواب داد و من مجاب شدم از مدیریت خودم استفاده کنم و ایشان را بدون آزمون در انجمن ثبت نام کنم.»
از «رادیو» تا «فروشنده»
وی در ادامه می افزاید: «در آن زمان هم دوره های آقای فرهادی افرادی مانند ناصر صفار، مرتضی نیک پایان، سید محمد تقی ابطحی، امیر جوزدانی و از خانم ها جعفریان و غلامی بودند که حالا این افراد در حال فیلمسازی و تدریس در دانشگاه های هنری کشور هستند. همان سال بچه های انجمن در دانشگاه امتحان دادند و از ۲۵ نفر ۱۹ نفر از آنها در دانشگاه قبول شدند و اصغر فرهادی هم یکی از آنها بود. در آن زمان فیلم ها با دوربین های کوچک «۸ میلیمتری» ساخته می شد و ما فیلم ها را در پاکت های مخصوص می گذاشتیم و برای شستوشوی فیلم ها آن را به کشور آلمان پست می کردیم و در آنجا می شستند و برایمان می فرستادند. بعد با ذره بین و قیچی فیلم ها را می بریدیم و با چسب های حرارتی به هم می چسباندیم. فیلم های آقای فرهادی و دیگر بچه ها حول محور موضوعات انسانی ساخته می شد و سوژه ها را با بچه ها تمرین می کردیم و داستان ها کوتاه ولی تکان دهنده بود.
به یاد دارم اصغر فرهادی فیلم های کوتاهی به نام «رادیو» و «هیاهو» ساخت که خیلی خوب بود. یک فیلم هم آن زمان در انجمن سینمای جوان کار کرد که درباره یک پیرمرد عکاس دوره گرد بود.»
مهدی قاسمی با اشاره به اینکه اصفهان مهد و شهر هنر است، می افزاید: «ما در اصفهان به موازات اصغر فرهادی در سینما، استاد محمود فرشچیان را در نگارگری داریم. استاد تاج اصفهان و استاد کسایی و… را در موسیقی داریم. اکثر عالمان هنر ایران، اصفهانی هستند. هنر اصغر فرهادی نمی تواند جدا از معماری سی و سه پل و پل خواجو باشد. هنر او نمی تواند جدا از نقش و نگار و گنبد آبی رنگ میدان نقش جهان اصفهان باشد. اصغر فرهادی یک تکه از گوهرهای گنجینه هنر اصفهان است اما نباید از تلاش های فردی فرهادی هم غافل بود. خیلی از نوجوانان و جوانان به انجمن سینمای جوان اصفهان آمدند، اما اصغر فرهادی یک تلاش و پیگیری و برنامه ریزی داشت که او را به این درجه از هنر رساند. من مطمئن هستم که او برای ۵ سال آینده هم برنامه دارد. همین الان او برای فیلم بعدی خود با ۲ تن از بهترین بازیگران هالیوود قرار داد بسته است. او ذاتا خلاق است و یک هنرمند با برنامه و با هوش و با استعداد است که آینده درخشان تری در انتظارش است.»
اولین فیلم در سن ۱۵ سالگی
اما یکی دیگر از جوانان هنرجوی انجمن سینمای جوان اصفهان «امیر جوزدانی» استاد دانشگاه و یکی از تصویربرداران شاخص کشور است. او اولین کسی بود که فیلم های کوتاه فرهادی را در انجمن سینما جوان اصفهان، فیلمبرداری می کرد. وی درباره سال ۶۶ و انجمن سینما جوان اصفهان می گوید: « به یاد دارم آقای فرهادی در سن ۱۵ سالگی به انجمن سینمای جوان اصفهان آمد. من چندین کار برایشان فیلمبرداری کردم. فیلم های «رادیو»، «جانالی» و… فیلم های داستانی کوتاه بود که ما با هم کار کردیم. از آن زمان هم مشخص بود که ایشان استعداد خاصی در فیلمسازی دارد و می تواند پیشرفت کند. داستان جانالی در مورد نوجوانی بود که پاهایش دچار مشکل بود و با عصا راه می فت. او در یک روستا زندگی می کرد و برای مداوا به شهر می رفت. دوستش برای شفای او در یک امامزاده یک کبوتر نذر می کند و نهایتا متوجه می شود که دوستش برگشته و دیگر عصا زیر بغلش نیست. وی این فیلم را در سن ۱۵ سالگی کار کرد.»
این استاد دانشگاه درباره نقش سینمای جوان اصفهان در هنر کشورمیگوید: «اولین انجمن سینمای جوان ایران در اصفهان در آبان ۱۳۶۲ افتتاح شد و هنوز تهران انجمن سینمای جوان نداشت. در آن زمان چون جوانان تشنه کارگردانی و سینما بودند با مطالعه و علم وارد این هنر می شدند و زیاد کار می کردند. آنها با مطالعه و ابزار محدود ازجمله دوربین های «سوپر ۸» فیلمنامههای خود را ارائه می دادند تا بتوانند فیلم بسازنند. در همچو فضایی آقای فرهادی وارد انجمن سینمای جوان به مدیریت آقای قاسمی شدند ولی در کلاس های انجمن شرکت نکردند. بچه ها این انجمن ۲ دسته بودند. اول بچه هایی که کلاس های را پشت سر می گذاشتند و وارد فضای فیلمسازی می شدند و گروه دوم از بیرون وارد انجمن میشدند و فیلمنامه ارائه می کردند و فیلمنامههای آنها وارد شورای انجمن می شد و فیلمنامه ها رامی خواندند و نهایتا تصمیم می گرفتند که این فیلمنامه کار و یا رد و یا اصلاح شود. آقای فرهادی از جمله کسانی بود که فیلمنامه ارائه می کرد و در انجمن سینمای جوان اصفهان کار کرد.»
منبع: سینت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





