سیو دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند «ایدفا» در حالی ششمین روز خود را سپری کرد که سینما «مونت» آمستردام در دو سئانس، شاهد فیلمهای درباره زنان کارتن خواب ایرانی و خانه به دوشان سیاهپوست آمریکایی بود.
به گزارش سینماسینما، ۰فیلم مستند “کاغذپارهها” از بهزاد نعلبندی که چند روز پیش در جایزه آسیا پاسیفیک هم به عنوان یکی از نامزدها حضور داشت، در ششمین روز ایدفا ۲۰۱۹ نخستین نمایش خود را در بخش رقابتی را تجربه کرد.
مستند “کاغذپاره ها” روایت جمعی از زنان کارتن خواب ایرانی است که در یک مرکز خصوصی با حمایت سازمان بهزیستی نگهداری میشوند تا به زعم کارگردان، از خیابانهای شهر، دور نگه داشته شوند.
نعلبندی به گفته خود پنج سال پیش به مدت دو، سه ساعت در این مرکز حضور یافته و با پنج نفر از بانوان دارای سابقه اعتیاد یا شرایط روانی خاص به گفت و گو نشسته و صداهای آنان را در روایت خویش، ضبط کرده است.
او که برای ساخت فیلم مستند درباره این زنان، تصویری در اختیار نداشته است، در اقدامی ابداعی، از انیمیشن یا استوپ موشن برای روایت قصه دردناک این زنان آسیب دیده بهره گرفته است.
کارگردان “کاغذ پارهها” با محور قرار دادن کارتن در ساخت استوپ موشن خود، فضایی خلاقانه و متناسب را برای ساختن یک فیلم مستند، بدون داشتن هیچ تصویری، به کار گرفته است.
البته از نقدهای فیلم هم به افراط در انتقال حجم قابل توجهی از اطلاعات منفی به مخاطب، آن هم در زمانی کوتاه و نیز طولانی بودن روایت این اطلاعات، بدون صرف نظر کردن از بخشهایی از آن میتوان اشاره کرد.
فرشتهها بر سطح خیابان الماس
دیگر فیلم جشنواره ایدفا که در آن به روایت وضعیت جمعی از بیخانمانهای کالیفرنیای شمالی پرداخته شده است، “فرشتهها بر سطح خیابان الماس” نام دارد.
این فیلم محصول آمریکا که برخلاف تلخی عذاب آفرین فیلم ایرانی، بیشتر امیدآفرین است، روایت دو زن مسن سیاهپوست آفریقایی – آمریکایی است که در یک کلیسا، روزانه دهها پرس غذای گرم تولید و در مراجعه جمعی از فقیرهای بی خانمان آمریکایی که عمدتا رنگین پوست یا سیاهپوست هستند، به صورت خیریه، توزیع میکنند.
این فیلم در بخش مسابقه ایدفا ۲۰۱۹ قرار دارد و درواقع جزو رقیبان فیلم مهرداد اسکویی از کشورمان به شمار میرود.
در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم در جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) که با دعوت کارگردان، یکی از دو شخصیت اصلی فیلم بر صحنه حضور یافت، به نوعی میشد گفت که با پایان یافتن تیتراژ، این فیلم پایان نیافت و با سخنرانی شخصیت اصلی فیلم، به نوعی ادامه یافت؛ مخصوصا که در این لحظهها، کارگردان فیلم به ضبط جدی تصویرهای سخنان شخصیت فیلم خود می پرداخت.
روایت سرنوشت “افغان فیلم”
ازجمله آثار فیلمسازان افغانستاتی حاضر در ایدفا ۲۰۱۹ فیلمی محصول کشور کاناداست، با نام “حلقههای ممنوعه”.
این فیلم به کارگردانی آریل نصر، با فرم و اجرایی استاندارد و کم نقص، درواقع روایتی تاریخی است از چگونگی نجات یافتن حلقههای فیلمهای آرشیوی “افغان فیلم” و نیز به نوعی، مروری مختصر بر تاریخچه سینما و کارکردهای آن در جامعه افغانستانی.
در این فیلم، به کرات اما حرفهچای، از تصویرهای آرشیوی، در کنار تصویرهای امروزین و نیز چند مصاحبه بهره گرفته شده است.
سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در پایتخت کشور هلند برگزار میشود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- راهیابی مستندی ساخته پگاه آهنگرانی به بخش مسابقه دو جشنواره خارجی
- «ایدفا» با وجود قرنطینه، حضوری برگزار میشود
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- معرفی فیلم راهیافته به ایدفا/ اولین نمایش جهانی «مشق امشب» در معتبرترین جشنواره جهانی مستند
- نمایش «کاغذ پارهها» در جشنواره فیلم تورنتو
- نمایش «کاغذپارهها» در جشنواره بینالمللی Dmz کره جنوبی
- نمایش «کاغذپارهها» در جشنواره کراکوف لهستان
- راهیابی «کاغذ پاره ها» به جشنواره فیلمهای آسیایی وزول فرانسه
- سه جایزه جشنواره ایدفا برای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»