به گزارش سینماسینما، هومن سیدی؛ کارگردان فیلم، سعید سعدی؛ تهیه کننده، فرهاد اصلانی، نوید محمدزاده، لادن ژاوه وند، فرید سجادیحسینی، مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج؛ بازیگران فیلم، بامداد افشار؛ موسیقی، پیمان شادمانفر؛ فیلمبردار، مهدی سعدی؛ تدوینگر عصر سهشنبه ۱۷ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت حاضر شده و به پرسشهایی درباره فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگزده» پاسخ دادند.
هومن سیدی در بخشی از نشست در مورد اتهام سیاهنمایی که به فیلمش وارد میشود، گفت: «ممکن است چنین اتهامی وارد باشد، اما قصد ما این نبوده. ما نمیخواستیم چیزی را سیاه نشان دهیم، اما تلاش کردیم تلخیها را نشان دهیم. من انتهای فیلم را کاملا امیدبخش، نورانی و انسانی دیدم. حالا اینکه تلاش و قصد من نتیجه برعکس داده یا سیاه جلوه میکند را واقعا نمیدانم. من همه تلاشم را کردم که مخاطب با ناامیدی از سالن بیرون نرود، اما درباره دایرهوار بودن تلخیهای فیلم حق با مخاطب است، اما همین هم به واقعیت جامعه نزدیک است.»

سیدی گفت: «ما این افکار را به تماشاگر منتقل میکنیم که سینما فقط اجتماعی است و اگر این طور نباشد، سینما نتیجه نمیدهد. سعی کردم با بازی تیپیکال بازیگرها به واقعیت نزدیک شوم. سعی کردم چیزی را بیهوده کمرنگ یا پررنگ نکنم. خاطرم هست چیزهای دیگری هم باشد. طراحی صحنه به ما کمک کرد که به واقعیت نزدیک شویم.»
پیمان شادمانفر در مورد فیلمبرداری اثر گفت: «کل فیلم روی دست گرفته شد و این خیلی دشوار بود. سعی کردیم شبیه همه دوربین روی دستهایی که تا به حال دیدیم، نباشد و در فاصله و حرکت دوربین و… سعی کردیم حس مستند باشد. من از حبیب سلطانی تشکر میکنم که دوربین دو من را همراهی میکرد. پلان ثابتی هم نگرفتیم.»
نوید محمدزاده در مورد ایفای نقشهایی که عقدهای بودن ویژگی مشترک آنان است، گفت: «میتوان در یک طبقه اجتماعی، یک کاراکتر را به چند شکل مختلف بازی کرد. خشم و عقدهای بودن را میتوان به چند صورت نشان داد. فقط روی ماجرا را نبینیم.»
سیدی در ادامه گفت: «هر فیلمی مخاطب خاص خودش را دارد، شاید این فیلم را تشخیص دهند که گروه سنی خاصی باید آن را ببینند. من هم خیلی تاکیدی ندارم که چه گروهی فیلم را ببیند. خوشحال میشوم که مخاطبم از فیلم خوشش بیاید ولی منتظر نیستم تماشاگر با بشکن از سالن خارج شود!»
سیدی در مورد ریتم فیلم گفت: «شاید از ابتدا قصد ما این بود که فیلم را شبیه به پرواز ترسیم کنیم و ابتدا و پایان باید ریتم پایین میآمد. به نظرم میآمد که اگر پایان فیلم با ریتم اواسط فیلم تمام شود. خستهکننده میشد… سوال دوم این خبرنگار از کارگردان «مغزهای کوچک زنگزده» این بود که؛ چرا شکور با این همه آدم از مرگ مادر بی خبر مانده بود؟ سیدی گفت: به این دلیل که خیلی زود برادر ناتنی به زندان رفت و در یک بازه زمانی نصفروز مثلا به دیدار برادر در زندان رفت، پس اولین نفری که به شکور خبر مرگ مادر را داد، برادر ناتنی بود…»
مهدی سعدی، تدوینگر در مورد تدوین فیلم توضیح داد: «به هر حال لازم است تدوین فرصت را ایجاد کند که با این نوع تدوین سعی کردیم به آن برسیم.»
در مورد بهرهگیری گروه سازنده فیلم از نمونههای شخصیتهای واقعی پرسشی مطرح شد و در پاسخ نوید پورفرج بازیگر فیلم گفت: «ما به کمپها رفتیم و آدمهای بسیار زیادی در دنیای واقعی در بیابانهای اطراف تهران زندگی میکنند و هرکسی به آنجا برود قطعا ایدههای زیادی میگیرد.»
نوید محمدزاده هم گفت: «تحقیق من هومن سیدی و گروه بود که اینجا هستند و هرچه شد، آنها راهنماییام کردند.»
سیدی همچنین در مورد شباهتهای فیلمش به «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری گفت: «کیانوش عیاری یکی از عزیران در ذهن من است. متاسفانه فیلم «خانه پدری» را ندیدم و میدانم چنین صحنهای در فیلم من وجود دارد که شبیه فیلم ایشان است. من اگر آن فیلم را میدیدم، قطعا از کار عیاری تاثیر میگرفتم و از این بابت خوشحالم که آن کار را ندیدم! این احساس از بیرون است که حس میشود ما خودمان را سانسور میکنیم ولی من دنبال این بودم که تاثیر تا جایی باشد که اهمیت دارد؛ یعنی مرگ جسم دختر مهم نیست، میخواستم به اینجا برسیم که کاراکتر دختر زنده باشد برگردد و حرفهای دلش را بگوید.»
سیدی در توضیح طراحی شخصیت معتاد گفت: «من برای کارکتر پدر و مادر خیلی تلاش کردم ولی ژاوه وند در کمپی کار میکرد و وقتی آمد حتی یک دهن آواز برای مسئول کمپ خواند و خیلی کاراکتر خاصی داشت…»
لادن ژاوهوند در ۶۳ سالگی با بازی در فیلم هومن سیدی پا به عرصه بازیگری گذاشته است. ژاوه وند در نشست خبری گفت: «من متاسفم برای کسانی که فکر میکنند در تهران چنین قشری نیستند. من هم این زندگی سخت را تجربه کردهام.»
او گفت: «از نوید محمدزاده و هومن سیدی تشکر می کنم. آنها مثل پسران من بودند و اگر کسی بخواهد بازهم به او کمک میکنم.»
ژاوه وند گفت: «سیدی گام به گام با من بود. البته من خودم باهوشم و همه چیز را یاد میگرفتم.»
سیدی در ادامه گفت: «زندگی ژاوه وند بسار عجیب است و اگر کسی این قدرت را دارد که چنین فیلمهایی بسازد، این کار را بکند. ژاوهوند بسیار متخصص است به این دلیل که تجربیات زیادی دارد.»
در حاشیه
-در پایان جلسه دو خبرنگار با هومن سیدی و محمود گبرلو مدیر جلسه درگیری لفظی پیدا کردند و سیدی هم در پاسخ گفت اگر به دنبال این هستید که بگویید فیلم من کپی است، باید بگویم بله من ازهمه فیلمهای دنیا کپی کردهام و اگر قرار است شما اینطور صحبت کنید، ماهم میتوانیم از این نوع رفتارها داشته باشیم.
– طرح سئوالی درباره مدل موهای نوید محمدزاده نیز موجب شد این بازیگر بگوید علاقهمند است ظاهری متفاوت داشته باشد و تمایلی به اینکه شبیه همه باشد ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





