فرید براتیسده (روانشناس) – خوشبختانه سینمای ما در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در ورود به مسائل اجتماعی داشته، بهطوریکه این روزها از مقابل هر سینمایی که میگذرید، میبینید بخش عمدهای از فیلمهای روی پرده، بهنوعی مطرحکننده دغدغههای اجتماعی جامعه هستند. تاریخچه سینمای ایران در سالهای پس از انقلاب نیز گواه این واقعیت است که حتی فیلمهایی که با مضمون جنگ ساخته شدهاند نیز، از بلوغ و پختگی نگاه به جامعه و دغدغهمندی حکایت دارند.
دراینمیان، سینما سعی دارد مخاطب بیشتری جلب کرده و بر رفتارهای بینندگانش تأثیرگذار باشد. این تأثیرگذاری، گاه با سؤالهایی است که فرهادی در فیلمهایش و خصوصا «فروشنده» مطرح میکند و گاه با پایان بازهایی است که در فیلمهای توکلی شاهدیم و گاه نیز با تلخی سرنوشت شخصیتها در فیلمهای کارگردانهای دیگر. برهمیناساس، اینکه آیا چنین رسانهای با چنین دغدغههایی توانسته رفتارها را در جامعه تغییر بدهد، موضوعی نیست که بشود به ضرس قاطع درباره آن حرف زد، اما کافی است نگاهی به جامعه بیندازیم تا ببینیم که سینما توانسته روی دیدگاههای مخاطبانش اثر جدی داشته باشد یا لااقل دیدگاههای قطعی آنها را به چالش بکشاند.
یکی از دلایل این موفقیت، توجه این رسانه به موضوعات روانشناسانه، جامعهشناسانه و البته مسائل و آسیبهای اجتماعی است. در طول این سالها، آسیبهای اجتماعی و حتی مشکلات جامعه در روزگار جنگ و بعد از آن همواره مابازاهایی در دنیای سینما داشتهاند، از «زندان زنان» و «به همین سادگی» گرفته تا «دختری با کفشهای کتانی» و «روسری آبی». اگر روی این فیلمها تمرکز کنیم میبینیم که سینمای موفق در حوزه اجتماعی، سینمایی است که به مسائل زنان و کودکان بیشتر پرداخته است. چنین سینمایی بهخاطر داشتن صدایی که کمتر بیان شده، از اقبال اجتماعی و مردمی بیشتری هم برخوردار است.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوم
- «شبی دو میلیون» فیلم تازه کارگردان «متولد ۶۵»/ دومین فیلم مجید توکلی جلوی دوربین میرود
- روستایی با «متری شیش و نیم» در سودای شکستن رکورد «فروشنده»
- «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را زد/ مروری بر فروش هفتگی سینمای ایران
- نگاهی به «گلدن تایم» / از فروردین تا اسفند؛ زیر پوست شهر
- انتقاد رضا کیانیان از عادت نادرست ایرانیان
- گفتوگو با وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره مستند «درباره فروشنده» / نگاهی از بیرون به «فروشنده»
- اصغر فرهادی: من کار عجیب و غریبی نمیکنم
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- ۲۰ اثر سینمایی به سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس راه یافتند
- واکنش هوشنگ گلمکانی به ایرادهای کودکانهای که از «فروشنده» فرهادی میگیرند
- اکران «درباره فروشنده» در هنر و تجربه + تصویر پوستر فیلم و تیزر مستند
- بفتا ۲۰۱۸ برندگانش را شناخت/ «فروشنده» دستش از جوایز انگلستان کوتاه ماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





