انتخاب لباس برای حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در دو مرحله صورت میگیرد؛ یکی مراسم فوتوکال (مراسمی صرفاً برای عکاسی از عوامل یک فیلم) که معمولاً عوامل با لباس غیر رسمی در آن حاضر میشوند و دیگر به هنگام فرش قرمز (مراسم خوشآمدگویی دبیر جشنواره و آشنایی حضار با عوامل) که این بار با لباس رسمی و همخوان با مناسبات جشنواره کن ظاهر میشوند.
در واقع در مراسم فوتوکال، انگار شخصیت حقیقی آدمها به عنوان یک فرد مستقل در نظر گرفته میشود و در مراسم فرش قرمز در یک کلیت دیده میشوند و شخصیت حقوقی و به عنوان نمایندهای از کشورشان. معمولاً در مقایسه این دو نوع مراسم نوع پوشش بازیگران بهویژه زنان ایرانی تنوع جالبی دارد. بر عکس مردان ایرانی که معمولاً در هر دو مراسم با لباسی ساده و شبیه به هم حاضر میشوند، زنان سعی میکنند که لباس اولی لباسی سادهتر و اسپرت و لباس دومی لباسی مجلسی و با شکوه و پر زرق و برق به نظر آید. به عنوان مثال نوع تیپ عوامل فیلم فروشنده میتوانند مثال مناسبی برای این تفاوتها باشد. هر چند که باید محدودیت فرهنگی و خطوط قرمز کشور را نیز باید در نوع پوشش آنان در نظر گرفت که مثلاً زنان باید تا حد امکان حجاب را رعایت کنند و مردان کمتر از لباسهای رنگهای شاد و تند استفاده کند.
ترانه علیدوستی؛ نخودیپوشی در هوای بهاریِ «کن»
لباس ترانه علیدوستی در مراسم شبانه، رنگ نخودی و در ترکیب با رنگ سیاه و نقرهای که نقوش برجسته روی لباس در قسمت گردن پراکنده شده و در قسمت بالاتنه کنار هم قرار گرفتهاند که در جزییات متناسب نظر میرسد اما در کلیات به خاطر بافت ریزش کمتر توجهها را جلب میکند. اما شاید جسارت علیدوستی در لباس مراسم فوتوکال جلب نظر میکند. وقتی دقیقا مطابق با حال و هوای بهاری کن بلوز و شلوار میپوشد و از رنگهای گرم استفاده میکند. علیدوستی در این مراسم با شلوار کاکی و بلوز و کت روشن حاضر شده بود. این شلوار مدلدار که در میان خیاطان به مدل کرهای معروف است، از جمله شلوارهای طرحداری است که برای خانمهای ریرنقش و لاغر مناسبتر است که به نظر میرسد انتخاب رنگ و ست ساده شلوار و کت روشن و استفاده از صندل، پوشش معمول و مناسبی را به وجود آورده است که هم خطوطی مثل حجاب را رعایت کرده باشد، هم رنگبندی مناسب داشته باشد، هم تشخص لازم را به یک بازیگر زن ببخشد و از همه مهمتر همجهت با حال و هوای شاداب بهار باشد که ژست ایستادن شاداب و جوانانه علیدوستی نیز این حس را دو چندان کرده است. ظرافت او در طراحی در لباس شب در متعلقات لباسش هم جلوهگر بود. از گوشواره همرنگ با بالاتنه لباس تا کیف کوچک همرنگ با سیاهی نقش و نگار روی لباس و ژست ایستادنش که نوعی وقار را به قد و قامت او میبخشید. [در دو گزارش جداگانه، به صورت مفصل به پوشش ترانه علیدوستی و از جمله سومین لباسی که او به تن کرد، خواهیم پرداخت.]
شهاب حسینی؛ نخل طلا با کت و شلوار سرمهای
شهاب حسینی در هر دو مراسم به یک شکل لباس پوشیده. کت شلوار با کراوات که هر دو لباس به نظر میرسد فیت تن او نیستند و اندکی گشاد هستند که به نوعی شلختگی تیپش را برجسته میکند.اما به هر شکل سادگی ظاهرش بیشتر جلب نظر میکند. ضمن اینکه از لحاظ دوخت زیاد طراحیشده به نظر نمیرسد. حسینی مسلما برازندهترین لباسی که در کن به تن کرد، لباسی بود که شب اختتامیه پوشید؛ کتوشلواری سرمهای که اینبار راست قامت تنش و برازنده برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره.
بابک کریمی؛ همپسندی با کنیها
اما بین عوامل فیلم، به نظر میرسد بهترین لباس از آن بابک کریمی است. او برای فتوکال، شلوار سفید با پیراهن فیروزهای انتخاب کرده که ترکیب رنگی بهشدت گرم و بهاری است و از این مهمتر اعتمادبهنفس شخص را زیاد میکند. در واقع، متناسبترین لباس در ساعات روز فصول بهار و تابستان، رنگهای شاد و با لباسهایی سبک و راحت است که کریمی بهخوبی آن را رعایت میکند.
لباسهایی با رنگهای روشن مثل آبی، کرِم و خاکستری به نوعی لباس محبوب سینماگران در کن هستند که کریمی هم به آن فکر و عمل کرده. کریمی در مراسم فرش قرمز، نسبت به دیگران رسمیتر پوشید و البته از ظرایف هم غافل نبود؛ کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید با پاپیون بزرگ مشکی و یقه ساتن.
فرهادی؛ از شلوار جین تا کت-شلوار رسمی
بر عکس کریمی، اصغر فرهادی بیشتر لباسهای سخت و زبر را انتخاب کرده مثل شلوار جین و کت سرمهای که شاید جنسی سبک داشته باشد اما رنگ تیره آن، فضایی سخت را تداعی میکند. فرهادی هر چقدر که در فرش قرمز لباسی رسمی رسمی پوشیده در لباس او برای مراسم فوتوکال کمتر هارمونی در نوع رنگ و بافت لباسش به چشم میخورد. پیراهن بهاری آبی با گلهای درشت که کمتر تشخص لازم را دارد و به نظر میرسد فیت تن او هم نیست. کتی سرمهای که دقیقاً هماندازه پیرهن اوست! شلوار جین لی زهوار دررفته که زانو هم خورده و کفش مشکی که بیشتر با کت و شلوار همخوانی دارد تا لباس اسپرت. درواقع ترکیبی متناقض از لباس تابستانی و بهاری، اسپرت و مجلسی در لباس فرهادی دیده میشود که نشان از نوعی شتابزدگی و بیدقتی میتواند باشد. فرهادی به زعم خودش میخواسته حالتی کژوال و مدرنتر به لباس خود ببخشد اما به خاطر اغراق و بیظرافتی در نوع جنس پارچه و رنگها، لباسی شلخته و ناموزون ارائه کرده است. بهخصوص اینکه معمولا در فصل بهاری کتهایی از جنس کتان و لی مناسبتر است تا کتی معمولی با پارچهای ضخیم. در مراسم فرش قرمز حسینی و فرهادی کتی معمولی پوشیدهاند تا صرفاً حداقل سلیقهها را رعایت کرده باشند و کفشها نیز به همین شکل معمولی و بیقواره هستند. در صورتی که بیشتر مردان سعی میکنند از کفشهای ورنی استفاده کنند.
مردان در کنار زنان؛ تنوع و تکرار
در کل اینکه مردان تنوع بیشتری در پوشش دارند، اغلب شلخته و بدون تناسب با بافت و جنس و رنگ لباس می پوشیدهاند اما زنان سعی میکنند این تناسب را رعایت کرده و به نوعی موقر جلوه کنند. این تفاوت، در طراحی لباس و شکل راه رفتن و روحیات علیدوستی کاملا این وقار و نجابت شرقی نمایان بود.
و اما درباره پوشش عوامل فیلم «وارونگی»:
؛ بالابلند و آراسته در «کن»
بهنام بهزادی کارگردان، سحر دولتشاهی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی، رویا جاویدنیا و ستاره پسیانی در مراسم فرش قرمز «وارونگی» در کن شرکت کردند.
رویا جاویدنیا را در عکسی که سایت رسمی جشنواره کن منتشر کرده، در سمت چپ تصویر میبینیم. بازیگر نقش «هما» در فیلم که با لباسی روشن و با شال دیده میود؛ خلاف قاعده بازیگران زن ایرانی که اغلب از کلاه در جشنوارههای بینالمللی استفاده میکنند. نسیم ملکی، طراح لباس و از کارشناسان سایت «مدآنلاین»، درباره پوشش جاویدنیا میگوید: «رویا جاویدنیا لباسی راحتتر نسبت به سحر دولتشاهی دارد. مدل لباس او که پیراهن ساده با پارچهای طرحدار و ظریف به همراه شلوار بسیار گشاد است، با تجهیز به نوعی هارمونی رنگی یکدست و ملایم، برای این مراسم بسیار قابل قبول جلوه کرده». ملکی اما درباره شیوه بستن شال او معتقد است که میتوانست با نظمی همراه باشد.
کنار دست جاویدنیا، ستاره پسیانی را با کت و شلواری تیره میبینیم که نقش سودابه را در «وارونگی» ایفا کرده. نسیم ملکی درباره او میگوید: «ستاره پسیانی کت و شلواری کاملاً طراحیشده به تن دارد؛ کت و شلواری کاملاً رسمی که شاید مناسب یک مراسم خارجی باشد، اما قطعاً نمیتوان آن را در یک مراسم رسمی در داخل ایران به تن کرد. یقه و سرشانه سمت چپ لباس او و ایجاد فرم بریدهبریده در یقه، کت او را از سادگی خارج کرده و حالتی استوارتر به آن داده و وجود برشها و زاویههای مثلثی شکلگرفته در لباس در کنار مشکی بودن آن، کمی نمای خشن به لباس بخشیده است».
لباس سحر دولتشاهی نیز، انتخابی هوشمندانه است. این طراح لباس نیز با اشاره به همین موضوع میگوید: «سحر دولتشاهی پیراهن کاملاً ساده از جنس حریر دارد؛ پیراهنی که همچنان که مناسب یک مراسم رسمی خارجی است، پوشش کامل نیز دارد. گشادی و بلندی لباس همچنان که به عنوان مدل لباس انتخاب شده، به نوعی پوشیدگی را به خوبی در خود حفظ کرده، و انتخاب جنس حریر آن را از یک لباس ساده و معمولی، جدا کرده است».
اما مردان چطور؟ بهنام بهزادی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی و در کل مردان این فیلم، همگی همشکل و هماستایلاند و کاملا متناسب با قاوعد رسمی جشنواره کن.
در تصویری دیگر که سایت جشنواره منتشر کرده، عوامل فیلم را لحظاتی پیش از اکران در داخل سالن، به همراه کتایون شهابی، داور جشنواره میبینیم.
منبع: مدآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی