انتخاب لباس برای حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در دو مرحله صورت میگیرد؛ یکی مراسم فوتوکال (مراسمی صرفاً برای عکاسی از عوامل یک فیلم) که معمولاً عوامل با لباس غیر رسمی در آن حاضر میشوند و دیگر به هنگام فرش قرمز (مراسم خوشآمدگویی دبیر جشنواره و آشنایی حضار با عوامل) که این بار با لباس رسمی و همخوان با مناسبات جشنواره کن ظاهر میشوند.
در واقع در مراسم فوتوکال، انگار شخصیت حقیقی آدمها به عنوان یک فرد مستقل در نظر گرفته میشود و در مراسم فرش قرمز در یک کلیت دیده میشوند و شخصیت حقوقی و به عنوان نمایندهای از کشورشان. معمولاً در مقایسه این دو نوع مراسم نوع پوشش بازیگران بهویژه زنان ایرانی تنوع جالبی دارد. بر عکس مردان ایرانی که معمولاً در هر دو مراسم با لباسی ساده و شبیه به هم حاضر میشوند، زنان سعی میکنند که لباس اولی لباسی سادهتر و اسپرت و لباس دومی لباسی مجلسی و با شکوه و پر زرق و برق به نظر آید. به عنوان مثال نوع تیپ عوامل فیلم فروشنده میتوانند مثال مناسبی برای این تفاوتها باشد. هر چند که باید محدودیت فرهنگی و خطوط قرمز کشور را نیز باید در نوع پوشش آنان در نظر گرفت که مثلاً زنان باید تا حد امکان حجاب را رعایت کنند و مردان کمتر از لباسهای رنگهای شاد و تند استفاده کند.


ترانه علیدوستی؛ نخودیپوشی در هوای بهاریِ «کن»
لباس ترانه علیدوستی در مراسم شبانه، رنگ نخودی و در ترکیب با رنگ سیاه و نقرهای که نقوش برجسته روی لباس در قسمت گردن پراکنده شده و در قسمت بالاتنه کنار هم قرار گرفتهاند که در جزییات متناسب نظر میرسد اما در کلیات به خاطر بافت ریزش کمتر توجهها را جلب میکند. اما شاید جسارت علیدوستی در لباس مراسم فوتوکال جلب نظر میکند. وقتی دقیقا مطابق با حال و هوای بهاری کن بلوز و شلوار میپوشد و از رنگهای گرم استفاده میکند. علیدوستی در این مراسم با شلوار کاکی و بلوز و کت روشن حاضر شده بود. این شلوار مدلدار که در میان خیاطان به مدل کرهای معروف است، از جمله شلوارهای طرحداری است که برای خانمهای ریرنقش و لاغر مناسبتر است که به نظر میرسد انتخاب رنگ و ست ساده شلوار و کت روشن و استفاده از صندل، پوشش معمول و مناسبی را به وجود آورده است که هم خطوطی مثل حجاب را رعایت کرده باشد، هم رنگبندی مناسب داشته باشد، هم تشخص لازم را به یک بازیگر زن ببخشد و از همه مهمتر همجهت با حال و هوای شاداب بهار باشد که ژست ایستادن شاداب و جوانانه علیدوستی نیز این حس را دو چندان کرده است. ظرافت او در طراحی در لباس شب در متعلقات لباسش هم جلوهگر بود. از گوشواره همرنگ با بالاتنه لباس تا کیف کوچک همرنگ با سیاهی نقش و نگار روی لباس و ژست ایستادنش که نوعی وقار را به قد و قامت او میبخشید. [در دو گزارش جداگانه، به صورت مفصل به پوشش ترانه علیدوستی و از جمله سومین لباسی که او به تن کرد، خواهیم پرداخت.]

شهاب حسینی؛ نخل طلا با کت و شلوار سرمهای
شهاب حسینی در هر دو مراسم به یک شکل لباس پوشیده. کت شلوار با کراوات که هر دو لباس به نظر میرسد فیت تن او نیستند و اندکی گشاد هستند که به نوعی شلختگی تیپش را برجسته میکند.اما به هر شکل سادگی ظاهرش بیشتر جلب نظر میکند. ضمن اینکه از لحاظ دوخت زیاد طراحیشده به نظر نمیرسد. حسینی مسلما برازندهترین لباسی که در کن به تن کرد، لباسی بود که شب اختتامیه پوشید؛ کتوشلواری سرمهای که اینبار راست قامت تنش و برازنده برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره.

بابک کریمی؛ همپسندی با کنیها
اما بین عوامل فیلم، به نظر میرسد بهترین لباس از آن بابک کریمی است. او برای فتوکال، شلوار سفید با پیراهن فیروزهای انتخاب کرده که ترکیب رنگی بهشدت گرم و بهاری است و از این مهمتر اعتمادبهنفس شخص را زیاد میکند. در واقع، متناسبترین لباس در ساعات روز فصول بهار و تابستان، رنگهای شاد و با لباسهایی سبک و راحت است که کریمی بهخوبی آن را رعایت میکند.
لباسهایی با رنگهای روشن مثل آبی، کرِم و خاکستری به نوعی لباس محبوب سینماگران در کن هستند که کریمی هم به آن فکر و عمل کرده. کریمی در مراسم فرش قرمز، نسبت به دیگران رسمیتر پوشید و البته از ظرایف هم غافل نبود؛ کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید با پاپیون بزرگ مشکی و یقه ساتن.

فرهادی؛ از شلوار جین تا کت-شلوار رسمی
بر عکس کریمی، اصغر فرهادی بیشتر لباسهای سخت و زبر را انتخاب کرده مثل شلوار جین و کت سرمهای که شاید جنسی سبک داشته باشد اما رنگ تیره آن، فضایی سخت را تداعی میکند. فرهادی هر چقدر که در فرش قرمز لباسی رسمی رسمی پوشیده در لباس او برای مراسم فوتوکال کمتر هارمونی در نوع رنگ و بافت لباسش به چشم میخورد. پیراهن بهاری آبی با گلهای درشت که کمتر تشخص لازم را دارد و به نظر میرسد فیت تن او هم نیست. کتی سرمهای که دقیقاً هماندازه پیرهن اوست! شلوار جین لی زهوار دررفته که زانو هم خورده و کفش مشکی که بیشتر با کت و شلوار همخوانی دارد تا لباس اسپرت. درواقع ترکیبی متناقض از لباس تابستانی و بهاری، اسپرت و مجلسی در لباس فرهادی دیده میشود که نشان از نوعی شتابزدگی و بیدقتی میتواند باشد. فرهادی به زعم خودش میخواسته حالتی کژوال و مدرنتر به لباس خود ببخشد اما به خاطر اغراق و بیظرافتی در نوع جنس پارچه و رنگها، لباسی شلخته و ناموزون ارائه کرده است. بهخصوص اینکه معمولا در فصل بهاری کتهایی از جنس کتان و لی مناسبتر است تا کتی معمولی با پارچهای ضخیم. در مراسم فرش قرمز حسینی و فرهادی کتی معمولی پوشیدهاند تا صرفاً حداقل سلیقهها را رعایت کرده باشند و کفشها نیز به همین شکل معمولی و بیقواره هستند. در صورتی که بیشتر مردان سعی میکنند از کفشهای ورنی استفاده کنند.

مردان در کنار زنان؛ تنوع و تکرار
در کل اینکه مردان تنوع بیشتری در پوشش دارند، اغلب شلخته و بدون تناسب با بافت و جنس و رنگ لباس می پوشیدهاند اما زنان سعی میکنند این تناسب را رعایت کرده و به نوعی موقر جلوه کنند. این تفاوت، در طراحی لباس و شکل راه رفتن و روحیات علیدوستی کاملا این وقار و نجابت شرقی نمایان بود.
و اما درباره پوشش عوامل فیلم «وارونگی»:
؛ بالابلند و آراسته در «کن»
بهنام بهزادی کارگردان، سحر دولتشاهی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی، رویا جاویدنیا و ستاره پسیانی در مراسم فرش قرمز «وارونگی» در کن شرکت کردند.
رویا جاویدنیا را در عکسی که سایت رسمی جشنواره کن منتشر کرده، در سمت چپ تصویر میبینیم. بازیگر نقش «هما» در فیلم که با لباسی روشن و با شال دیده میود؛ خلاف قاعده بازیگران زن ایرانی که اغلب از کلاه در جشنوارههای بینالمللی استفاده میکنند. نسیم ملکی، طراح لباس و از کارشناسان سایت «مدآنلاین»، درباره پوشش جاویدنیا میگوید: «رویا جاویدنیا لباسی راحتتر نسبت به سحر دولتشاهی دارد. مدل لباس او که پیراهن ساده با پارچهای طرحدار و ظریف به همراه شلوار بسیار گشاد است، با تجهیز به نوعی هارمونی رنگی یکدست و ملایم، برای این مراسم بسیار قابل قبول جلوه کرده». ملکی اما درباره شیوه بستن شال او معتقد است که میتوانست با نظمی همراه باشد.
کنار دست جاویدنیا، ستاره پسیانی را با کت و شلواری تیره میبینیم که نقش سودابه را در «وارونگی» ایفا کرده. نسیم ملکی درباره او میگوید: «ستاره پسیانی کت و شلواری کاملاً طراحیشده به تن دارد؛ کت و شلواری کاملاً رسمی که شاید مناسب یک مراسم خارجی باشد، اما قطعاً نمیتوان آن را در یک مراسم رسمی در داخل ایران به تن کرد. یقه و سرشانه سمت چپ لباس او و ایجاد فرم بریدهبریده در یقه، کت او را از سادگی خارج کرده و حالتی استوارتر به آن داده و وجود برشها و زاویههای مثلثی شکلگرفته در لباس در کنار مشکی بودن آن، کمی نمای خشن به لباس بخشیده است».
لباس سحر دولتشاهی نیز، انتخابی هوشمندانه است. این طراح لباس نیز با اشاره به همین موضوع میگوید: «سحر دولتشاهی پیراهن کاملاً ساده از جنس حریر دارد؛ پیراهنی که همچنان که مناسب یک مراسم رسمی خارجی است، پوشش کامل نیز دارد. گشادی و بلندی لباس همچنان که به عنوان مدل لباس انتخاب شده، به نوعی پوشیدگی را به خوبی در خود حفظ کرده، و انتخاب جنس حریر آن را از یک لباس ساده و معمولی، جدا کرده است».
اما مردان چطور؟ بهنام بهزادی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی و در کل مردان این فیلم، همگی همشکل و هماستایلاند و کاملا متناسب با قاوعد رسمی جشنواره کن.

در تصویری دیگر که سایت جشنواره منتشر کرده، عوامل فیلم را لحظاتی پیش از اکران در داخل سالن، به همراه کتایون شهابی، داور جشنواره میبینیم.
منبع: مدآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





