انتخاب لباس برای حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در دو مرحله صورت میگیرد؛ یکی مراسم فوتوکال (مراسمی صرفاً برای عکاسی از عوامل یک فیلم) که معمولاً عوامل با لباس غیر رسمی در آن حاضر میشوند و دیگر به هنگام فرش قرمز (مراسم خوشآمدگویی دبیر جشنواره و آشنایی حضار با عوامل) که این بار با لباس رسمی و همخوان با مناسبات جشنواره کن ظاهر میشوند.
در واقع در مراسم فوتوکال، انگار شخصیت حقیقی آدمها به عنوان یک فرد مستقل در نظر گرفته میشود و در مراسم فرش قرمز در یک کلیت دیده میشوند و شخصیت حقوقی و به عنوان نمایندهای از کشورشان. معمولاً در مقایسه این دو نوع مراسم نوع پوشش بازیگران بهویژه زنان ایرانی تنوع جالبی دارد. بر عکس مردان ایرانی که معمولاً در هر دو مراسم با لباسی ساده و شبیه به هم حاضر میشوند، زنان سعی میکنند که لباس اولی لباسی سادهتر و اسپرت و لباس دومی لباسی مجلسی و با شکوه و پر زرق و برق به نظر آید. به عنوان مثال نوع تیپ عوامل فیلم فروشنده میتوانند مثال مناسبی برای این تفاوتها باشد. هر چند که باید محدودیت فرهنگی و خطوط قرمز کشور را نیز باید در نوع پوشش آنان در نظر گرفت که مثلاً زنان باید تا حد امکان حجاب را رعایت کنند و مردان کمتر از لباسهای رنگهای شاد و تند استفاده کند.
ترانه علیدوستی؛ نخودیپوشی در هوای بهاریِ «کن»
لباس ترانه علیدوستی در مراسم شبانه، رنگ نخودی و در ترکیب با رنگ سیاه و نقرهای که نقوش برجسته روی لباس در قسمت گردن پراکنده شده و در قسمت بالاتنه کنار هم قرار گرفتهاند که در جزییات متناسب نظر میرسد اما در کلیات به خاطر بافت ریزش کمتر توجهها را جلب میکند. اما شاید جسارت علیدوستی در لباس مراسم فوتوکال جلب نظر میکند. وقتی دقیقا مطابق با حال و هوای بهاری کن بلوز و شلوار میپوشد و از رنگهای گرم استفاده میکند. علیدوستی در این مراسم با شلوار کاکی و بلوز و کت روشن حاضر شده بود. این شلوار مدلدار که در میان خیاطان به مدل کرهای معروف است، از جمله شلوارهای طرحداری است که برای خانمهای ریرنقش و لاغر مناسبتر است که به نظر میرسد انتخاب رنگ و ست ساده شلوار و کت روشن و استفاده از صندل، پوشش معمول و مناسبی را به وجود آورده است که هم خطوطی مثل حجاب را رعایت کرده باشد، هم رنگبندی مناسب داشته باشد، هم تشخص لازم را به یک بازیگر زن ببخشد و از همه مهمتر همجهت با حال و هوای شاداب بهار باشد که ژست ایستادن شاداب و جوانانه علیدوستی نیز این حس را دو چندان کرده است. ظرافت او در طراحی در لباس شب در متعلقات لباسش هم جلوهگر بود. از گوشواره همرنگ با بالاتنه لباس تا کیف کوچک همرنگ با سیاهی نقش و نگار روی لباس و ژست ایستادنش که نوعی وقار را به قد و قامت او میبخشید. [در دو گزارش جداگانه، به صورت مفصل به پوشش ترانه علیدوستی و از جمله سومین لباسی که او به تن کرد، خواهیم پرداخت.]
شهاب حسینی؛ نخل طلا با کت و شلوار سرمهای
شهاب حسینی در هر دو مراسم به یک شکل لباس پوشیده. کت شلوار با کراوات که هر دو لباس به نظر میرسد فیت تن او نیستند و اندکی گشاد هستند که به نوعی شلختگی تیپش را برجسته میکند.اما به هر شکل سادگی ظاهرش بیشتر جلب نظر میکند. ضمن اینکه از لحاظ دوخت زیاد طراحیشده به نظر نمیرسد. حسینی مسلما برازندهترین لباسی که در کن به تن کرد، لباسی بود که شب اختتامیه پوشید؛ کتوشلواری سرمهای که اینبار راست قامت تنش و برازنده برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره.
بابک کریمی؛ همپسندی با کنیها
اما بین عوامل فیلم، به نظر میرسد بهترین لباس از آن بابک کریمی است. او برای فتوکال، شلوار سفید با پیراهن فیروزهای انتخاب کرده که ترکیب رنگی بهشدت گرم و بهاری است و از این مهمتر اعتمادبهنفس شخص را زیاد میکند. در واقع، متناسبترین لباس در ساعات روز فصول بهار و تابستان، رنگهای شاد و با لباسهایی سبک و راحت است که کریمی بهخوبی آن را رعایت میکند.
لباسهایی با رنگهای روشن مثل آبی، کرِم و خاکستری به نوعی لباس محبوب سینماگران در کن هستند که کریمی هم به آن فکر و عمل کرده. کریمی در مراسم فرش قرمز، نسبت به دیگران رسمیتر پوشید و البته از ظرایف هم غافل نبود؛ کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید با پاپیون بزرگ مشکی و یقه ساتن.
فرهادی؛ از شلوار جین تا کت-شلوار رسمی
بر عکس کریمی، اصغر فرهادی بیشتر لباسهای سخت و زبر را انتخاب کرده مثل شلوار جین و کت سرمهای که شاید جنسی سبک داشته باشد اما رنگ تیره آن، فضایی سخت را تداعی میکند. فرهادی هر چقدر که در فرش قرمز لباسی رسمی رسمی پوشیده در لباس او برای مراسم فوتوکال کمتر هارمونی در نوع رنگ و بافت لباسش به چشم میخورد. پیراهن بهاری آبی با گلهای درشت که کمتر تشخص لازم را دارد و به نظر میرسد فیت تن او هم نیست. کتی سرمهای که دقیقاً هماندازه پیرهن اوست! شلوار جین لی زهوار دررفته که زانو هم خورده و کفش مشکی که بیشتر با کت و شلوار همخوانی دارد تا لباس اسپرت. درواقع ترکیبی متناقض از لباس تابستانی و بهاری، اسپرت و مجلسی در لباس فرهادی دیده میشود که نشان از نوعی شتابزدگی و بیدقتی میتواند باشد. فرهادی به زعم خودش میخواسته حالتی کژوال و مدرنتر به لباس خود ببخشد اما به خاطر اغراق و بیظرافتی در نوع جنس پارچه و رنگها، لباسی شلخته و ناموزون ارائه کرده است. بهخصوص اینکه معمولا در فصل بهاری کتهایی از جنس کتان و لی مناسبتر است تا کتی معمولی با پارچهای ضخیم. در مراسم فرش قرمز حسینی و فرهادی کتی معمولی پوشیدهاند تا صرفاً حداقل سلیقهها را رعایت کرده باشند و کفشها نیز به همین شکل معمولی و بیقواره هستند. در صورتی که بیشتر مردان سعی میکنند از کفشهای ورنی استفاده کنند.
مردان در کنار زنان؛ تنوع و تکرار
در کل اینکه مردان تنوع بیشتری در پوشش دارند، اغلب شلخته و بدون تناسب با بافت و جنس و رنگ لباس می پوشیدهاند اما زنان سعی میکنند این تناسب را رعایت کرده و به نوعی موقر جلوه کنند. این تفاوت، در طراحی لباس و شکل راه رفتن و روحیات علیدوستی کاملا این وقار و نجابت شرقی نمایان بود.
و اما درباره پوشش عوامل فیلم «وارونگی»:
؛ بالابلند و آراسته در «کن»
بهنام بهزادی کارگردان، سحر دولتشاهی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی، رویا جاویدنیا و ستاره پسیانی در مراسم فرش قرمز «وارونگی» در کن شرکت کردند.
رویا جاویدنیا را در عکسی که سایت رسمی جشنواره کن منتشر کرده، در سمت چپ تصویر میبینیم. بازیگر نقش «هما» در فیلم که با لباسی روشن و با شال دیده میود؛ خلاف قاعده بازیگران زن ایرانی که اغلب از کلاه در جشنوارههای بینالمللی استفاده میکنند. نسیم ملکی، طراح لباس و از کارشناسان سایت «مدآنلاین»، درباره پوشش جاویدنیا میگوید: «رویا جاویدنیا لباسی راحتتر نسبت به سحر دولتشاهی دارد. مدل لباس او که پیراهن ساده با پارچهای طرحدار و ظریف به همراه شلوار بسیار گشاد است، با تجهیز به نوعی هارمونی رنگی یکدست و ملایم، برای این مراسم بسیار قابل قبول جلوه کرده». ملکی اما درباره شیوه بستن شال او معتقد است که میتوانست با نظمی همراه باشد.
کنار دست جاویدنیا، ستاره پسیانی را با کت و شلواری تیره میبینیم که نقش سودابه را در «وارونگی» ایفا کرده. نسیم ملکی درباره او میگوید: «ستاره پسیانی کت و شلواری کاملاً طراحیشده به تن دارد؛ کت و شلواری کاملاً رسمی که شاید مناسب یک مراسم خارجی باشد، اما قطعاً نمیتوان آن را در یک مراسم رسمی در داخل ایران به تن کرد. یقه و سرشانه سمت چپ لباس او و ایجاد فرم بریدهبریده در یقه، کت او را از سادگی خارج کرده و حالتی استوارتر به آن داده و وجود برشها و زاویههای مثلثی شکلگرفته در لباس در کنار مشکی بودن آن، کمی نمای خشن به لباس بخشیده است».
لباس سحر دولتشاهی نیز، انتخابی هوشمندانه است. این طراح لباس نیز با اشاره به همین موضوع میگوید: «سحر دولتشاهی پیراهن کاملاً ساده از جنس حریر دارد؛ پیراهنی که همچنان که مناسب یک مراسم رسمی خارجی است، پوشش کامل نیز دارد. گشادی و بلندی لباس همچنان که به عنوان مدل لباس انتخاب شده، به نوعی پوشیدگی را به خوبی در خود حفظ کرده، و انتخاب جنس حریر آن را از یک لباس ساده و معمولی، جدا کرده است».
اما مردان چطور؟ بهنام بهزادی، علی مصفا، علیرضا آقاخانی و در کل مردان این فیلم، همگی همشکل و هماستایلاند و کاملا متناسب با قاوعد رسمی جشنواره کن.
در تصویری دیگر که سایت جشنواره منتشر کرده، عوامل فیلم را لحظاتی پیش از اکران در داخل سالن، به همراه کتایون شهابی، داور جشنواره میبینیم.
منبع: مدآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما