برنامهریز جشنوارهی «تامپره» فنلاند با بیان اینکه برخی فیلمهای کوتاه ایران را برای نمایش در این جشنواره درنظر دارد، شیوه عجیب و خاص در بیان مسائل را از ویژگیهای بارز فیلمهای کوتاه ایرانی دانست.
به گزارش سینماسینما، رینا میکونِن یکی از برنامهریزان جشنواره «تامپره» فنلاند است که دو روزی است به دعوت جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برای شرکت در اولین بازار این رویداد به ایران آمده است.
بسیاری از فیلمسازان کوتاه ایران جشنواره تامپره را جزو جشنوارههای مهم اروپا در این حوزه میشناسند و این توجه برای نماینده این فستیوال قابل توجه است، چون در همین دو روزی که به تهران آمده این مسئله را بارها شنیده است، در حالی که خودش معتقد است جشنوارهای مثل «کِلِرمون» معروفیت خیلی بیشتری دارد.
میکونن ضمن بیان برخی انتقادها مثل نداشتن اینترنت مناسب در روز اولی که به بازار جشنواره آمده بود یا در اختیار نداشتن جدول برنامه به زبان انگلیسی، از گپ و گفتی که با فیلمسازان ایرانی داشت ابراز خوشحال کرد.
وی درباره شناخت خود از سینمای ایران و بویژه فیلم کوتاه گفت: سینمای ایران را بیشتر با عباس کیارستمی میشناسم و اصلا فکر میکنم همه کیارستمی را میشناسند. بعد از او هم جعفر پناهی را میشناسم که فیلمهایش را در جشنوارهها دیدهام، اما شناختم نسبت به فیلمهای کوتاه ایران خیلی بیشتر است چون از ۱۵ سال قبل که در جشنواره «تامپره» مشغول کار شدم، تماشای فیلمهای ایران را هم شروع کردم و آنها را آثاری قوی میدانم و نوعی زیباییشناسی مخصوص خودشان را دارند و نسبت به دیگر فیلمهای کوتاهی که میبینم به نوعی بینظیر هستند.
میکونن که از دعوت جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار خوشحال شده و چون تا به حال به ایران نیامده بود بدون تردید دعوت جشنواره را پذیرفت، ادامه داد: بازار جشنواره فیلم کوتاه تهران را نمیتوان فعلا خیلی دقیق ارزیابی کرد، چون برخی مشکلات بویژه در روز اول وجود داشتند ولی همان باعث شد بیشتر گفتوگو کنم و صحبت با افراد زیاد جالب بود. در لابراتواری هم که برای نمایش دیگر فیلمهای کوتاه درنظر گرفته شده چند فیلم را دیدم و شاید تعدادی از آنها برای شرکت در جشنواره فیلم تامپره دعوت شوند. البته متاسفانه برخی از آنها امکان شرکت در بخش رقابتی جشنواره ما را ندارند چون با توجه به قوانین، قدیمی محسوب میشوند.
وی در ادامه درباره جایگاه فیلم کوتاه گفت: به طور کلی ساخت فیلم کوتاه نسبت به فیلمهای سینمایی سختتر است چون پول درآوردن از این نوع فیلمها سخت است. اگرچه برخی سالنهای سینمایی فیلمهای کوتاه را اکران میکنند ولی ماهیت انها بیشتر جشنوارهای است و به همین دلیل بیشتر مردم نمیتوانند آنها را تماشا کنند مگر آنهایی که فیلم زیاد میبینند و در جشنوارهها شرکت میکنند. با این حال فیلمهای کوتاه ایران در میان دیگر فیلمهای کوتاه کشورها جایگاه خود را دارند، چون برای گفتن هر حرفی شیوه عجیب و خاصی دارند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- آثار پویانمایی راهیافته به جشنواره چهل و یکم فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- اعلام فیلمهای تجربی راه یافته به جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران/ هیات انتخاب و داوری معرفی شدند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: از دو قطبیسازی حوادث سال گذشته پرهیز میکنیم/ اضافه شدن دو جایزه به بخش بینالملل
- انتشار فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با تاکید بر «بومیگرایی در ژانر»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی؛ اسامی آثار راهیافته به مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آمار بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد؛ تهران، اصفهان و خراسان رضوی در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- مهدی آذرپندار، دبیر سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شد
- معرفی مشاوران انتخاب آثار تجربی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران