تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۱۱:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 118161

«دی.ای. پنی‌بیکر» مستندساز آمریکایی که برای ساخت مجموعه‌ای از مستندهای مهم و تاثیرگذار به شهرت جهانی رسیده بود در سن ۹۴ سالگی و به دلیل کهولت سن درگذشت.

به گزارش سینماسینما، ساخت مستندهای کلاسیک «به عقب نگاه نکن» (۱۹۶۷)، «مونتری پاپ» (۱۹۶۸)، «اتاق جنگ» (۱۹۹۳) و «الن استریچ در کتابخانه» (۲۰۰۲) از «پنی‌بیکر» چهره‌ای تاثیرگذار و جریان‌ساز در عالم سینمای مستند ساخته است.

این مستندساز که در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه اسکار افتخاری شده در کارنامه سینمایی پربار خود ساخت مستندهای دیگری همچون مستند کنسرت «دیوید بویی» در سال ۱۹۷۳ با عنوان «ظهور و سقوط زیگی استارداست و عنکبوت‌ها از مریخ»، فیلم جاده‌ای «۱۰۱» درباره گروه موسیقی انگلیسی «دپش مد» و مستند «پائین از کوه» (۲۰۰۰) درباره گروه نوازندگان موسیقی فیلم «ای برادر کجایی؟» ساخته «برادران «کوئن» را نیز دارد.

مستند «به عقب نگاه نکن» که مروری بر تور موسیقی «باب دیلن» در سراسر بریتانیا در سال ۱۹۶۶ دارد و می‌توان آن را مهم‌ترین اثر کارنامه سینمایی این مستندساز دانست در سال ۱۹۹۸ وارد فهرست آرشیو ملی آمریکا شد و مجله تایم نیز آن را در رتبه ششم ۵۰ مستند برتر تاریخ قرار داده است.

البته کارنامه سینمایی «دی.ای پنی‌بیکر» تنها به مستندهای مربوط به موسیقی محدود نمی‌شود و او با همسرش «کریس هاگیدس» که بیشتر آثارش را در چند دهه اخیر با همکاری او ساخته است در سال ۱۹۹۴ برای ساخت مستند «اتاق جنگ» نامزد جایزه اسکار بهترین اثر مستند شد؛ مستندی که نگاهی به پشت پرده کمپین تبلیغاتی «بیل کلینتون» برای ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۲ دارد.

مستند «الن استریچ در کتابخانه» نیز در سال ۲۰۰۴ برای بهترین کارگردانی در جوایز امی نامزد کسب جایزه شد. «پنی‌بیکر» و «هاگیدوس» پس از آن مستند «بازکردن قفس» را به عنوان محصول مشترک بی‌بی‌سی و «اچ بی‌ او» در حمایت از حقوق حیوانات ساختند.

«ژان لوک گدار» از چهره‌های اصلی موج نو سینمای فرانسه نیز از علاقه‌مندان به آثار «پنی‌بیکر» بود و در پی همکاری با او در یک پروژه بود که البته هیچ‌گاه تحقق نیافت.

«دی.ای پنی‌بیکر» در سال ۲۰۰۵ میلادی با دریافت جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از انجمن بین‌المللی مستند مورد تقدیر قرار گرفت.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها