کتاب «استنلی کوبریک، ادیسه در سینما» با محوریت رویکرد کوبریک در فیلمسازی با ترجمه مینو خانی به چاپ سوم رسید.
به گزارش سینماسینما، کتاب «استنلی کوبریک، ادیسه در سینما» که به کوشش جان پیرو برونتا، منتقد سینما و نویسنده ایتالیایی و با ترجمه مینو خانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر به چاپ سوم رسید.
این اثر شامل پنج بخش است. بخش اول، شامل سخنرانیهایی است که در مراسم فیزوله در سال ۱۹۸۳ برای بزرگداشت کوبریک ایراد شد و افرادی همچون میشل سیمون، سردبیر نشریه سینمایی فرانسوی کایه دو سینما، درباره فضا و زمان در آثار کوبریک، اومار کالابرز درباره جهانهای ممکن این سینماگر مطالبی ارائه دادند.
بخش دوم راجع به بخشی از تاریخ فیلمسازی امریکاست که در ارتباط با فعالیتهای کوبریک و شامل ارائه اسناد و اطلاعاتی درباره پس پرده اقتصاد سینمای هالیوود است. بخش سوم، نقد و تحلیل فیلمهای کوبریک از هراس و هوس (۱۳۵۳)، لولیتا (۱۹۶۱)، پرتقال کوکی (۱۹۷۱)، ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی (۱۹۶۸)، پرتقال کوکی (۱۹۷۱)، درخشش (۱۹۸۰) و غلاف تمام فلزی (۱۹۸۷) (به جز فیلمهای اسپارتاکوس و دکتر استرنجلاو) است. بخش چهارم مقالهای است راجع به کاربرد اشیاء و معماری در فیلمهای این کارگردان فقید امریکایی به قلم پائولو کرکی اوزایی و و بالاخره در بخش پنجم نقش موسیقی مورد بررسی قرار می گیرد.
این کتاب ۴۲۵ صفحه ای به قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی نشر مهر نوروز راهی بازار نشر شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- راه رستگاری از درون می گذرد/ جهان فلسفی استنلی کوبریک در گفت و گو با محمدرضا اسمخانی پژوهشگر فلسفه
- دستیار و بازیگر فیلمهای کوبریک درگذشت
- سینماسینما/ خبرهایی از جشنواره ونیز/ نمایش دو فیلم اولین دوره در نودمین سال
- تبر جک نیکلسون در «درخشش» بیش از ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد
- سینما برای همه/ بازشناسی جریانها و مخاطبان سینمای ایران
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درخشش» با صدای رضا بهبودی/ این برنامه به آیدین الفت تقدیم شد + تیزر
- نقد مشروح سعید عقیقی بر یک کتاب/ چگونه تئوریها را «زرد» کنیم؟
- دستها حرف میزنند
- فیلمساز اجتماعی و فیلم سفارشی/ آیا فیلم سفارشی خوب، ممکن است؟
- تجربه تماشای دوباره «چشمان کاملاً بسته»/ قرص آبی یا قرمز؟*
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





