همایون اسعدیان معتقد است که ۴۰ سال از عمر بهروز وثوقی به اشتباه گذشت و هیچکس نمیتواند پاسخگوی او برای از دست رفتن سالهای عمرش باشد که این مسئله بسیار غمانگیز است.
به گزارش سینماسینما، بهروز وثوقی همواره در تاریخ هنر ایران زمین، نامی ماندگار است که به نظر نمیرسد به فراموشی سپرده شود، این روزها نام او بار دیگر به دلیل انتقادی که از برادرانش در اینستاگرام مطرح کرد بر سر زبانها افتاده است که دامنه آن تا ۲۰ اسفند که روز تولد ۸۱ سالگی این هنرمند بود، کشیده شد.
هنرمندان و چهرههای سرشناس سینمای ایران نیز در این روز با انتشار پستهایی در اینستاگرام، ضمن تبریک تولد او، آرزوی سلامتی و سربلندی برایش داشتند. در همین ارتباط، همایون اسعدیان، کارگردان مطرح سینما درباره بهروز وثوقی و جایگاهی که در هنر ایران دارد، سخن گفت. این کارگردان به تلخی و دردناکی ۴۰ سال عمر از دست رفته بهروز وثوقی و مرگ تدریجی او اشاره کرد.
همایون اسعدیان در پاسخ به اینکه اگر بهروز وثوقی در ایران و در دسترس بود، ویژگی امروز را دارا بود یا خیلی دم دستی شده بود؟ توضیح داد: «ما در ایران خیلی راحت یکسری کلمات را به کار میبریم، یکدفعه همه اسطوره میشوند، اما با این کار همه را اسطوره نمیکنیم بلکه اسطوره را از مفهومش خالی میکنیم، منظورم این نیست که آقای بهروز وثوقی اسطوره نیست، اصلا چنین منظوری ندارم. اما میخواهم بگویم کمی در به کار بردن این کلمات احتیاط کنیم.»
او ادامه داد: «در یک نشستی قرار بود درباره فیلم «ای ایران» استاد تقوایی صحبت شود و من هم حضور داشتم، یک فردی پس از آنکه از استاد تقوایی صحبت کرد به من گفت استاد اسعدیان، همان لحظه گفتم ببین خراب کردی! اگر استاد تقوایی استاد است من دیگر استاد نیستم، من هم به او میگویم استاد. اینقدر راحت این کلمات را به کار نبریم، کلمات باری دارند که آنها را نباید دستمالی و خرابش کنیم.»
این کارگردان با تاکید بر توانایی وثوقی در عرصه بازیگری، بیان کرد: «بهروز وثوقی به نظر من یکی از توانمندترین بازیگران سینمای ایران است، حداقل برای چند فیلم میتوانیم روی او دست بگذاریم و بگوییم او کسی است که «گوزنها»، «سوته دلان» و … را بازی کرده است و میتوان گفت که مانند او نداشتهایم. حتی شاید به تعبیری، البته اگر به کسی برنخورد، فردین در عرصه بازیگری چنین توانایی را نداشت، فردین ویژگیهایی داشت که او را برای ما جذاب، دوست داشتنی و دلنشین میکرد ولی توان بازیگریاش از نظر من قابل مقایسه با بهروز وثوقی نیست.»
اسعدیان با اشاره به دوری ۴۰ ساله این بازیگر از سینما، توضیح داد: «خیلی وقتها فکر میکنم که اگر جای بهروز وثوقی بودم و در نقطهای که دارم به اوج میرسم، یعنی ۴۰ سالگی، میرفتم و ۴۰ سال ابزار کارم از من گرفته میشد، چه حالی به من دست میداد. من بازیگرم، آهنگساز نیستم که در خانه کار کنم یا شاعر نیستم که اشعاری را بسرایم، بازیگری ابزار کار خودش را میخواهد. فکر میکنم این مرگ تدریجی که او گذرانده، خیلی تلخ و دردناک بوده است.»

او ادامه داد: «آخرین فیلمی که از او دیدم و ای کاش که آن را بازی نمیکرد، شاید از آن حس مرگ تدریجی بود که پذیرفته بود این فیلم را بازی کند. وقتی تصاویرش را الان نگاه میکنم، میبینم که چقدر جذاب شده است. مانند شان کانری که در جوانی رفت و وقتی برگشت دیدیم که تازه خوب شده است. شان کانری «جیمز باند» خوب نبود بلکه در «دستنیافتنیها» است که جذاب و دوست داشتنی است.»
این کارگردان تاکید کرد: «اشکال این است که تاریخ و زندگی را نمیتوان به گذشته بازگرداند، عمر بهروز وثوقی به اشتباه رفت، کاش او از ایران نرفته بود. وثوقی شاید تفاوت چندانی با ایرج قادری از نظر حساسیتها نداشت، یکسری حساسیتهای خاصی رویش بود که قطعا مرتفع میشد و پنج یا ۱۰ سال بعد مانند قادری این امکان را داشت که فعالیت کند. ما هیچکدام پاسخگوی بهروز وثوقی و عمر از دست رفتهاش نیستیم و این تلخ است.»
او در واکنش به این پرسش که «اگر بهروز وثوقی در ایران میماند آیا احترامش را نگاه میداشتیم یا به سرنوشت فردین دچار میشد»، گفت: «ما به فردین هم بیاحترامی نکردیم ولی من از اینکه آقای بهروز وثوقی با وجود آنکه در ۴۰ سال گذشته خارج از ایران بوده و این امکان را داشته که نسبت به ایران، حاکمیت و هنرمندانی که در ایران کار میکنند بغض داشته باشد، توهین و فحاشی کند اما این کار را نمیکند. آثار ایران را دنبال میکند و دوستان ما که در ایران فعالیت میکنند به دیدارش میروند، او از آنها استقبال میکند، نشان میدهد که خیلی محترم است و خیلی از او لذت میبرم و از این جهت خیلی برایم محترمتر میشود. بهروز وثوقی ۴۰ سال از عمرش را از دست داد و هیچ کس نمیتواند آن را به او بازگرداند، اما اینکه اینقدر صبورانه تحمل کرده و هنوز موضع منطقی نسبت به کشورش و هنرمندان دارد، به او احترام میگذارم و برایم بسیار ارزشمند است.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





