عبدالله اسفندیاری معتقد است که اعضای هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر باید سعی کنند عادلانه تصمیم بگیرند و اینگونه نباشد که به جای ساختار و محتوای آثار، تحت تأثیر فشارها و سفارشها قرار بگیرند.
به گزارش سینماسینما، عبدالله اسفندیاری، فیلمنامهنویس تهیهکننده و کارشناس فرهنگی در خصوص حضور و رقابت ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ گفت: میدانم همیشه همه شرکتکنندگان در این جشنواره دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند و از این رو روی دبیر جشنواره و هیأت انتخاب فشارهایی وجود دارد در حالی که آنها باید بر مبنای معیارهای زیباییشناختی و ساختاری تصمیم بگیرند.
او افزود: اعضای هیأت انتخاب باید سعی کنند عادلانه تصمیم بگیرند و به جای ساختار و محتوای آثار، تحت تأثیر فشارها و سفارشها – از سمت سازمانهایی که پشت فیلمها هستند یا جنبههای سیاسی که برخی از فیلمها دارند- نباشند. گاهی دیده شده برخی به گرایشهای سیاسی توجه میکنند و معمولا پشت برخی از فیلمها از سمت هرمهای قدرت سیاسی فشار وجود دارد که آن فیلم حتما باید در جشنواره حضور داشته باشد. در حالی که هیأت انتخاب به جای جهتگیریهای سیاسی فیلم، باید عمده ترین توانش را روی ساختار و محتوای فیلم بگذارد، نه اینکه به سفارش سازندگان، سازمانها ونهادهایی که پشت فیلمها هستند، توجه کنند.
معاون سابق فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، با ابراز امیدواری در مورد اینکه هیأت انتخاب و دبیر جشنواره بتواند با توجه به همه این مسائل تصمیمات عادلانه بگیرند، ادامه داد: امیدوارم تعداد فیلمها از ۲۲ فیلم تجاوز نکند، چون اگر تعداد فیلمهای بخش مسابقه زیاد شود، دیگر جشنواره معنی پیدا نمیکند. یعنی در آن صورت، از بیرون اینگونه به نظر میرسد که میخواهند همه را راضی نگه دارند و به همه جایزه بدهند و این روش خوبی نخواهد بود. بنابراین امیدوارم با تصمیم عادلانه و درست، فارغ از فشارهای جانبی مربوط به فیلمها، تصمیمی که گرفته میشود مورد قبول همه اهالی فن، متخصصان صاحبنظر و بی حب و بغض سینما باشد.
اسفندیاری اضافه کرد: معمولا مواقعی که در جشنواره فجر انتخابی صورت میگرفت، آن را با جشن سینما مقایسه میکردیم که انتخابهایش بیشتر صنفی و حرفهایتر است. معمولا ۸۰ درصد برگزیدگان این دو جشن شباهتهایی به هم دارد و این نشان میدهد که در مجموع – منهای آن استثنائاتی که تحت فشارهای خاص مطرح میشوند-،عموما این انتخابها، انتخابهایی است که به واقعیت نزدیک است.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- معرفی ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- اعلام اسامی داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
- پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / از مهرداد صدیقیان تا مهناز افشار
- پایان مراحل ضبط و میکس موسیقی «جمشیدیه»
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





