عبدالله اسفندیاری معتقد است که اعضای هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر باید سعی کنند عادلانه تصمیم بگیرند و اینگونه نباشد که به جای ساختار و محتوای آثار، تحت تأثیر فشارها و سفارشها قرار بگیرند.
به گزارش سینماسینما، عبدالله اسفندیاری، فیلمنامهنویس تهیهکننده و کارشناس فرهنگی در خصوص حضور و رقابت ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ گفت: میدانم همیشه همه شرکتکنندگان در این جشنواره دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند و از این رو روی دبیر جشنواره و هیأت انتخاب فشارهایی وجود دارد در حالی که آنها باید بر مبنای معیارهای زیباییشناختی و ساختاری تصمیم بگیرند.
او افزود: اعضای هیأت انتخاب باید سعی کنند عادلانه تصمیم بگیرند و به جای ساختار و محتوای آثار، تحت تأثیر فشارها و سفارشها – از سمت سازمانهایی که پشت فیلمها هستند یا جنبههای سیاسی که برخی از فیلمها دارند- نباشند. گاهی دیده شده برخی به گرایشهای سیاسی توجه میکنند و معمولا پشت برخی از فیلمها از سمت هرمهای قدرت سیاسی فشار وجود دارد که آن فیلم حتما باید در جشنواره حضور داشته باشد. در حالی که هیأت انتخاب به جای جهتگیریهای سیاسی فیلم، باید عمده ترین توانش را روی ساختار و محتوای فیلم بگذارد، نه اینکه به سفارش سازندگان، سازمانها ونهادهایی که پشت فیلمها هستند، توجه کنند.
معاون سابق فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، با ابراز امیدواری در مورد اینکه هیأت انتخاب و دبیر جشنواره بتواند با توجه به همه این مسائل تصمیمات عادلانه بگیرند، ادامه داد: امیدوارم تعداد فیلمها از ۲۲ فیلم تجاوز نکند، چون اگر تعداد فیلمهای بخش مسابقه زیاد شود، دیگر جشنواره معنی پیدا نمیکند. یعنی در آن صورت، از بیرون اینگونه به نظر میرسد که میخواهند همه را راضی نگه دارند و به همه جایزه بدهند و این روش خوبی نخواهد بود. بنابراین امیدوارم با تصمیم عادلانه و درست، فارغ از فشارهای جانبی مربوط به فیلمها، تصمیمی که گرفته میشود مورد قبول همه اهالی فن، متخصصان صاحبنظر و بی حب و بغض سینما باشد.
اسفندیاری اضافه کرد: معمولا مواقعی که در جشنواره فجر انتخابی صورت میگرفت، آن را با جشن سینما مقایسه میکردیم که انتخابهایش بیشتر صنفی و حرفهایتر است. معمولا ۸۰ درصد برگزیدگان این دو جشن شباهتهایی به هم دارد و این نشان میدهد که در مجموع – منهای آن استثنائاتی که تحت فشارهای خاص مطرح میشوند-،عموما این انتخابها، انتخابهایی است که به واقعیت نزدیک است.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- معرفی ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- اعلام اسامی داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
- پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / از مهرداد صدیقیان تا مهناز افشار
- پایان مراحل ضبط و میکس موسیقی «جمشیدیه»
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





