دومین اسکار اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» واکنشهای زیادی از طرف گروههای مختلف جامعه به همراه داشته است.
به گزارش سینماسینما، فرزین پورمحبی درباره واکنش های متعدد و ضد نقیض نسبت به دومین اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان اصغر فرهادی نوشت:
یک بار دیگه لابیای آقای شمقدری جواب داد و ما باز اسکار گرفتیم. دستش هم درد نکند از این همه لابیگری.
اما درست موقعی که همه چیز واسه شادی کردن (البته با رعایت موازین) جوره ما هنوز تکلیفمون با خودمون مشخص نیست! یعنی نمیدونیم دقیقا باید چی کار کنیم تا دشمنان سوء استفاده نکنند. آخه احساسات درونی ما همیشه در الویت بعدیه، مهم واکنشهای خارجیه! یعنی برای ما نفس اتفاقاتی که میافته دوزار هم ارزش نداره ما باید همیشه یه چشممون به دشمن باشه که مثلا اگه زبونمون لال خوشحال شد ما جلدی ناراحت بشیم و اگه ناراحت شد خوشحال بشیم. حالا خود اتفاق هر چی میخواد باشه! درست مثل بچهای که وقتی ازش میپرسن شکلات میخوای؟ به مامانش نگاه میکنه تا متوجه بشه که میخواد یا نمیخواد؛ نه به میل و اشتهای خودش! اما ای کاش موضوع به همین سادگی بود چون حداقل اینطوری ما با یه نگاه ساده میفهمیدیم که باید با خودمون چند چند بشیم. اما با این وضعی که هر کی داره یه سازی میزنه موضع ما هم پادرهوا مونده. مثلا از این ور، وزیر امور خارجه قبل از وزیر ارشاد پیام تبریک میده اما از اون ور، کسی واسه پیام دادن سر و دست نمیشکنه. یه عده میگن حقش بود و ناز شستش، یه عده میگن دستمزدش بود! یه عده میگن به خاطر «عشوه شتریش» بود یه عده میگن واسه «رشوه قطریش» بود. یه عده هم متفکرانه دارن اوضاع رو رصد میکنن تا ببینن چی به چی بود تا بعد اعلام کنن موضعشون همونی بود که از اول باهاشون بود. از همه جالبتر اینکه تعدادی هم که دارن ابراز خوشحالی میکنن انگار دارن سر فرهادی منت میگذارن و گویا میخوان بهش بفهمونن «ببین داداش ما همه جوره پات هستیم با اینکه اصلا از فیلمت خوشمون نیومد!» یه عده هم شادی میکنن اما فقط به خاطر اینکه حال افخمی و فراستی و یه تعداد از نشریات دلواپس گرفته میشه! چیزی که این وسط گمه عرض اندام یه هموطن بزرگ در کشور جهان سومه. صدا و سیما هم که طبق معمول مثل لقمهای که تو گلوش گیر کرده باشه نه می تونه تفش کنه و نه قورتش بده. (عینهو خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی) به همین خاطر خیلی شیک و مجلسی این خبر رو میگه، مثل وقتی که داره خبر تخمگذاری لاکپشتها رو می خونه! این طوری هم خبر رو داده و هم ردپایی نذاشته. به مجریهای برنامههای مختلفش هم میگه یه گوشه برنامههاشون یه چیزی بپرونن اما دریغ از یه برنامه رسمی و ویژه برای این افتخار بزرگ!
ای بابا … آخه آدم دردش رو به کی بگه؟ طرف اومده یه فیلم شسته و رفته که اصلا هم فقر و سیاهنمایی توش نیست و اتفاقا نشونه گذشت و صعه صدر ایرانی و فروخوردن عصبانیتش در مواقع بحرانیه، ساخته، بعد هم به نشانه اعتراض به سیاستهای ترامپ به آمریکا نرفته و بعد هم در اونجا برای چزوندن ترامپ و نشون دادن اینکه ایرانیها کی هستن خیلی حسابشده دو ایرانی افتخارآفرین رو در دل آمریکا به عنوان نمایندهاش معرفی کرده بعد هم برای چهارمینبار در تاریخ جهان بغل دست کوروساورا ، دسیکا و برگمن ایستاده و دو بار اسکار گرفته و باز هم بعدترش اینکه اومده بعد از گرفتن اسکار به جز فحش خوار مادر هر چی دلش خواسته به ترامپ و جد و آبادش گفته و بهشون بسته. اون وقت بازم صدا و سیما حاضر نیست به انداره یک زیرخم کشتی گیر بیاد و براش سرود غرور و غیرت و دعای مردمی که پشت راهتونه… با پرچم مقدسی که بر فراز آسمونه و… پخش کنه! نمیدونم طرف باید دیگه چی کار میکرد که صدا و سیما بساط قر و قمبیلش رو پهن میکرد. یه روزنامه هم میگه که به خاطر دلارهای قطری بوده. آخه عقل هم خوب چیزیه اگه تعداد اعضای اسکار رو ۶۰۰۰ نفر نه، فقط ۶۰۰ نفر در نظر بگیریم و فرض کنیم که اونها اینقدر بدبخت بیچاره باشن که با ۱۰ هزار دلار رایشون رو عوض کنن، با این اوصاف حق رشوه اونها میشه ۶۰۰ هزار دلار. حالا من یکی که نمیفهمم چرا باید یه کشوری بخواد واسه اینکه ایران اسکار بگیره ۲۵ میلیارد تومن (یا ۲۵۰ میلیارد تومن در صورت احتساب ۶۰۰۰ نفر) بسلفونه!
باباجون چرا اینقدر کشش میدید و موضوع رو پیچیده میکنید؟ تو این دوره زمونهای که خبرهای خوب خیلی کم شدن به خدا باید قدر این خبر رو دونست و دودستی بهش چسبید. اینقدر ما به افتخاراتمون نچسبیدیم که کشورهای دنیا اومدن و یکی یکی صاحابشون شدن. بعد که صاحاب شدن یکهو رگ گردنمون میزنه بیرون و تازه میفهمیم که باید باهاشون چی کار میکردیم. نباید گذاشت داستان ترکیه و مولوی این بار واسه اصغر فرهادیها تکرار بشه؛ باید همین حالا بهش افتخار کرد. به این مو قسم که آیندگان با خوندن این واکنشهای عجیب و غریب، بهمون با صدای بلند خواهند خندید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





