اصغر فرهادی در مسترکلاسی آنلاین درباره سینما، کارگردانی و قصهگویی برای مخاطبانش در ترکیه حرف زد.
به گزارش سینماسینما به نقل از خبرگزاری ترکیه، سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) در جشنواره روزهای فیلمنامهنویسی «۱۲ Punto TRT» میزبان اصغر فرهادی از راه دور شد.
فرهادی در این جلسه که به میزبانی فیصل سویسال برگزار شد، با مخاطبانش از طریق مجازی درباره سینما، کارگردانی و قصه گویی صحبت کرد.
وی با اشاره به اینکه ۲ نوع کارگردان وجود دارد گفت: یک دسته از کارگردانها مانیفست، ایدئولوژی و دردسرهای خودشان را دارند؛ آنها فیلم میسازند تا نیت خودشان را تصویر کنند. دسته دیگر کارگردانها اما فکر نمیکنند که فیلم باید این چیزها را بیان کند.
فرهادی گفت: کارگردان موفق بیش از همه به ارزشهای گذشته خود توجه دارد و مثلاً خاطرات کودکیاش در ساختن فیلم همراه او هستند.
این کارگردان برای نمونه به فیلم «جدایی» اشاره کرد و گفت: برای مثال در این فیلم اولین تصویر از گذشته به ذهن من خطور کرد و مرا به سمت خود کشید و من بر مبنای آن فیلمنامه را نوشتم. در واقع واکنش یا اطلاعات هستند که همراه تصویر مرا به سمت خود میکشند. از سوی دیگر فیلمهایی که بر مبنای ایدئولوژی ساخته میشوند نمیتوانند دایمی باشند، زیرا در واقع از افکار کارگردان بیرون میآیند نه از قلبشان.
با تاکید بر اینکه همه داستانها از درگیری یا تلفیق عشق و خشونت پدید میآیند، فرهادی گفت: امروز عشق در سرتاسر جهان وجود دارد و خشونت هم وجود دارد که به آن آسیب میرساند. اما در دوره مدرنی که ما در آن زندگی میکنیم، روش روایت عشق زبانهای مختلفی دارد. به همین دلیل، تغییرات در جهان باعث تغییر زبان و شکل این دو احساس میشود.
فرهادی در ادامه تاکید کرد که انتظار ندارد مخاطبان در سراسر جهان فرهنگ ایرانی را درک کنند. وی گفت: نباید همان طور که داستان نوشته میشود درک شود. به نظرم، اگر سناریویی را که مینویسم باور کنم و از آن راضی باشم، مردم دیگر نقاط جهان هم از آن قطعاً راضی خواهند شد و از آن متاثر میشوند.
کارگردان مشهور ایرانی با تأکید بر موفقیت جهانی سینمای ایران گفت: سینمای ایران ابتدا واکنشی در برابر سینمای اروپا به ویژه هالیوود بود. این امر آنقدر عادی شد که مخاطبان میخواستند از طریق آن زندگی واقعی و ساده را در خیابان ببینند.
وی اضافه کرد: از این نظر، من مفاهیم زندگی و واقعیت را متفاوت میبینم. چیزی که شما در بسیاری از فیلمهای ایرانی میبینید نگاهی متفاوت از زندگی است. در حقیقت، ما یک نقطه تضاد به واقعیت فیلمهایمان اضافه میکنیم تا بتوانیم زندگی را با دیدگاه واقعیت بهتر ببینیم.
فرهادی تاکید داشت که در یک فیلم واقعگرایانه، بیان بخشی از زندگی، به معنای موفقیت است. او گفت: اما خلق کردن اعماق جدید در دنیایی که در فیلم به نظر میرسد در حقیقت هنر است.
جشنواره فیلمنامهنویسی تیآرتی که به پیشبرد پروژههای فیلمسازان در مرحله فیلمنامهنویسی کمک میکند، شنبه با یک مراسم اهدای جوایز به اتمام رسید. فیلمسازان شناختهشدهای از بریتانیا، سوئد، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کرواسی، بوسنی و هرزگووین و قطر در این رخداد سالانه شرکت کردند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





