انتشار گسترده خبر امضای فرمان دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در رسانههای جهان مبنیبر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا با بهانه مهار تروریسم، جدا از واکنشهای منفی، مراسم جوایز اسکار را وارد چالش جدیدی کرد.
البته پیش از این صنعت سینمای آمریکا به طور مستقیم وارد مصافی چالشی با این رئیسجمهور جنجالی شده بود. در مراسم گلدنگلوب امسال، مریل استریپ، بازیگر بزرگ سینما، به سیاستهای نژادپرستانه، ضد اقلیتهای مذهبی و مخالف مهاجرانِ ترامپ تاخته بود و در پاسخش بهصراحت مطرح کرد که بیشتر افراد حاضر در هالیوود مهاجر هستند و هالیوود غیر از مهاجران چه آثار ارزشمندی میتواند خلق کند؟! هرچند که بلافاصله ترامپ پاسخ مریل استریپ را داد، اما این موضوع مدتی مسکوت ماند تا اینکه رسما اعلام شد ترامپ فرمان را امضا کرده است. ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم «فروشنده»، در برابر این حرکت ضدایرانی، در یادداشتی در توییتر اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد. او نوشت: «صدور ویزا برای ایرانیان نژادپرستانه است، چه این ممنوعیت، رویدادهای فرهنگی را شامل شود یا نشود، من به نشانه اعتراض در مراسم اسکار ۲۰۱۷ شرکت نخواهم کرد».
بعد از آن از طریق ایمیل با روزنامه نیویورکتایمز گفتوگویی انجام داد و دلایلش را مطرح کرد: «حتی اگر بتوانم در مراسم اسکار شرکت کنم نیز این کار را نخواهم کرد. چون از اینکه میبینم مردم عادی کشورم از حق قانونیشان برای ملاقات با فرزندانشان در خارج از کشور محروم میشوند، عمیقا آزرده میشوم».
روز گذشته تریتا پارسی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی و رئیس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، با انتشار خبری در صفحه توییتر خود، ممنوعیت ورود اصغر فرهادی را برای حضور در مراسم اسکار امسال تأیید کرد و نوشت: «اصغر فرهادی، نماینده ایران اجازه نخواهد داشت برای حضور در مراسم اسکار وارد خاک آمریکا شود. او در رشته بهترین فیلم خارجیزبان نامزد شده…».
همین توییت، توفانی بهپا کرد. هرچند به نظر میرسید که اصغر فرهادی بلافاصله توضیحاتی دراینباره بدهد، اما تاکنون اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «فروشنده» که فیلمش یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجیزبان شده، واکنشی از خود نشان نداده است.
پاسخ به این نکته فقط از سوی روابطعمومی او صورت گرفت. ثمین مهاجرانی به «شرق» گفت: «آقای فرهادی برای سفر به آمریکا منع قانونی ندارند، اما تصمیمشان برای حضور یا عدم حضور در مراسم را تا چند روز آینده به طور رسمی اعلام خواهند کرد».
نکته جالب در همین روز، توییت دیگر ترانه علیدوستی بود که عنوان کرد: «تاکنون هیچ ایرانیای متهم به حمله تروریستی در خاک آمریکا نشده، این در حالی است که حملهکنندگان در ماجرای ۱۱ سپتامبر از ملیتهایی هستند که نام کشور آنها در فهرست کشورهای اعلامشده وجود ندارد».
حالا این سؤال مطرح است که با وجود کارت سبز اصغر فرهادی، آیا او درباره رفتن به مراسم اسکار تصمیم نهایی را میگیرد یا اینکه پیشاپیش دونالد ترامپ منعی برای ورود این کارگردان مهم سینمای ایران به وجود آورده است. نتیجه هرچه باشد، مطمئنا فیلم «فروشنده» در موقعیتی قرار گرفته که میتوان تصور کرد در صورت دریافت جایزه احتمالی و حمایت از سوی هنرمندان هالیوود، جواب دندانشکنی به فرامین سیاستمداری ناپخته بدهد، اما بااینحال «فروشنده» رقبای جدی هم دارد. تاکنون اعضای آکادمی واکنش رسمی از خود نشان ندادهاند. «فروشنده» به نمایندگی از سینمای ایران به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان راه یافته و باید با آثاری از کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد و استرالیا در این بخش رقابت کند. مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ (یکشنبه هشتم اسفند) در دالبی تیهتر لسآنجلس برگزار میشود.
منبع : شرق/ فرانک آرتا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- بهدنبال محدود شدن آزادی در سینما و رسانه؛ جین فوندا، کمیته آزادی بیان علیه دونالد ترامپ را احیا میکند
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





