
اکبر منتجبی روزنامه نگار در اینستاگرام خود نوشت :
سریال همگناه ساختهی آقای کیایی یکی از بهترین سریالهای سالهای اخیر است. صرف نظر از بازیهای خوب بازیگران آن، آنچه بیش از همه توجهم را جلب کرد به تصویر کشیدن اضمحلال سه طبقه مرفه، متوسط و ضعیف ایران در این سریال است.
ظاهر داستان چنین است که سلسله وقایع تلخ با ورود پیمان ( یکی از طبقه متوسط) به خانهی صبوریها ( که طبقه بورژوا هستند) آغاز میشود اما مسیر داستان چنان چیده میشود که در بطن خود میگوید پنبهی این خانه و خانواده سالها پیش زده شده بود تا امروز ریختن آن را ببینیم. پس درمییابیم که زیربنای این خانه اگرچه از بین رفته اما صبوری بزرگ(مسعود رایگان) با توجه دقیق به این موضوع، تلاش میکرد با پول و شراکت صورت و نمای خانه و خانواده را حفظ کند.
چنانکه میبینید ما با خانهای زیبا و بزرگ روبرو هستیم که اهالی درون آن پشت هر خنده و جشنی، غم و دردی بزرگ و پنهان دارند و همین مساله آنها را از هم جدا کرده است. در ظاهر خانوادهی محکم و شادی هستند اما در حقیقت هر یک از اعضای خانوادهی صبوریها، جزایر جدا افتاده و تنهایی هستند که در آستانهی غرقشدن قرار گرفتهاند.
اما داستان همگناه ، فقط نمایش اضمحلال خانوادهی بورژوای صبوریها نیست. داستان نابودی طبقه متوسط هم هست که بنیانش را برباد است. طبقهای که هیچ ندارد و اعضای چنین هستند: جاعل( پرویز ) ، بیمار (زیبا) ، پریشان ذهن(پیمان) ، معتاد (شوهر سابق زیبا)، دروغگو( نیکی) و… پس در اینجا نیز با طبقه فروپاشیدهای روبرو هستیم که نه امروز را دارند نه آینده را اما تصور میکنند شاید پول برایشان آینده بسازد. برای همین در کار چاپ اسکناس تقلبی و خفتگیری هستند.
اما همگناه فقط داستان افتادن بوژواها و طبقه متوسط نیست. داستان امیدهای برباد رفتهی طبقه فرودست هم هست.
طبقهای که «بیست سال پیش» با یک تصادف تکیهگاهش را از دست داد و آواره شد. و اکنون در یک امید واهی دل به پیوند با با طبقهی فرادست بسته است تا تحولی برایشان ایجاد شود. اما به مرور درمییابد آنکه از بین بَرندهی تکیهگاهش بوده، همان طبقهای است که به آن امید بسته بود. به همین دلیل نیز برای فسخ عهدنامهی عشق، قیام میکند اما زهی خیال باطل.
کارگردان معتقد است در این جامعه بیمار و از همپاشیده، که همه مستأصل هستند و همدیگر را مقصر وضع موجود میدانند، برای رهایی از این وضعیت دو راه پیش رو است یا برای علاج دردت باید رفت چنانکه سیما رفت یا اگر ماندی به واکاوی گذشته بپرداز و ببین چه شد که چنین شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت روز جهانی عصای سفید/ نسخه ویژه نابینایان «همگناه» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- سکانس طلایی از مجموعه «همگناه» به بهانه نمایش مستند «۱۷۴ روز با همگناه»/ پدرسالار مدرن
- هم گناه /طرح جالب یک روزنامه برای پرونده ویلموتس!
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- پله، پله تا تباهی/ نگاهی به سریال «همگناه»
- آخرین مصوبات شورای صدور پروانه نمایش آثار غیر سینمایی
- شاهرخ فروتنیان: باید بتوانیم به نقشهای تکراری نه بگوییم
- یک شبکه عراقی امتیاز پخش سریال «همگناه» را خرید
- افسانه چهرهآزاد از نسرین، در «همگناه» میگوید/ زنی امیدوار که عشقی یکطرفه را زندگی میکند
- پرستویی در نشست همگناه: فکر میکردم نمایش خانگی فقط شانه تخممرغیها است
- نگاهی به تفاوتهای «همگناه» و «دل»/ عشق، تجمل و سریالهای ترکی
- رونمایی از نخستین تیزر سریال «همگناه» + ویدئو
- رونمایی از گریم هدیه تهرانی و محسن کیایی در سریال همگناه
- رونمایی از گریم و اولین تصاویر حبیب رضایی در سریال همگناه
- تب سریالسازی در شبکه ویدئویی بالا گرفت/ کارگردان بارکد هم سریال میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





