سیدضیاء الدین دری، کارگردان سریالهای «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» با بیان اینکه مجموعه «شهرزاد» در زمرهی سریالهای تاریخی قرار نمیگیرد، به توضیح دلایل خود درباره این مساله پرداخت.
به گزارش سینماسینما، ضیاالدین دری با اشاره به اینکه سریال شهرزاد را کامل ندیده است، درباره خروجی این مجموعه اظهار کرد: «شهرزاد» از جنس آن سریالهایی که رده تاریخی قرار بگیرند، نیست؛ چرا که فیلم تاریخی تعریف دارد و این دو وجه دارد؛ یک موقع شما از وقایع مستند تاریخی و یا یک شخصیت مستند تاریخی استفاده میکنید اما یک موقع است که شما داستانی دارید که آن را در دورهای از تاریخ مطرح میکنید و هدفتان از آن، تعریف مباحث تاریخ نیست. سریال «شهرزاد» این گونه نیست که شخصیتهای مستند را دستمایه کار خود قرار داده باشد؛ مثلا بگوید این سریال درباره کودتای سال ۳۲ است. خود آقای فتحی هم همه شخصیتهای «شهرزاد» را خودش خلق کرده است اما برای آن که فضای آن روز جامعه را نشان دهد به وقایع کودتا هم اشاره کرده است.
دری درباره بازی بازیگران سریال «شهرزاد» نیز اظهار کرد: تا حدودی که بخواهم بازیگران را قضاوت کنم کار را ندیدهام. اما به هر حال بازی بازیگران باید بر اساس تداوم حس بازی ارزیابی شود. اینکه مردم راضی هستند و کار خوب دیده شده، اتفاق خوبی و باعث خوشحالی است.
او درباره وضعیت سریالهای تلویزیون نیز اظهار کرد: تلویزیون خودش تصمیمساز دارد و هیچگاه از ما برنامهسازان سوال نمیکند که چه سریالی را بسازد که مخاطب داشته باشد. اظهار نظر کردن در بارهی تلویزیون بیهوده است چرا که کار خودش را میکند و راه خودش را میرود، اگر میخواست سریال آقای فتحی را میساخت، پس نمیخواهد. بعید میدانم که این اظهارنظرها تأثیری بر کسانی که در تلویزیون تصمیم میگیرند داشته باشد. در این یکی، دو سال اخیر مجموعههایی که بخواهند من را تکان دهند اتفاق نیفتاده است و خبری از این جنس کارها در تلویزیون ندارم.
این کارگردان با اشاره به اظهارات مدیران تلویزیون که معتقدند سریالهای تلویزیونی مخاطبان زیادی دارد، بیان کرد: حتما آنها درست میگویند چرا که آمار دست آنهاست و ما نمیتوانیم بگوییم که تلویزیون مخاطب ندارد. وقتی مدیران تلویزیون از مخاطبان راضی هستند بنابراین لابد درست میگویند.
دری در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره سریالهای تلویزیون اظهار کرد: سریالهای تلویزیون را نگاه نمیکنم چون وقت ندارم. دلیل آن هم این است که اگر کار پرمخاطبی ساخته میشد، به آن اندازه که جامعه را تکان بدهد و در اثر آن من را وادار کند که بنشینم و تلویزیون ببینم، چنین کاری اتفاق نیفتاده است. زمانی میگوییم یک کار تلویزیونی پرمخاطب است که کسانی که وقت هم ندارند تلویزیون ببینند، آنقدر درباره آن برنامه یا سریال بشنوند و به آنها گفته شود طوری که تصور کنند اگر آن برنامه را ندیده باشد چیزی را از دست داده است. آیا شما چنین سریالی در چهار سال گذشته سراغ داشتهاید اگر داشتهاید بگویید که ما هم بدانیم؛ بنابراین مشکل و نگرانی از جانب مخاطبان تلویزیون وجود ندارد. زمانی که صاحب تلویزیون میگوید مشکلی وجود ندارد ما هر چه بگوییم سخنی اضافه خواهد بود.
دری درباره وضعیت شبکه نمایش خانگی نیز با اشاره به اینکه با سقوط مواجه بوده است، اظهار کرد: سقوط شبکه نمایش خانگی زمانی شکل گرفت که سریال «شهرزاد» در حال توزیع بود منتها مردم این سریال را خریدند و دیدند، بنابراین به عقیده من نمایش خانگی میتواند مفری برای فعالیت باشد. خود من هم اگر شرایط پیش بیاید ممکن است در این حوزه کار کنم اما به عقیدهی من این حوزه مدار درستی ندارد، فقط یک حداقلی است که دلمان را به آن خوش کنیم. شبکه نمایش خانگی حوزهای است که نمیتواند به آن معنا پایدار و تضمین کننده باشد.
ضیاءالدین دری که پس از سریال «کلاه پهلوی» کار جدیدی برای تلویزیون نداشته است، درباره نگارش سریال جدیدش نیز گفت: این سریال که به مقطع ۱۱۰ سال گذشته میپردازد کاری است اجتماعی و سیاسی و درباره یک شخصیت تاریخی خاصی که ابتدا فردی عادی بوده است و به مرور زمان تبدیل به یک مبارز میشود.
او در پایان گفت: این سریال در حال نگارش متن است و تاکنون ۶۰ درصد از نگارش آن به سرانجام رسیده است. منتها باید به اتمام برسد تا به مرحله برآورد مالی وارد شویم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیبدیل
- ناصر ایزدفر، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر درگذشت
- ایرنا: کریم آتشی در اختیار آگاهی تهران قرار دارد
- نمایشگاه نقاشیهای عباس کیارستمی / گزارش تصویری
- فیلم/ آواز خواندن دختر ضیاالدین دری در مراسم تشییع پدرش
- از انتقادات تند کیانیان تا نغمههای دختر ضیاالدین دری/ پیکر خالق «کیف انگلیسی» تشییع شد
- ضیاالدین دری همچنان در انتظار پیوند کبد/ آخرین جزییات از وضعیت کارگردان «کیف انگلیسی»
- آخرین وضعیت جسمانی ضیاالدین دری از زبان پسرش
- عیادت معاون رییس صداوسیما از ضیاالدین دری + عکس
- جزییاتی تازه از وضعیت جسمانی ضیاالدین دری
- انتقاد بازیگر «شهرزاد» از اظهارنظرهای سیاسی/ فلاحیپور: حکومت حاکم را قبول دارم
- پخش سری جدید «کافه فیلم» با حضور ضیاءالدین دری
- بعد از کلاه پهلوی باز هم یک سریال تاریخی/ دری سنجرخان را می سازد
- چهره متفاوت بازیگر «شهرزاد» در ۲۰ سال پیش/عکس
- سخنان پسر حسن فتحی درباره بازی در «شهرزاد»/ نقش پررمز و رازی دارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





