چهارشنبه شب ۱۲ اسفند شبکه مستند سیما، فیلم مستند «نان بلوچی» را پخش کرد. شوق تماشای فیلمی که پس از ۳۵سال از بند سانسور آزاد شده و در حال پخش از پرده تلویزیون بود باعث شد دیر متوجه شوم که این نسخه باطله فیلمی است که من در سالهای آغازین انقلاب (۱۳۵۹) ساخته بودم؛ فیلمی پر از گفتار متن که سر بیننده را به درد میآورد و ارتباط تماشاگر با تصاویر و با حرف شخصیتهای فیلم را مختل میکرد.
به یادم آمد این نسخه اولیه «نان بلوچی» بود که به وضعیت بهجامانده از رژیم قبل میپرداخت – گفتار متن برای گرفتن مجوز پخش و نیز همین نکته را تأکید میکرد – اما بهخاطر صحنه آخرش مجوز پخش نگرفت. وقتی قطعی شد که فیلم پخش نمیشود آن گفتار اضافه برداشته شد (همان کاری که با فیلم مستند اجارهنشینی کردیم) و فیلم بدون این گفتار تحویل آرشیو تلویزیون شد و از یاد رفت و حالا پس از ۳۵سال آن نسخه باطله از شبکه مستند در برنامه گنجینه درحال پخش بود. خیره به فیلم، کنجکاو بودم که آیا شبکه مستند فیلم را با صحنه آخر که مضمون فیلم را به نتیجه میرساند پخش میکند؟ در صحنه آخر فیلم، تصاویر باددادن خرمن برای جداسازی دانه از کاه، با تریاککشی خان مونتاژ موازی شده بود و دودشدن رنج رعیت را دیداری کرده بود. منتظر به تماشا نشستم تا فیلم به صحنه آخر رسید. اما در صحنه آخر اثری از تریاککشی خان نبود. صحنه خرمنکوبی را با چایخوردن خان مونتاژ موازی کرده و فیلم را به پایان رسانده بودند. مدیریت شبکه مستند و برنامه گنجینه دستپخت خود را به نام من به خورد تماشاگر بیخبر داده بودند و در طول نمایش فیلم هم سهبار در زیرنویس نوشته بودند: نان بلوچی، فیلمی از ابراهیم مختاری. فیلم به پایان رسیده بود و من به یاد میآوردم مدیران دهه ۶۰ و حتی ۷۰ را که با اعتراض مدام مستندسازان به سانسور تلویزیون و دریغ نمایش آثار مستند به تماشاگر ایرانی روبهرو بودند بهراحتی میتوانستند با برخی فیلمهای مستند همین کار را بکنند و کلی فیلم مستند جعلی تحویل جامعه دهند.
اما اعتراضها را شنیدند و چنین نکردند و بخشی از اخلاق خود و تلویزیون را نجات دادند. اما مدیران کنونی با تأسیس شبکه مستند و کلی تبلیغات برای نمایش آثار قدیمی مستند تولیدشده در تلویزیون در برنامه گنجینه، فیلم و سازنده فیلم را وجهالمصالحه مقصود خود کردند و پس از نزدیک به چهار دهه، آن یک ذره اخلاق را هم زیر پا گذاشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- ابراهیم مختاری در گفتوگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- اکران «برگ جان» در هنر و تجربه
- واکنش مختاری به اظهارات همایون اسعدیان در نشست خانه سینما
- خانه سینما:صنفی یا فرهنگی؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه