چهارشنبه شب ۱۲ اسفند شبکه مستند سیما، فیلم مستند «نان بلوچی» را پخش کرد. شوق تماشای فیلمی که پس از ۳۵سال از بند سانسور آزاد شده و در حال پخش از پرده تلویزیون بود باعث شد دیر متوجه شوم که این نسخه باطله فیلمی است که من در سالهای آغازین انقلاب (۱۳۵۹) ساخته بودم؛ فیلمی پر از گفتار متن که سر بیننده را به درد میآورد و ارتباط تماشاگر با تصاویر و با حرف شخصیتهای فیلم را مختل میکرد.
به یادم آمد این نسخه اولیه «نان بلوچی» بود که به وضعیت بهجامانده از رژیم قبل میپرداخت – گفتار متن برای گرفتن مجوز پخش و نیز همین نکته را تأکید میکرد – اما بهخاطر صحنه آخرش مجوز پخش نگرفت. وقتی قطعی شد که فیلم پخش نمیشود آن گفتار اضافه برداشته شد (همان کاری که با فیلم مستند اجارهنشینی کردیم) و فیلم بدون این گفتار تحویل آرشیو تلویزیون شد و از یاد رفت و حالا پس از ۳۵سال آن نسخه باطله از شبکه مستند در برنامه گنجینه درحال پخش بود. خیره به فیلم، کنجکاو بودم که آیا شبکه مستند فیلم را با صحنه آخر که مضمون فیلم را به نتیجه میرساند پخش میکند؟ در صحنه آخر فیلم، تصاویر باددادن خرمن برای جداسازی دانه از کاه، با تریاککشی خان مونتاژ موازی شده بود و دودشدن رنج رعیت را دیداری کرده بود. منتظر به تماشا نشستم تا فیلم به صحنه آخر رسید. اما در صحنه آخر اثری از تریاککشی خان نبود. صحنه خرمنکوبی را با چایخوردن خان مونتاژ موازی کرده و فیلم را به پایان رسانده بودند. مدیریت شبکه مستند و برنامه گنجینه دستپخت خود را به نام من به خورد تماشاگر بیخبر داده بودند و در طول نمایش فیلم هم سهبار در زیرنویس نوشته بودند: نان بلوچی، فیلمی از ابراهیم مختاری. فیلم به پایان رسیده بود و من به یاد میآوردم مدیران دهه ۶۰ و حتی ۷۰ را که با اعتراض مدام مستندسازان به سانسور تلویزیون و دریغ نمایش آثار مستند به تماشاگر ایرانی روبهرو بودند بهراحتی میتوانستند با برخی فیلمهای مستند همین کار را بکنند و کلی فیلم مستند جعلی تحویل جامعه دهند.
اما اعتراضها را شنیدند و چنین نکردند و بخشی از اخلاق خود و تلویزیون را نجات دادند. اما مدیران کنونی با تأسیس شبکه مستند و کلی تبلیغات برای نمایش آثار قدیمی مستند تولیدشده در تلویزیون در برنامه گنجینه، فیلم و سازنده فیلم را وجهالمصالحه مقصود خود کردند و پس از نزدیک به چهار دهه، آن یک ذره اخلاق را هم زیر پا گذاشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- ابراهیم مختاری در گفتوگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- اکران «برگ جان» در هنر و تجربه
- واکنش مختاری به اظهارات همایون اسعدیان در نشست خانه سینما
- خانه سینما:صنفی یا فرهنگی؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





