این روزها، همین دانشجویان به اکران فیلم «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی و تهیهکنندگی منوچهر محمدی معترض هستند. منوچهر محمدی همان تهیهکننده فیلم جنجالی «مارمولک» بود که در زمان خودش، جنجالی به پا کرد. حالا که به نظر میرسد «اکسیدان» هم از جنس سینمای «مارمولک» است؛ این مسئله دوباره جنجالآفرین شده. هرچند برخی از فیلمها، ازجمله «پنجاه کیلو آلبالو» و «اکسیدان»، از نقطهنظر هنری، جایگاه ویژهای ندارند و البته خود کارگردانان آنها نیز هیچوقت چنین ادعایی نکردهاند؛ بااینحال، اگر در اعتراض به چنین فیلمهایی، مسیر درست و منطقی در پیش گرفته شود، دیگر خالی از اشکال است. منتها اگر قرار باشد در عمل نسبت به همه فیلمها روش منطقی و منصفانهای اتخاذ نشود، اینجاست که سؤالات زیادی مطرح میشود؛ مثلا پرسش این است چرا در زمان اکران فیلمهایی مانند «اخراجیها»، هیچیک از مدعیان، اعتراضی به آن نکردند و برعکس از آنها بهمثابه شاهکارهای بدون عیب نام بردند! مگر در سهگانه «اخراجیها» چه موضوعات متعالیای به زبان سینما مطرح شده بود که معترضان، سکوت اختیار کردند؟ و از سوی دیگر، آیا منتقدان این فیلمها با وجود اعتراضات کتبی و شفاهی خود، خواستار توقیف این فیلمها شده بودند که آقایان معترض، کمر به بایکوتکردن فیلمهای توقیفی فعلی بستهاند؟ در نقد و اعتراض هم رعایت انصاف شرط اصلی است.
حالا که وزیر ارشاد دنبال پایاندادن به چالش فیلمهای توقیفی و تعیین تکلیف اکرانشدن یا اکراننشدن آنها تا ۱۰ مرداد است، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن اعتراض به این اقدام، با نگارش نامهای، به وزیر توصیه کرده به آنچه «بازیچه قدرتخواهی دیگران» نامیده، گرفتار نشود. درحالیکه تا امروز، تکلیف بسیاری از فیلمها در زمان دو وزیر ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم (علی جنتی و سیدرضا صالحیامیری) مشخص نیست؛ هرچند که محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، با نگارش نامهای از نگاه حمایتی رضا صالحیامیری نسبت به سینمای ایران تشکر کرده است.
در بخشی از متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به وزیر میخوانیم: «جناب آقای صالحیامیری، شما بهتر از هر فرد دیگری میدانید که مشکل بسیاری از این فیلمها با چند اصلاح جزئی قابل رفع نیست و لذا رفع توقیف آنها، نتیجهای جز دامنزدن به ولنگاری فرهنگی ندارد. ایکاش باور کنید تلاش برای بازگشت به اصلاحات بیثمر است و وزارتخانه شما نمیتواند به اسم آزادی، ارزشهای اخلاقی و دینی جامعه را تضعیف کند. آقای وزیر، ایکاش در سردادن شعار آزادی، قدری حریت داشتید و آنگاه فکری به حال مظلومیت آثار ارزشی در سینمای ایران میکردید. بیتوجهی فراوان همکاران شما به فیلم ویلاییها، نشان از وجود یک سیاست نانوشته در سازمان سینمایی دارد و آن سیاست این است که هرکس فیلمی بسازد که در آن سرسوزنی به ارزشهای دینی توجه شده باشد، باید از ساختن این فیلم پشیمان شود!».
کارگردان فیلم «اکسیدان» هم نسبت به این بیانیه از خود واکنش نشان داد. حامد محمدی، کارگردان فیلم «اکسیدان»، در پاسخ به بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و اهدای عینک به رئیس سازمان سینمایی در اعتراض به اکران فیلم «اکسیدان»، در گفتوگو با خبرآنلاین گفت: «خوشحالم این دوستان تا این حد دقیق و موشکافانه فرهنگ و بهویژه سینما را رصد میکنند و به این سرعت واکنش نشان میدهند».
او افزود: «البته خوشحالترم که در همین کمتر از یک سال، این همه رشد کردهاند و بهجای پیاله آلبالوی گندیده، اینبار به معاونت جدید سینمایی عینک هدیه دادهاند. فقط ایکاش نمره این عینک را هم یادآور میشدند؛ چون عینکهایی که همین دوستان از پشت آنها به فرهنگ نگاه میکنند، برازنده و مناسب هر چهرهای نیست».
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد عزتی و امیر جعفری در «چهارانگشت»
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- توضیح کارگردان رگ خواب درخصوص اظهارنظر جنجالی اش درباره فیلم های کمدی
- با سهلانگاری شرکت پخش کننده/ پشت صحنه «اکسیدان» به آپارات رفت
- اکران ویژه «اکسیدان» برای ناشنوایان
- محمدی :حوزه هنری ۹۰سینما را از اکسیدان گرفت ولی همه فیلم را دیدند
- منوچهر محمدی :«اکسیدان» را فرزند زمانه خودش می دانم
- فروش ۶۰ میلیاردی سینمای ایران در تابستان ۹۶
- اکسیدان ۱۰میلیاردی شد
- مقایسه فیلمهای کمدی روی پرده و توفیق اکسیدان
- پاسخ تهیهکننده«اکسیدان» به یک ادعای عجیب/ بحث توقیف این فیلم اساسا غلط است
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- روایت فریدون جیرانی از نارضایتی برخی کارگردانها از پرفروش شدن «اکسیدان»
- «اکسیدان» به تورنتو میرود
- خط قرمز ها رامتوجه نمی شوم/صحبت های بازیگر اکسیدان/ ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





