نتیجه جلسه رسیدگی و نظر هیأت کارشناسی تخصصی، بهمنظور بررسی مشابهت سریال «جیران» و «آهوی من مارال» که ششم بهمن در ساترا برگزار شده بود، اعلام شد.
به گزارش سینماسینما، در راستای شکایت نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال»، شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر، اجرائیهای مبنی بر ضرورت حذف شباهتها توسط تهیهکننده سریال «جیران» صادر کرد؛ با توجه به لازمالاجرا بودن رأی شورای داوری آیفیک و قرار داشتن سریال «جیران» در مرحله دریافت مجوز انتشار از ساترا، هیأت کارشناسی تخصصی برای بررسی موضوع تشکیل شد. جلسه کارشناسی تخصصی این هیأت، ششم بهمن با حضور مهرداد غفارزاده، اسماعیل عفیفه، کارشناسان محتوایی منتخب ساترا و نماینده بخشهای نظارتی سازمان صدا و سیما در سالن جلسات ساترا برگزار شد.
نتیجه فرآیند رسیدگی و اعلام نظر هیأت کارشناسی تخصصی بدین شرح است:
«۱- شکایت شاکی پرونده در تاریخ ۲۸ دی با موضوع بررسی اجرای بند ۲ رأی داوری مذکور (الزام به حذف شباهتها از سوی تهیهکننده «جیران») در ساترا وصول شد.
۲- پس از طرح موضوع در شورای محتوایی ساترا، سه کارشناس برای بررسی موضوع توسط آن شورا تعیین شد که مدارک لازم برای بررسی و اظهارنظر توسط ساترا به ایشان ارائه شد.
۳- با توجه به درخواست نویسنده سریال «آهوی من مارال» از رئیس سازمان صداوسیما و دستور ایشان، نماینده مرکز صیانت و حفاظت و ادارهکل بازرسی و بررسیهای عمومی نیز به هیأت دعوت شدند تا بر فرایند کار نظارت داشته باشند.
۴- جلسه بررسی روز چهارشنبه مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ساترا تشکیل شد و ابتدا طرفین پرونده و نمایندگان ایشان اظهارات خود را بیان کردند و پس ازآن کارشناسان و اعضای هیأت تخصصی به تماشای قسمتهای سریال «جیران» و تطبیق آن با طرح «سریال آهوی من مارال» پرداختند.
۵- درنهایت اعضای جلسه با ثبت اظهارات خود در برگههای اعلام نظر، دیدگاه خود را درخصوص اجرای بند ۲ رأی داوری آیفیک یاعدم اجرای آن از سوی تهیهکننده «جیران» اعلام کردند که نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرتهبرداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. لذا از نظر این هیأت بند دوم رأی داوری شورای تخصصی آیفیک از سوی تهیهکننده سریال «جیران» رعایت شده است و منعی برای صدور مجوز انتشار از این حیث وجود ندارد.
۶- با توجه به اینکه صلاحیت ساترا در بررسی این پرونده به تبع وضعیت درخواست مجوز انتشار از این سازمان مطرح شده بود، کماکان هریک از طرفین میتواند نسبت به پیگیری مطالبات خود از مراجع قضایی اقدام نماید و ورود ساترا نافی صلاحیت محاکم قضایی کشور در پرونده نیست».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- نمایش «روی خط صفر» در هفته فیلم ایران و ژاپن/ «دشت میخواند» در راه ایتالیا
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





