دنیای اقتصاد نوشت : امین حیایی ۵۱ ساله شده درحالی که ۳۰ سال از عمرش را در سینما و تئاتر و تلویزیون گذرانده است. دستاورد ۳۰ سال کارهنری اش این است که اکنون یکی از بازیگران محبوب ایران به حساب می آید و حضورش در یک اثر می تواند موفقیت کار را تضمین کند. کارنامه حیایی پر و پیمان است.ده ها فیلم بد در کارنامه اش وجود دارد و ده ها فیلم خوب. زندگی اش برآیند خوب ها و بدهاست.
البته در سال های اخیر تلاش کرده در فیلم هایی بازی کند که ارزش هنری دارند و در این زمینه موفق هم بوده است. حیایی حدود ۷۶ فیلم سینمایی و ۲۵ سریال بازی کرده که برای خودش رکورد قابل توجهی است. سال ها پیش ثریا قاسمی برای یک نمایش کودک که خودش کارگردانی می کرد دنبال بازیگر می گشت و دوستی امین حیایی را به او معرفی کرد.همکاری آنها در آن نمایش راه را برای حیایی جوان باز کرد و او خیلی زود توانست به سینما ورود کند. سرمشق او در سینما جمشید هاشم پور است و می گوید این بازیگر هنوز در این سن و سال فیزیک بدنی نرم و پرانعطافی دارد. درباره ورودش به عرصه هنر گفته است:«هنر خود را مدیون آقای اصغر هاشمی و همایون اسعدیان می دانم اما بعد از سریال «آپارتمان» دیده شدم و مردم من را شناختند. خب در این فیلم موهای من هم بلند بود و آن زمان موی بلند عجیب و جرم بود و دستگیر می کردند! حتی یک بار در درکه من را گرفتند و گفتند چرا موهایت بلند است!»
حیایی غیر از بازیگری تجربه هایی در موسیقی هم داشته است. در کل آدمی است که فراز و نشیب ها را دوست دارد. در جایی درباره زندگی شخصی خودش و نیلوفر خوش خلق همسرش گفته است: «هر دوی ما خردادی هستیم. اصلا یکنواختی را دوست نداریم، مثل الاکلنگیم. وقت هایی که من بالایم، نیلوفر پایین است. وقتی نیلوفر بالاست، من پایینم. گاهی هم هر دو وسط ایستاده ایم. به همین راحتی زندگی مان الاکلنگی است.»
نیلوفر خوش خلق همسر امین حیایی هم گفته است: «خیلی ها تصور می کنند که پیوند من و امین به خاطر سینما بود، اما معرفت و منش و اخلاق امین مرا جذب کرد. امین انسان بسیار باگذشتی است و طی این سال ها، بارها این ویژگی اش را به من ثابت کرده است. ما سال ها روزگار خوشی را کنار هم می گذرانیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، چراکه اصولا من و امین چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری به آینده خوش بین هستیم و دلمان می خواهد زندگی با آرامش را تجربه کنیم.»
حیایی در سال های اخیر اما با بازی در «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله چهره متفاوتی از خود به نمایش گذاشت.چهره ای از یک بازیگر پخته با انتخاب های درست. در فیلم های «درخونگاه» و «دارکوب» هم نقش های درخشانی را ایفا کرد و ثابت کرد می خواهد راه دیگری را تجربه کند. از تکراری بودن فرار می کند و زمانی که ببیند نقشش به تکرار افتاده از کارگردان می خواهد عوض کند. در این رابطه گفته است: «تمام تلاشم این است که در هر ژانری بازی کنم.حتی با دستمزد کمتر قبول کردم یکسری کارها را بازی کنم، چون احساس کردم ارزش هنری اش خیلی بالاست و این برای من ارزشمند است. البته اول از همه خواستم کارنامه خودم را با دو کار متفاوت زرین کنم و با کارگردان های بنام و دوست داشتنی و حرفه ای کار کنم و بعد هم نظر منتقدان را به خودم جلب کنم و خوشبختانه این اتفاق افتاد.هر بازیگری دوست دارد کارنامه کاری اش ارزش هنری داشته باشد؛ ولی مردم همه چیز را مشخص می کنند. مردم با نگاه کردن به فیلم ها و توجه به یکسری از آنها، مسیر سینما را مشخص می کنند؛ مثلا زمانی ژانر عاشقانه را می پسندند، زمانی ژانر کمدی و زمانی دیگر ژانر اکشن و جنگی و در هر مرحله ای از سینما یکسری از بازیگران استار شدند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- امین حیایی و امیر جعفری با یک کمدی به سینماها میآیند
- فیلمبرداری «کوکتل مولوتف» به پایان رسید
- «رقصنده» با حیایى و جعفرى غافلگیرى جدید گیشه
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- گرگِ آخر/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- بلاتکلیف، روان، بیجان/ نگاهی به فیلمهای «هِناس»، «برف آخر» و «بیمادر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- بازیگری که برای حرفهای ماندن میجنگد/ به بهانه حضور امین حیایی در «برف آخر»
- «برف آخر»؛ فیلمی دوپاره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟