امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما و اکران در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت : سوال این است مگر هر فیلمی که ساخته می شود باید اکران شود؟ اگر چه دولت با ساز و کارهایی شبیه «هنر و تجربه» باید از سینمای فرهنگی حمایت کند اما یادمان باشد که در هیچ جای دنیا تعداد فیلم های تولیدی با تعداد فیلم های اکران شده برابر نیست. در هند نزدیک به دو هزار فیلم در طول سال تولید می شود در صورتی که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ فیلم اکران می شود. در امریکا ۸۰۰ فیلم تولید می شود اما یک سوم آن یعنی ۲۵۰ تا ۳۰۰ فیلم اکران می شود. اینکه هر فیلمی که تولید می شود اکران شود آدرس غلط دادن است. فارغ از این بحث که تعداد سالن های نمایش در سینمای ایران با ضریب استانداردهای جهانی فاصله نجومی دارد با همین وضعیت هم حدود ۱۲۰ فیلم اکران کرده است؛ بیش از ۸۰ فیلم اکران عام و حدود ۳۰-۴۰ فیلم در گروه هنر و تجربه. در حالی که در سینمای عام حدود ۲۰ الی ۲۵ فیلم نباید اکران می شد. اکران فیلم هایی که معلوم نیست مخاطب هدفشان کجاست ظرفیت اقتصاد سینمای ایران را دچار اختلال می کند. نمونه بارز این اتفاق فضای اکران سال قبل است در حالی که سال ۹۵ حدود ۲۵ فیلم کمتر اکران شد اما ۲۵ میلیون مخاطب به سینما آمد اما سال گذشته باوجود اکران بیش از ۸۰ فیلم آمار مخاطبان به ۲۲ میلیون نفر رسید، اینکه از این ۱۲۸ فیلم چند فیلم دارای کیفیت اقتصادی یا هنری است بحث های دیگری است که باید کارشناسان حوزه نقد به آن بپردازند اما در نهایت فیلم هایی که با حداقل مخاطب ارتباط برقرار می کند بالاخره اکران خواهند شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- آخرین تحولات در «هنر و تجربه»/ پراکندگی سانسها مدیریت میشود
- طعنه و کنایه امیر حسین علم الهدی به موضع گیری های اخیر مخملباف
- واکنش امیرحسین علم الهدی به تخریب سنگ قبر ابراهیم یزدی
- قهر مهدی فخیمزاده در برنامه زنده تلویزیونی
- رضا میرکریمی: امیدوارم مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند
- امیرحسین علمالهدی: موسیقی بخشی از صدای خداست
- واکنش تند امیرحسین علم الهدی به اظهارات سیدضیا هاشمی درباره گروه هنروتجربه
- ماجرای مخالفت دو مجتهد برای اکران یک فیلم ترسناک
- شباهت رقابتهای انتخاباتی با فرهنگ رانندگی در ایران /یادداشتی ازامیرحسین علم الهدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست