تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۸ - ۱۱:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 26277

امیر نادریامیر نادری کارگردان ایرانی در گفتگو با ورایتی از ترمیم فیلم «دونده» محصول سال ۱۹۸۵ میلادی خبر داد.

به گزارش سینماسینما، امیر نادری که روز دوشنبه جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeCoultre» را از جشنواره فیلم ونیز دریافت کرد؛ از طرح‌هایی برای ترمیم فیلم «دونده» خبر داد که یکی از اولین فیلم‌های ایرانی است که پس از انقلاب توجه جهانی را به خود جلب کرد اما از جزئیات پروژه ترمیم این فیلم چیزی نگفت.

وی همچنین درباره فیلم «کوهستان» جدیدترین ساخته‌اش که در رشته کوه‌های آلپ در کشور ایتالیا ساخت شده نیز گفت: این فیلم تا حد زیادی درباره تلاش سخت و بی‌حد و اندازه من و همچنین عوامل فیلم است. در ابتدا به آنها گفتم که این شبیه رفتن به جهنم است اما اگر با من بمانید به شما قول می‌دهم که بهشت را خواهید دید و آن بهشت سینماست.

فیلم «کوهستان» که داستان آن در روستایی کوهستانی نیمه متروک در دامنه کوه آلپ می‌گذرد، اولین نمایش جهانی خود را در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و درباره مردی است که تلاش می‌کند نور خورشید را به روستایش ببرد، جایی که خانواده اش بدلیل تاریکی موجود زندگی سختی دارند.

در این فیلم «آندرا سارتورتی» بازیگر ایتالیایی که سابقه بازی در سریال تلویزیونی «رمان جنایی» و قسمت سوم فیلم «ماموریت غیرممکن» را دارد به همراه «کلودیا پوتنزا» نقش آفرینی کرده‌اند.

نادری درباره ساخت فیلم «کوهستان» می‌گوید که عواملش مجبور بودند شرایط سخت آب و هوایی، غذای بد و دیگر دشواری‌ها از جمله موانع ارتباطی را تحمل کنند؛ “در روز اول فیلمبرداری عوامل از من پرسیدند آیا زبان ایتالیایی بلدم و من پاسخ دادم که به زبان سینما صحبت می‌کنم” که این به معنای این است که نادری با حرکات ایما و اشاره و چند کلمه انگلیسی فیلم را کارگردانی کرده است.

نادری اضافه کرد: عوامل فیلم دشواری‌های زیادی را تحمل کردند اما در نهایت زمانی که فیلمبرداری تمام شد، گفتند که ارزش آن را داشت.

امیر نادری یکی از تاثیرگذاترین چهره‌های سینمای نوی ایران از سال ۱۹۷۰ است که با دو فیلم «تنگسیر» (۱۹۷۴) و «انتظار» (۱۹۷۴) توجه جهانی را به خود جلب کرد و جایزه جشنواره هیئت داوران جشنواره فیلم کودکان کن را از آن خود کرد. فیلم «دونده» (۱۹۸۵) و «آب، باد، خاک» (۱۹۸۹) نیز هر دو موفق به کسب جایزه «بالن طلایی» از جشنواره فیلم سه قاره شد.

نادری در اواسط ۱۹۸۰ میلادی به خارج از ایران رفت و از مهمترین فیلم‌هایی که در آمریکا ساخت می‌توان به «دیوار صوتی» (۲۰۰۵) برنده جایزه «روبرتو روسلینی» منتقدین جشنواره فیلم رم و همچنین فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نامزد شیر طلای ونیز در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.

همچنین فیلم «کات» از امیر نادری که در ژاپن ساخته شد، در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان فیلم افتتاحیه بخش افق‌های جشنواره ونیز به روی پرده رفت.

وی در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز با فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نیز در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها