ابراهیم حقیقی پیشکسوت هنر گرافیک با انتقاد از وضعیت فعلیِ تولید برخی پوسترهای سینمایی، موفقیتِ این عرصه را تابع هوشمندیِ سفارش و سفارشدهنده دانست.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم حقیقی با اشاره به این که در خلق آثار هنری -از معماری تا گرافیک- مهمترین عامل، تفکر و خلاقیت است و حسانگیزی و عاطفهانگیزی یک اثر هنری هیچ ارتباطی با نوع ابزار و یا قدیمی و تکنولوژیک بودن ابزار ندارد، گفت: امروز دو عامل در فضای گرافیکِ کشور اول سفارشدهندهی فرهیخته و دوم سفارش دادنِ کار به یک گرافیستِ نخبه، غایبند که اگر این مشکلات رفع شود شاهد ماندگاری و پویایی آثار خواهیم بود.
وی با اشاره به گستردگی دامنه انواع محصولات هنر گرافیک، افزود: گرافیک دربرگیرندهی طیف بسیار وسیعی از آثار است. محصولاتی همچون بلیتها، قبضها، آگهی روزنامهها، پوسترها، جلد کتاب و مجلات، بیلبوردها، تیشرتها و… حاصل کار گرافیستها است. اما زمانی که بخواهیم عملکرد گرافیستها را بررسی کنیم باید میان حوزههای مختلفِ هنرِ گرافیک تفکیک قائل شد.
وی افزود: در حوزه پوسترهای سینمایی عقبگرد بسیار شدیدی اتفاق افتاده است، به حدی که در برخی پوسترهای سینمایی ما روند ابتذال قابل مشاهده است، چراکه سفارشدهنده به تولید فیلم نابی نپرداخته است که به تناسب آن شاهد پوستر ایدهآلی باشیم. وقتی که یک فیلم کمدی مبتذل تولید شود به تبع آن، پوسترِ فیلم هم مبتذل میشود، در عین حال امروزه پوسترهای تئاتر ما بهترین پوسترهای کشور هستند.
این گرافیستِ پیشکسوت با اشاره به وضعیت پوسترهای سینمایی ایران در سالهای گذشته اذعان کرد: در دورانی که موج نوی سینمای ایران با نمایندگانی همچون مهرجویی، کیمیایی، بیضایی، تقوایی و کیارستمی برمیخیزد گرافیستهایی همچون ممیز، مثقالی و شیوا به طراحی پوستر برای آثار آنها میپرداختند، در دوره دوم یعنی در دهه شصت که بنیاد سینمایی فارابی سفارشدهندهی آثار بود طراحی صحنه، تیتراژها و پوسترها در سطح بسیار خوبی قرار داشت که نشاندهنده فرهیختگی سفارشدهنده است.
به گفته وی بزرگترین عامل افول سطح برخی پوسترهای سینمایی به سفارشدهندگان آن بازمیگردد. هر گرافیستی که برای یک فیلم کمدیِ مبتذل و زشت به تولید پوستر بپردازد قطعاً حاصل کارش مبتذل میشود. وقتی که ذات اثر از سطح کیفی پایینی برخوردار باشد نمیتوان از گرافیست توقع یک اثر ناب داشت.
وی یادآور شد: کارگردانانی همچون رسول صدر عاملی هنوز بر تولید پوستر فیلمهایشان نظارت میکنند و در این زمینه اختیاری به پخشکنندهی فیلم نمیدهند، چرا که پخشکنندهها فقط اهداف تجاری دارند. در تولید پوسترِ فیلم تمام این عوامل باید دست به دست یکدیگر دهند تا شاهد یک تولید ناب باشیم، برخلاف نقاشی که فقط شخصِ نقاش در کیفیت آن دخیل است.
منبع: تسنیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- روایت دیدار با اعضای «سینمای آزاد اصفهان»/ شیداهایی که حالا حوصلهشان ابریشده
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
- گرامیداشت زادروز علیاکبر صادقی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان
- ابراهیم حقیقی در گفتگوی تاریخ شفاهی موزه سینما مطرح کرد/ «هامون» برای من تجربه بسیار جذابی بود
- شهاب حسینی: عباس کیارستمی اندیشمند سینما بود
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره فجر ۳۹ معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





