تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۱۴:۵۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 115738

در هفته گذشته شاهد بودیم که در اقدامی کم سابقه دادستان کرمان دستور توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» را در کرمان داد.

به گزارش سینماسینما، دلیل این تصمیم پیشگیری از برخی رفتارهای احتمالی در این باره بود. در دو هفته گذشته در فضای مجازی بسیار شاهد بودیم که مردم کرمان و به خصوص مردم جنوب کرمان واکنش های خشم آلودی به این فیلم نشان دادند که نتیجه ی این واکنش ها و اظهارنظرهای مردمی تصمیم دادستانی را به دنبال داشت. اینکه دادستان کرمان بخواهد از انتشار و اکران یک اثر هنری جلوگیری کند، اتفاق خوبی نیست، اما با توجه به اتفاقات چند روز اخیر گویا چاره ای جز این حکم وجود نداشت. در این میان عده ای از مردم استان به ایفای نقش یک کرمانی (یدالله شادمانی) در این فیلم انتقاداتی را وارد و این کار وی را ناصحیح دانستند. حتی در برخی از صفحات و کانال های مجازی با الفاظی تند از وی انتقاد شد. یدالله شادمانی اما به هیچ کدام از این صحبت ها پاسخ نداد و امروز در قالب گفتگو با «کرمان امروز» حرف دلش را می گوید. متنی که در ادامه می خوانید بخش کوتاهی از گفتگوی طولانی بنده ی حقیر با یدالله شادمانی است که در چند سال اخیر به یکی از پُر کار ترین هنرمندان کرمانی در عرصه کشوری تبدیل شده است. شاید به جرات بتوان گفت که شادمانی از سال ۹۰ تا به امروز هر سال حداقل دو فیلم را در کارنامه خود ثبت کرده است و به راستی که بازیگری این پیرمرد کرمانی بسیار دلنشین و باور پذیر است.

در ابتدای این گفتگو یدالله شادمانی از انتقادات مردم انتقاد کرد و گفت: اینکه بعضی از دوستان بنده را مقصر می دانند رفتاری اشتباه است، زیرا بازیگر باید به سناریو و دستورات کارگردان توجه کند و نه چیز دیگری. بنده در فیلم «ما همه با هم هستیم» به توصیه آقای کمال تبریزی از لهجه کرمانی استفاده کردم تنها به آن دلیل که این لهجه از نظر مردم ایران بسیار شیرین و دلنشین است. از سویی دیگر من اصلا فکر نمی کردم که قرار است مردم استانم ناراحت شوند و از این نقش گلایه داشته باشند. در این چند روز متاسفانه من پیام های بسیار بدی دریافت کردم، حتی بعضی از افراد بنده را دشنام دادند، اما من به احترام عقاید دیگران از پاسخ به آنها خودداری کردم و در این مدت بیشتر فکر کردم.

این بازیگر شهدادی در ادامه گفت: یقینا هیچ فردی ممکن نیست نقشی را بازی کند که آبروی استان زادگاهش را ببرد. درباره بنده که عاشق کرمان هستم که دیگر اصلا چنین چیزی ممکن نیست و اگر کسی اندکی از شخصیت بنده اطلاع داشته باشد این اتهام را قبول نمی کند. اما اگر به ارتکاب اشتباه فکر کنیم خوب یدالله هم به مانند دیگر انسان ها جایز الخطاست. بنده در چند سال اخیر لهجه کرمانی را در فیلم های تراز اول کشور به نمایش در آوردم، کاری که تقریبا هیچ فرد دیگری آن را انجام نداده است. مردم عزیز کرمان باید بدانند که سناریوی هر فیلم الزاما نباید در حقیقت محض اجرا شود. منظورم این است که بسیاری از فیلم ها حتی تخیلی هستند و قرار نیست ما به هر نقشی ایراد بگیریم. اگر من این لهجه را به کار نمی بردم یقینا کس دیگری این کار را انجام می داد و یا اینکه در نهایت با لهجه ای دیگر این نقش ایفا می شد، آنگاه آیا هیچ کرمانی بود که بیاید انتقاد کند که چرا مثلا لهجه آن فرد اصفهانی است و یا چرا یزدی است؟ پس به نظر بنده باید با دید وسیع تری به این موضوع نگریست.

درباره تصمیم دادستانی از آقای شادمان سوال کردیم که چنین پاسخ داد: من صلاحیت این را ندارم که در این باره نظر بدهم، زیرا هیچ اطلاع قضایی و امنیتی ندارم. اما اتفاقی که درباره این فیلم برایم افتاد تلنگری سخت بود که مرا هوشیار تر کرد. من اصلا فکرش را هم نمی کردم که چنین اتفاقی در حاشیه این فیلم رقم زده شود و این رخدادها بسیار بنده را تکان داد و متوجه برخی حاشیه های احتمالی در اطراف فیلم ها شدم و این یقینا در انتخاب های بعدی من تاثیر خواهد داشت.
از آقای شادمانی پرسیدیم «بالاخره آیا این کرده خود را مثبت می دانید یا منفی» که پاسخ اینگونه بود: یقینا با این اتفاقاتی که رخ داد از ایفای نقش با این لهجه در آن فیلم پشیمانم و اگر به گذشته بازگردم شاید دیگر آن را قبول نکنم. جالب است که بدانید این نقش یک سال قبل از فیلمبرداری به من پیشنهاد شد، اما به این دلیل که در حال ایفای نقش در فیلم «تنگه ابوقریب» بودم و ریش داشتم و در این فیلم نباید با ریش بازی می کردم از ایفای نقش در آن بازماندم. اما یک سال گذشت، کارگردان کار عوض شد و در نهایت من هم از تنگه ابوقریب فارغ شدم و دوباره کار به من پیشنهاد شد. می خواهم بگویم که این فیلم یکسال صبر کرد تا من در آن بازی کنم تا این تلنگر سخت را از جانب مردم استانم تحمل کنم و در آینده چشم و گوشم را بیشتر باز کنم.

در پایان این گفتگو این بازیگر خوش لهجه ی کرمانی با لحنی شیرین گفت: من اینقدر شهامت دارم که عذر خواهی کنم و از مردم کرمان معذرت می خواهم که باعث تکدر خاطرشان شده ام. اصلا کاری به این موضوع ندارم که این فیلم خوب است یا بد است و آن نقش خوب بود یا بد، بنده به این دلیل که ممکن است دل عده ای از کرمانیان عزیز مکدر شده باشد عذرخواهی می کنم.

منبع: روزنامه کرمان امروز

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها