تابناک نوشت :جشنواره فیلم فجر در حالی از فردا به میزبانی سینماملت برگزار میشود که این رویداد نه تنها میتوانست با شکوه بیشتری برگزار شود، بلکه حتی میتوانست برای نخستین بار به سوددهی نیز برسد؛ اتفاقی که همزمان با جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحول مهمی محسوب میشد، ولی سرانجام چنین اتفاقی رخ نداد و میلیاردها تومان هزینه برگزاری به سازمان سینمایی تحمیل شد.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از دهم بهمن آغاز میشود و اهالی سینما در پردیس ملت و اهالی سینما در پردیس چارسو به دور از هم و ایزوله شده به تماشای فیلمها مینشینند و درباره آنها قضاوت میکنند. با وجود آنکه هنوز جشنواره آغاز نشده، برخی اشتباهات راهبردی در جشنواره فیلم فجر قطعی است؛ اشتباهاتی که دبیر جشنواره فیلم فجر در جریان نشست خبری نتوانست برای آنها پاسخهای قانعکنندهای ارائه دهد و با کلیگویی از کنار آن گذشت.
داروغه زاده در مقابل این پرسش که جشنواره فجر با ساختار جشن برگزار میشود و بنابراین چرا عنوان جشن سینما برای آن به کار نمیرود، پاسخ مشخصی نداشت و سخنانی مطرح کرد که ارتباطی با پرسش نداشت.
او همچنین این پرسش دبیر فرهنگی «تابناک» پیرامون علت برگزاری غیراستاندارد جشنواره و آغاز داوری جشنواره از چند روز زودتر از جشنواره که در هیچ جشنواره استانداردی در دنیا سابقه ندارد نیز سکوت کرد. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره عدم انتخاب یک سینما به جای سینما نامناسب ملت نیز پاسخی برای بیان نداشت.
اصرار بر برگزاری جشنواره در سینماملت با وجود مخالفت خبرنگاران، همراهی گروهی از اهالی رسانه را با دبیر فرهنگی «تابناک» در پی داشت. داروغه البته پاسخ مشخصی نداشت و گفت، در دورههای آینده شاید ایران مال میزبان باشد و پاسخ نداد، چرا به خواست رسانهها برای انتقال سالن رسانههای جشنواره به سینمای مناسبتر پاسخ مثبت نداده است. او درباره اینکه چرا سینمای نوساز ایرانمال که در کنار سالن سینمای فارابی بالاترین کیفیت را دارد، با وجود اسپانسرینگ ۱۰ میلیارد تومان، رخ نداده، اظهار داشت که در این زمینه فقط دبیر جشنواره تصمیمگیرنده نیست!
نکته قابل تأمل اینکه، جشنواره فیلم فجر امسال برای اولین بار، با کیفیت ۴K در مجموعه ایران مال بهنمایش درخواهد آمد و در واقع بهترین کیفیت قابل عرضه بوده اما باز هم اولویت به سینمای هزینهزای ملت تعلق گرفت! کاملاً مشخص است که عدم میزبانی ایران مال یک اقدام احتیاطی بوده تا بعدها حواشی به وجود نیاید که برای مدیران سینمایی چالشزا شود اما باید در نظر گرفت که اقداماتی نظیر استعلام از نهادهای قضایی میتوانست به عنوان سندی برای اطمینان از همکاری این مجموعه به کار رود و برای نخستین بار جشنواره فجر در آرامش برگزار شود.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب میتوانست در برج میلاد با شکوه فوق العادهای برگزار شود و یا دستکم در ایران مال به شکل آبرومندانهای برپا شود و برای نخستین بار این رویداد به جای گذاشتن هزینه سنگین بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد، نه تنها خودکفا شود، بلکه تراز مثبت داشته باشد اما از گروه کنونی چنین تدبیری بعید بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زهرمار» از چهارشنبه روی پرده سینماها میرود
- سوئیچ پن/ فُرم، دانش فیلمساز از مِدیای سینما است
- گلایه سردار ایوب سلیمانی از عوامل «متری شیش و نیم»
- «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم» برگزیده قوه قضائیه شدند
- ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر/ «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
- از کاهش هزینهها تا واکنش به حواشی/ سخنان دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت»
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- انتشار عملکرد مالی جشنوارهی فیلم فجر تا ۲۰ اسفند ماه
- در گفتوگو با برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / سیمرغهایی که یک سال بعد به صاحبانشان میرسند
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- حاشیه های هشتمین روز فیلم فجر / روز فیلمهای نوید محمد زاده و چند حکایت دیگر در “ملت”
- شفافسازی خانم کارگردان و نمایش دو فیلم تحسینشده و ساداتیان/ در هشتمین روز جشنواره فجر چه گذشت؟
- «۲۳ نفر» بهروایت یکی از بیست و سه نفر/میخواستیم سربلند بازگردیم
- فیلمهایی که به سانس ویژه رسیدند/ رقابت نزدیک روستایی و مهدویان
- «جاندار» هم بازماند / ترکیب برترین فیلمهای جشنواره از نگاه مردم به ۶ فیلم رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





