تابناک نوشت :جشنواره فیلم فجر در حالی از فردا به میزبانی سینماملت برگزار میشود که این رویداد نه تنها میتوانست با شکوه بیشتری برگزار شود، بلکه حتی میتوانست برای نخستین بار به سوددهی نیز برسد؛ اتفاقی که همزمان با جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحول مهمی محسوب میشد، ولی سرانجام چنین اتفاقی رخ نداد و میلیاردها تومان هزینه برگزاری به سازمان سینمایی تحمیل شد.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از دهم بهمن آغاز میشود و اهالی سینما در پردیس ملت و اهالی سینما در پردیس چارسو به دور از هم و ایزوله شده به تماشای فیلمها مینشینند و درباره آنها قضاوت میکنند. با وجود آنکه هنوز جشنواره آغاز نشده، برخی اشتباهات راهبردی در جشنواره فیلم فجر قطعی است؛ اشتباهاتی که دبیر جشنواره فیلم فجر در جریان نشست خبری نتوانست برای آنها پاسخهای قانعکنندهای ارائه دهد و با کلیگویی از کنار آن گذشت.
داروغه زاده در مقابل این پرسش که جشنواره فجر با ساختار جشن برگزار میشود و بنابراین چرا عنوان جشن سینما برای آن به کار نمیرود، پاسخ مشخصی نداشت و سخنانی مطرح کرد که ارتباطی با پرسش نداشت.
او همچنین این پرسش دبیر فرهنگی «تابناک» پیرامون علت برگزاری غیراستاندارد جشنواره و آغاز داوری جشنواره از چند روز زودتر از جشنواره که در هیچ جشنواره استانداردی در دنیا سابقه ندارد نیز سکوت کرد. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره عدم انتخاب یک سینما به جای سینما نامناسب ملت نیز پاسخی برای بیان نداشت.
اصرار بر برگزاری جشنواره در سینماملت با وجود مخالفت خبرنگاران، همراهی گروهی از اهالی رسانه را با دبیر فرهنگی «تابناک» در پی داشت. داروغه البته پاسخ مشخصی نداشت و گفت، در دورههای آینده شاید ایران مال میزبان باشد و پاسخ نداد، چرا به خواست رسانهها برای انتقال سالن رسانههای جشنواره به سینمای مناسبتر پاسخ مثبت نداده است. او درباره اینکه چرا سینمای نوساز ایرانمال که در کنار سالن سینمای فارابی بالاترین کیفیت را دارد، با وجود اسپانسرینگ ۱۰ میلیارد تومان، رخ نداده، اظهار داشت که در این زمینه فقط دبیر جشنواره تصمیمگیرنده نیست!
نکته قابل تأمل اینکه، جشنواره فیلم فجر امسال برای اولین بار، با کیفیت ۴K در مجموعه ایران مال بهنمایش درخواهد آمد و در واقع بهترین کیفیت قابل عرضه بوده اما باز هم اولویت به سینمای هزینهزای ملت تعلق گرفت! کاملاً مشخص است که عدم میزبانی ایران مال یک اقدام احتیاطی بوده تا بعدها حواشی به وجود نیاید که برای مدیران سینمایی چالشزا شود اما باید در نظر گرفت که اقداماتی نظیر استعلام از نهادهای قضایی میتوانست به عنوان سندی برای اطمینان از همکاری این مجموعه به کار رود و برای نخستین بار جشنواره فجر در آرامش برگزار شود.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب میتوانست در برج میلاد با شکوه فوق العادهای برگزار شود و یا دستکم در ایران مال به شکل آبرومندانهای برپا شود و برای نخستین بار این رویداد به جای گذاشتن هزینه سنگین بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد، نه تنها خودکفا شود، بلکه تراز مثبت داشته باشد اما از گروه کنونی چنین تدبیری بعید بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زهرمار» از چهارشنبه روی پرده سینماها میرود
- سوئیچ پن/ فُرم، دانش فیلمساز از مِدیای سینما است
- گلایه سردار ایوب سلیمانی از عوامل «متری شیش و نیم»
- «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم» برگزیده قوه قضائیه شدند
- ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر/ «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
- از کاهش هزینهها تا واکنش به حواشی/ سخنان دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت»
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- انتشار عملکرد مالی جشنوارهی فیلم فجر تا ۲۰ اسفند ماه
- در گفتوگو با برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / سیمرغهایی که یک سال بعد به صاحبانشان میرسند
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- حاشیه های هشتمین روز فیلم فجر / روز فیلمهای نوید محمد زاده و چند حکایت دیگر در “ملت”
- شفافسازی خانم کارگردان و نمایش دو فیلم تحسینشده و ساداتیان/ در هشتمین روز جشنواره فجر چه گذشت؟
- «۲۳ نفر» بهروایت یکی از بیست و سه نفر/میخواستیم سربلند بازگردیم
- فیلمهایی که به سانس ویژه رسیدند/ رقابت نزدیک روستایی و مهدویان
- «جاندار» هم بازماند / ترکیب برترین فیلمهای جشنواره از نگاه مردم به ۶ فیلم رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





