سینماسینما: روزنامه کیهان نوشت: «یکی از فیلمسازان به اصطلاح پیشکسوت که همواره سعی داشته با جنجال و سروصدا، آثار ضعیف خود را در سایه حاشیهها و غوغاسالاری، به عنوان «فیلم» جا بزند، این بار به دلیل اختلاف با یکی از اعضای هیات داوران اعلام کرده که از مورد داوری و قضاوت قرار گرفتهشدن در جشنواره انصراف داده است!
این در حالی است که تقریبا بعید بود فیلم وی به علت ضعف فراوان ساختاری و محتوایی مورد توجه هیات داوران قرار گیرد! یعنی به قول همان داوری که حضورش موجب انصراف فیلمساز یاد شده گردیده، مثل جشنواره سیوهشتم فیلم فجر این بار هم جناب کارگردان قدیمی، روغن ریختهشده را نذر امامزاده کرده و فیلمی را که شانس دریافت هیچگونه جایزهای را نداشته، از داوری جشنواره خارج کرده است!
البته وی در این فیلم، تاریخ را نیز به کرات تحریف کرده و به اسم مبارزات ملیشدن صنعت نفت و محمد مصدق و طرح اوراق قرضه ملی برای کمبود بودجههای دولت، گروهی را جعل کرده که برای به دست آوردن پول و سرمایه لازم جهت کمک به دولت، به بانک ملی حمله مسلحانه کرده و پول مردم را دزدیده و میخواهند در اختیار مصدق بگذارند!
به نظر میآید این فیلمساز علیرغم همه ادعاهای ریز و درشتش در دفاع از مصدق اما در این فیلم، از او انتقام گرفته و وی را فردی بسیار ضعیف و خفیف به تصویر کشیده که هوادارانش یا با سلاح یا با چماق به سرکوب مخالفین خود میپردازند و خود او نیز در نمای انتهایی فیلم برای دادگاه بر روی زمین کشیده میشود!
البته این انتقام فیلمساز فوق از مصدق بیدلیل هم نیست که وی اغلب فیلمهایش در رژیم شاه و پس از کودتای ۲۸ مرداد را با سرمایه و حمایت وابستگان دربار و سرکردگان کودتای مرداد ۳۲ علیه مصدق مثل اشرف پهلوی و برادران رشیدیان ساخت.
این فیلمساز اساساً با حمایت و پول برادران اخوان (از وابستگان دربار شاه) با فیلمفارسی «بیگانه بیا» وارد عرصه شد و «قیصر» را با آریانا فیلم (از استودیوهای اقماری وابسته به اشرف پهلوی) ساخت. فیلم «رضا موتوری» با سرمایه سازمان سینمایی پیام (از دیگر استودیوهایی که اشرف پهلوی سرمایهدارش بود) به تولید رساند، «داشآکل» را توسط برادران رشیدیان (از پادوهای رسمی کودتاچیان انگلیسی و آمریکایی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) جلوی دوربین برد و فیلمهای «خاک» و «بلوچ» و «گوزنها» را در استودیو میثاقیه (از افراد موثر فرقه ضاله بهاییت و کارگزاران رسمی صهیونیسم) تولید کرد. فیلم «غزل» را توسط گروه به اصطلاح سینماگران پیشرو وابسته به دفتر اشرف ساخت و بالاخره «سفر سنگ» را با پول مهرداد پهلبد (شوهر دوم شمس پهلوی) تولید نمود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- یادداشتی کوتاه درباره «خائن کشی»؛ تاریخ به مثابه ابزاری برای تغییر فضا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





