خبرگزاری میزان نوشت : فیلم سینمایی “ایکس لارج” به کارگردانی محسن توکلی اکران خود در سینماهای کشور را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرده و در کمتر از یک هفته به فروشی معادل ۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان دست پیدا کرده است، این آماره به خوبی نشان میدهد که مخاطبان نسبت به چنین آثاری چه برخوردی دارند.
فروش پایین فیلم ایکس لارج در حالی رخ می دهد که اکبر عبدی، محمدرضا شریفینیا، سحر قریشی، میرطاهر مظلومی، یوسف تیموری،علی صادقی، رضا ناجی، مختار سائقی، سحر نظام دوست و بهاره رهنما در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
«ایکس لارج» داستان سه جوان امروزی را روایت میکند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو میشوند، داستانی ساده که در هنگام مشاهده آن مخاطب داستانی گسسته و بی مضمون را به خوبی در شروع، میانه و پایان اثر مشاهده می کند.
این فیلم با روش مرسوم فیلمهای سوپرمارکتی مملو از بازیگرانی است که تا به حال بارها در آثار کمدی سطحی بازی کردهاند، به طور معمول این نوع از آثار سینمایی از همان ابتدا با هزینههای کم در کمترین زمان ممکن فیلمبرداری می شوند و تنها هدفشان برای حضور در سینماها گیشه است.
امثال فیلم سینمایی “ایکس لارج” تکلیف خود را از ابتدا را مخاطب مشخص می کنند، این آثار به استفاده از شوخیهای رکیک و حرکات مبتذل و نابهنجار معروف هستند، آثاری که به ترتیب می خواهند مخاطب سالن سینما را به خنده وادار کنند؛ این دسته از آثار ملقب به فیلمهای سوپر مارکتی پیشتر تنها در شبکه نمایش خانگی حضور داشتند اما چندی است راه اکران را برای خود باز می بینند.

باید دید شورای عالی اکران، شورای صنفی نمایش و اهالی سینما چرا و چگونه از اکران این چنین آثاری به راحتی گذشته و هیچ نظارت کیفی بر این دست آثار نمی اندازند، آثاری که نه تنها به چرخه مالی سینما کمکی نمی کنند بلکه به طور واضح ارج و اهمیت این هنر را به منجلاب می کشانند.
از مهمترین اتفاقاتی که این دست آثار در سینما رقم می زنند اشغال جای خالی اکران برای بسیاری از آثار مطلوب و با کیفیت سینمایی است، آثاری که باید ماه ها و سالها در صف اکران بمانند و در آخر با بدترین شرایط رنگ پرده سینما را بر خود ببینند.

نکته قابل تامل دیگر اما حضور دیگر کارگردان سینمای اجتماعی در صف آثار کمدی بفروش و گیشه و کلیشه است، محسن توکلی هنوز تا رسیدن به جایگاهی بالا در کارگردانی فاصله زیادی دارد اما در آثار قبلی خود گاهاً به سراغ آثار اجتماعی و دغدغه مند می رفت اما برای پنجمین تجربه کارگردانی اش به ساخت فیلمی بفروش روی آورده است.
حضور کمال تبریزی با فیلم ما همه با هم هستیم و دیگر کارگردانان قدیمی و با سابقه در قامت کارگردانان کمدیساز زنگ خطری بزرگ برای سینمای امروز به صدا در آورده است، زنگ خطری که اگر به آن رسیدگی نشود موجب نابودی کامل سینمای ارزشیریال دغدغه مند و همچنین سینمای اجتماعی خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افت یک میلیاردی فروش برای سینما
- «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» همچنان صدرنشین/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- سحر قریشی در جذب مخاطبان ناکام ماند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- اکران خصوصی فیلم سینمایی “ایکس لارج” / گزارش تصویری
- «سینماسینماست»/ تجربه شخصی من از تماشای فیلمی که نمیخواستم ببینمش!؛ «ماقبل نقد»
- نخستین تصویر از سحر قریشی و بهاره رهنما در «ایکس لارج»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





