تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۹:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 175805

عباس رافعی با انتقاد از سخت‌گیری‌های شوراهای پروانه ساخت و نمایش سینمایی گفت: متاسفانه دوباره بحث خودی و غیرخودی در سینما سر باز کرده و فقط خودی‌ها می‌توانند هرچه می‌خواهند بسازند.

به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم‌های «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» که در دو سال گذشته به دنبال گرفتن مجوز اکران فیلم «غیبت موجه» بوده، بیان کرد که هنوز پیگیری‌ها برای صدور پروانه نمایش «غیبت موجه» به نتیجه نرسیده در حالی که در دولت قبلی اصلاحیه‌ای که وارد شده بود، بر فیلم اعمال شد.

رافعی توضیح داد: در دوره مدیران قبلی یک اصلاحیه در شورای پروانه نمایش به فیلم دادند که آن را انجام دادم و مدیر وقت سازمان سینمایی و مدیر نظارت و ارزشیابی هم تایید کردند و گفتند باید در شورا صورتجلسه شود، اما جلسه شورا برگزار نشد تا به دوستان جدید شورای پروانه نمایش در دولت فعلی رسیدیم. آن‌ها فیلم را دیده‌اند ولی صورتجلسه ننوشته‌اند.

او درباره اینکه چه مشکلی برای فیلمش عنوان شده است، گفت: از این فیلم تعبیرهایی سیاسی می‌کنند در حالی که داستان «غیبت موجه» در مدرسه‌ای در دوران کرونا می‌گذرد و فضای ایران امروز را نشان می‌دهد؛ یعنی فضایی که کرونا باعث شد بسیاری از زیبایی‌ها و زشتی‌ها جامعه نمایان شود و اگرچه کمی زبان طنز هم در روایت داستان به کار رفته، اما فیلم دچار سوءتعبیر شده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیر است تا با محمد خزاعی – رئیس سازمان سینمایی – گفت‌وگو کند، درباره اینکه آیا قصد ندارد فیلم جدیدی بسازد، بیان کرد: برخوردها خیلی سخت‌گیرانه است و من در این سال‌ها فیلم توقیفی به این شکل نداشتم. فیلم ساختن دیگر خیلی سخت شده چون همین سخت‌گیری‌ها در شورای پروانه ساخت و نمایش باعث می‌شود سرمایه‌گذارها فرار کنند، فیلمسازان مستقل نتوانند کاری کنند و سینما فقط در دست فیلم‌های تجاری باشد.

این فیلمساز پس از اشاره‌ای به فیلم‌های کمدی روی پرده در یکی دو سال اخیر و کمدی‌هایی که از سازندگان مشابه در شبکه نمایش خانگی هم پخش می‌شود، گفت: بعضی‌ها به نوعی خودی محسوب می‌شوند. به تازگی بحث خودی و غیرخودی در سینما دوباره سر باز کرده است و می‌گویند فلانی خودی است و هرچه بسازد اشکالی ندارد، ولی اگر یک فیلمساز اجتماعیِ دغدغه‌مند، بخواهد یک دغدغه اجتماعی را مطرح کند نمی‌تواند. به نظرم رئیس سازمان سینمایی هر چه فضا را محدودتر و تنگ‌تر کند متاسفانه سینمای ملی و اجتماعی ما از بین می‌رود، در حالی که همیشه می‌گویند یک راه گریزی بگذارید، گربه را هم اگر در یک اتاق دربسته می‌گذارید در یا پنجره‌ای را باز بگذارید وگرنه به روی خودتان چنگ می‌اندازد.

فیلم سینمایی«غیبت موجه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس رافعی سال ۱۳۹۹ در تهران ساخته شده که در ادامه مضمون فیلم‌های این کارگردان، داستان راز آلود زنی است که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده خود است.

ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری و سام نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها