این روزنامه در ادامه این اثر را به انتخابات اخیر در ایران ربط داده و آورده: «به همین دلیل مردم ایران در انتخابات اخیر به حسن روحانی میانهرو رأی دادند. فیلم به طور خاص درباره فساد حکومت ملاها در ایران سخن میگوید.»
در زمانی که دولت حسن روحانی ادعامی کند در حال ارائه تصویر مناسبی از ایران به خارج کشور است و از همین طریق ایرانهراسی برخی رسانههای غربی و عربی را خنثی کرده است، حضور فیلمهایی از نوع لرد در جشنوارههای خارجی با این ادعا چه نسبتی میتواند داشته باشد؟ بنابراین دولت باید در این رابطه پاسخگو باشد. وقتی دولتمردان در آستانه انتخابات همه هم و غم خود را به جذب سینماگران جهت رأی آوردن اختصاص میدهند و همواره از تبیین و تنظیم راهبردهای کلان سینمای ایران که باید به طور طبیعی در راستای منافع ملی باشد، عاجز هستند و حتی پس از انتخابات هم هیچ برنامهای در حرف و عمل ارائه نمیدهند که سینما از حالت بیسروسامانی محتوایی نجات پیدا کند نباید انتظاری بیش از این داشت.
همین چند روز پیش بود که رضا کیانیان، سینماگر حامی دولت برای بار چندم مدعی شد سینمای ایران در راستای منافع ملی قدم برمی دارد و از ایران چهرهای موجه به جهان ارائه میدهد و برای همین هم سینما میتواند به توسعه گردشگری در کشور کمک کند. «جوان» همزمان در گزارشی به این تناقض پرداخت که اساساً فیلمهایی که از جامعه ایران به شکلی غیرمنصفانه و به منظور اهداف صرفاً سیاسی و نه دغدغههای فرهنگی تصویری معوج و قرون وسطایی ارائه میدهد چگونه ممکن است شهروندان کشورهای دیگر را ترغیب به مسافرت به ایران کند؟
این فیلمها که در اصطلاح به آنها فیلمهای جشنوارهای گفته میشود درصد قابلتوجهی از آثار راه یافته به رویدادهای هنری فیلم در جهان را به خود اختصاص میدهند و طبیعی است که نه تنها در بیاثر کردن پروژه ایران هراسی نقش ندارد بلکه به عنوان بازوی ایران هراسی در جهان هم عمل میکند.
اما درباره لرد ماجرا این است که فیلمساز هرگز با دغدغه فرهنگی و اجتماعی و با نگاهی دلسوزانه و آسیبشناسانه دست به تولید فیلم نزده است بلکه با شناختی که از ساختارها و چارچوبهای جشنوارههایی چون کن داشته ایدهاش را جلوی دوربین برده است. در واقع فیلم صرفاً کارکرد جشنوارهای دارد و برای مردم ایران ساخته نشده است، از این منظر فیلم لرد را باید اثری ضد میهنی قلمداد کرد که برخلاف ژست مردمگرایانهاش مقابل ملت ایران قرار میگیرد.
آش سینمای جشنوارهای آنقدر شور شده که روزنامه اصلاحطلب شرق هم درباره این فیلم مینویسد: «محمد رسولاف انگار دل پُری داشته، چون ساخت چنین فیلم تلخى که در آن همه و همه بد و شرور هستند و غیر از شبهقهرمان داستان و زنش هیچ آدم خوبى وجود ندارد، دلیل دیگرى نمىتواند داشته باشد… هر چه بدها همه دارند در این فیلم یکجا جمع شده است. خطوط قرمز فیلم هم به هم ربطى ندارند، کارگردان براى ربطدادنشان به طور مداوم از سکانسهایى که رضا را زیر دوش یا در غارى در آب در حال شناست، نشان داده که هر ۱۰ دقیقه یک بار مىبینیم و کمکى به داستان نمىکند. تمام اتفاقات فیلم هم قابل پیشبینى هستند، چه آتشزدن خانهشان، چه مسمومشدن ماهىها و…، صحنههایى هم که آدمبدها سراغ رضا مىآیند، به سبک فیلمفارسىهاى قبل از انقلاب است و بیشتر کمدى است تا هیجانآمیز. در آخر فیلم هم رضا که اول در سادگى و ببوگلابىبودن نفر اول است، تبدیل به ابرقهرمان مىشود و دیگر کلاً هیچ ربطى به قبلش ندارد. در کمتر از یک ماه کلاً این آدم دیگر آن آدم نیست! ایرانىهاى شاد و مغرور که براى دیدن فیلم هموطنمان آمده بودیم، ناراحت سالن را ترک مىکردیم. من اما فکر کردم که اى کاش آنها که این قدر ناراحتند و کینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم مخصوصاً خیال ما را.»
سینمای ایران هنوز در بدیهیترین موضوع درباره سینما یعنی تعریف این پدیده مشکل دارد، اغلب سینماگران در ایران سینما را ابزاری سیاسی میدانند و طنز تلخ ماجرا هم این است که این سیاسیکاریهای سینمایی با شعار نخنمای هنر برای هنر مغایرت کامل دارد. همین مسئله سینمای ایران را در دام جشنوارههای جهانی گرفتار کرده است. هرگاه سازمان سینمایی تعریفی صحیح و دقیق از سینما که حامل مسئله منافع ملی بود ارائه داد و در راهبردهای خود نسبت امید و رؤیاپردازی مثبت با سینما را مشخص کرد و به آن پایبند بود باید فروکش کردن سینمای جشنوارهای را انتظار کشید وگرنه در همچنان بر همان پاشنه خواهد چرخید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ استقبال پاریسیها از «لیلا» مهرجویی و گلشیفته فراهانی
- سحر دولتشاهی داور جشنواره فیلم دبی شد / حضور سه فیلم ایرانی
- کیهان: کارگردان ایرانی برای همیشه از فیلمسازی محروم میشود
- محمد رسول اف: در تلاش هستم تا برای فیلم لرد اجازه نمایش در ایران بگیرم
- اظهار تعجب همایون اسعدیان از واکنش وزارت ارشاد به فیلم لرد در جشنواره کن
- جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن در دستان محمد رسولاف
- نمایش دو فیلم از کارگردانان ایرانی در کن
- اختصاصی سینماسینما/ واکنش رسول اف به حذف لرد/ خودسانسوری بلد نیستم
- «لِرد» تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
سلام یکی که واقعیت می سازه همه بهش می تازن بهترین ایرانی خلافش نبستن کمربند سرعت وسبقت غیرمجازه فرهنگمون بدجورنابودشده بایدبپذیریم تابتونیم خودمون رو اصلاح کنیم