روزنامه اصولگرای «جوان» در یادداشتی به قلم محمدصادق عابدینی با انتقاد از نوع دیالوگ نویسی سریال «زیر پای مادر»، آن را کپی برداری از سینمای مسعود کیمیایی دانسته است.
به گزارش سینماسینما، در این یادداشت آمده:
بینندههای سریالهای ماه رمضانی وقتی پای سریال شبکه اول سیما مینشینند، مجبور میشوند به جای شنیدن دیالوگهایی برگرفته از زبان معیار جامعه، از ادبیاتی رنج ببرند که مدتهاست استفاده از آن منسوخ شده و همین موضوع گیرایی سریال را به شدت پایین آورده است.
سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در شبهای ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش میشود. این سریال ۳۰قسمتی ابتدا قرار بود با نام «لبخند رخساره» پخش شود که نامی برگرفته از اسم شخصیت اول زن سریال است.
نویسنده فیلمنامه سریال «زیر پای مادر» سعید نعمتالله است. سعید نعمتالله علاقه زیادی دارد که در دیالوگنویسی شبیه مسعود کیمیایی باشد، کارهای قبلی نعمتالله با سیروس مقدم از جمله سریال «میکاییل» که تصویری کاریکاتوری از دون کورلئونه فیلم «پدرخوانده» را خلق کرده بود همگی شاهد و سند علاقه نعمتالله به کپیکاری از دیالوگنویسی مسعود کیمیایی است؛ دیالوگهایی که برخاسته از نحوه صحبت کردن بخش خاصی از شهروندان تهران در دهههای اول قرن جاری در مناطق قدیمی این شهر است.
حال نعمتالله فارغ از اینکه آیا دیالوگنویسی به سبک لوطیها، کلاه مخملیها و عنتربازهای قدیم تهران برای مخاطب دهه ۹۰ و داستانی که در دهه ۹۰ روایت میشود، جذابیت دارد یا خیر همان سبک و سیاق قبلیاش را در «زیر پای مادر» ادامه داده است. وی آنچنان درگیر بازی الفاظ بوده که از مسئله مهمی به نام داستان غافل شده است، برای همین بینندههای «زیر پای مادر» بیشتر از اینکه سریال ببینند شنونده دیالوگهای طولانیاند که بخش عمدهای از فیلم را به خود اختصاص دادهاند و بود و نبودشان کمکی به جلو بردن سریال نمیکند.
گنگ بودن «زیر پای مادر» محدود به دیالوگها نمیشود، شخصیتپردازی سریال حتی در قیاس با کارهای قبلی نعمتالله هم ضعیفتر است. نویسنده تلاش کرده در کارهایش حتماً شخصیت قهرمان را بگنجاند، اما دقیقاً مثل سریالهای «میکاییل»، «۶۰ کیلومتر» و «پشتبام تهران» که کامبیز دیرباز، بازیگر نقش اول و قهرمانمحوری بود، آنقدر شخصیت وی اغراقآمیز و باورناپذیر طراحی شده که هیچ نوع همذاتپنداری را در مخاطبانش به همراه ندارد. «زیر پای مادر» میتوانست سریال بهتری شود اگر دایره تکرار در شبکه اول سیما تا این حد تنگ نبود و اصرار بیش از حد برای تکرار تجربههای قبلی وجود نداشت.
حداقل این بود که شبکه اول سیما تلاش میکرد تا سعید نعمتالله را مجاب کند از علاقه اش به کار برای تلویزیون در جهت خلق فیلمنامهای هماهنگ با ادبیات روز جامعه بهره گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمبرداری «زنبور کارگر» با بازی پگاه آهنگرانی به پایان رسید
- سعید نعمت الله در تدارک کارگردانی نخستین سریالش
- انتقاد روزنامه جوان از سانسور دستگیری مجری صداوسیما در روزنامههای اصلاحطلب
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- روزنامه جوان :بهروز وثوقی اگر وطنپرست بود تا حالا برگشته بود!
- انتقادی تند از مهناز افشار/ روزنامه جوان: علاقه سلبریتی سینما به دشمن ملت ایران از کجا ناشی میشود؟
- انتقاد تند روزنامه جوان از «عصبانی نیستم» درمیشیان
- کامبیز دیرباز: بازی در تلویزیون خطرناکتر از سینماست
- انتقاد روزنامه جوان از رامبد جوان/ وقتی استفاده شخصی از تلویزیون ممنوع نیست
- انتقاد روزنامه جوان از سریالهایی که نه عوام از آن رضایت دارند، نه خواص
- واکنش تند روزنامه جوان به تمسخر دختران در آستانه ازدواج در «خندوانه»
- ماجرای پیشنهاد یک مفسد اقتصادی به فیلمنامه نویس سریال زیر پای مادر
- واکنش کامبیز دیرباز به انتقادات مخاطبان درباره پایان سریال «زیر پای مادر»
- واکنش حسین انتظامی به توهین اخیر به خبرنگاران و حواشی نشست خبری یک سریال
- توهین بازیگر سینما به اهالی رسانه و منتقدان/ شماها بیسوادید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران