خراسان نوشت:در حالی که کشور درگیر جنگ اقتصادی و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت است، یک مستند تلویزیونی با ۱۱ بار بازپخش، به صراحت دکتر حسن روحانی رئیسجمهور فعلی و نماینده مجلس اول را هدف قرار داده است.
این مستند روایت مذاکرات مجلس است از خنثیسازی عملیات خرابکاری یک زاغه مهمات در حاشیه تهران که توسط برخی عناصر باقیمانده از کودتای نوژه در حال انجام بود. حسن روحانی در صحبتهای خود با تشریح اهمیت این موضوع از اعدام خرابکاران در نماز جمعه و قطع حقوق برخی بازنشستگان ارتشی صحبت میکند و با حمایت آقای خلخالی همراه میشود.
در مقابل آقایان هاشمی رفسنجانی و دکتر مصطفی چمران به حمایت از کلیت ارتش میپردازند، اما آن چه محل سؤال است، این است که توجیه تلویزیون برای پخش چنین مستندی که به صراحت شخص اول دولت مستقر را تخریب میکند، آن هم در زمانی که کشور نیازمند وحدت، انسجام و یکپارچگی نیروی نظامی خود است، چیست؟ آیا اختلافهای مالی و سیاسی با دولت توجیه مناسبی برای این رفتار ضد امنیت ملی صداوسیماست؟
طبعاً این برنامه در حالت عادی آن چنان مهم نیست، اما حالا که حسن روحانی رئیسجمهور است،تمرکز بیش از حد روی این بحث در مجلس آن زمان ممکن است به نوعی مخالفت دولت مستقر جمهوری اسلامی را با یکی از ارکان امنیت کشور تصویرکند. در حالی که باید توجه داشت هر صحبتی در ظرف زمانی و مکانی خودش قابل تحلیل است و چه بسا در زمانی متفاوت، تحلیل نادرستی به دست دهد.
عجیب آن که نریشن مستند هم کاملاً سعی دارد روحانی و خلخالی را در یک طرف قرار داده و مخالف ارتش نمایش دهد.
اگر سازمان صداوسیما با دولت دوازدهم اختلاف دارد، این مسئله، دستاویز خوبی برای استفاده نیست. به ویژه آن که در فضای کنونی، پس از ماجراهای «گاندو» و پخش نصفه نیمه نشست خبری وزیر امور خارجه، عدهای تلاش میکنند صداوسیما و دولت را وارد یک تقابل جناحی کنند. به علاوه در حالی که بارها گفته شده مسئله کشور، وحدت است و مسئولان کشور، باید فریادهای خود را بر سر آمریکا بکشند، تولید و پخش مستند تلویزیونی با این رویکرد، جای تأمل دارد.
با این که اصل تولید و پخش سریال مستند «مهشکن» برای پرداختن به تاریخ انقلاب، اقدامی لازم و شایسته تحسین است، اما قسمت ۳۳ در شرایطی پخش شده که میدانیم ماجرای کودتای نوژه در تیر ماه اتفاق افتاده و این روزها صحبت درباره آن مناسبتی ندارد؛ همان طور که در متن مستند هم آمده است. پخش نکردن یک قسمت از این مستند، در حالی که ماجرای هر قسمت، ارتباطی با قسمتهای قبلی و بعدی ندارد، کاملاً منطقی است، آن هم در شرایطی که ممکن است دستاویز اختلافانگیزی سیاسی شود. پخش قسمت ۳۳ مستند به روال معمول شبکه خبر، از جمعه عصر آغاز شده و هرروز لابهلای بخشهای خبری، در چند نوبت روی آنتن رفته است. این مستند تا دیشب با احتساب بازپخشها، دقیقاً ۱۱ بار پخش شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه دو صنف سینمایی به رئیسجمهوری درباره واکسیناسیون هنرمندان
- عذرخواهی رئیس صداوسیما از مخاطبان و رئیس جمهوری
- پیام تسلیت حسن روحانی در پی درگذشت خسرو سینایی
- بازگشایی سینماها از اول تیر به دستور رئیس جمهوری/ آمادگی سینماداران و وزارت ارشاد؛ نادیده گرفته شدن تئاتر در دستور روحانی
- کنایههای صریح روحانی به مجریان صداوسیما: یک ماسک هم برای شما بگذاریم
- روایت ایرج راد از مراسم افطاری رئیسجمهور با هنرمندان/ دعوت از روحانی برای دیدن تئاتر
- رئیس جمهور درگذشت جمشید مشایخی را تسلیت گفت
- سلیقه مردم ایران بر اساس بازدید ویدیوها در آپارات / حسن روحانی و دونالد ترامپ و مهناز افشار و محمدرضا گلزار در صدر
- پیام رئیس جمهوری به جشنواره فیلم فجر: لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما
- واکنش اینستاگرامی تهمینه میلانی به اظهارات روحانی درباره بی تاثیر بودن تحریم ها
- انتقاد پرویز پرستویی از بینظمی نمایندگان مجلس هنگام سخنرانی روحانی
- آقای روحانی، از سایه بیرون بیایید
- فرخ نژاد خطاب به روحانی :خودروسازان داخلی و بانک مرکزی از عوامل اصلی ایجاد جنگ روانی هستندکه فرمودید
- اختصاصی سینماسینما/ نامه دوم هنرمندان به روحانی و تقاضای بازگشت بهروز وثوقی به کشور / تعداد امضاها به ۱۷۱ نفر رسید
- نوشته وزیر فرهنگ و ارشاد برای دیدار رهبر انقلاب و رییس جمهور با هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





