خراسان نوشت:در حالی که کشور درگیر جنگ اقتصادی و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت است، یک مستند تلویزیونی با ۱۱ بار بازپخش، به صراحت دکتر حسن روحانی رئیسجمهور فعلی و نماینده مجلس اول را هدف قرار داده است.
این مستند روایت مذاکرات مجلس است از خنثیسازی عملیات خرابکاری یک زاغه مهمات در حاشیه تهران که توسط برخی عناصر باقیمانده از کودتای نوژه در حال انجام بود. حسن روحانی در صحبتهای خود با تشریح اهمیت این موضوع از اعدام خرابکاران در نماز جمعه و قطع حقوق برخی بازنشستگان ارتشی صحبت میکند و با حمایت آقای خلخالی همراه میشود.
در مقابل آقایان هاشمی رفسنجانی و دکتر مصطفی چمران به حمایت از کلیت ارتش میپردازند، اما آن چه محل سؤال است، این است که توجیه تلویزیون برای پخش چنین مستندی که به صراحت شخص اول دولت مستقر را تخریب میکند، آن هم در زمانی که کشور نیازمند وحدت، انسجام و یکپارچگی نیروی نظامی خود است، چیست؟ آیا اختلافهای مالی و سیاسی با دولت توجیه مناسبی برای این رفتار ضد امنیت ملی صداوسیماست؟
طبعاً این برنامه در حالت عادی آن چنان مهم نیست، اما حالا که حسن روحانی رئیسجمهور است،تمرکز بیش از حد روی این بحث در مجلس آن زمان ممکن است به نوعی مخالفت دولت مستقر جمهوری اسلامی را با یکی از ارکان امنیت کشور تصویرکند. در حالی که باید توجه داشت هر صحبتی در ظرف زمانی و مکانی خودش قابل تحلیل است و چه بسا در زمانی متفاوت، تحلیل نادرستی به دست دهد.
عجیب آن که نریشن مستند هم کاملاً سعی دارد روحانی و خلخالی را در یک طرف قرار داده و مخالف ارتش نمایش دهد.
اگر سازمان صداوسیما با دولت دوازدهم اختلاف دارد، این مسئله، دستاویز خوبی برای استفاده نیست. به ویژه آن که در فضای کنونی، پس از ماجراهای «گاندو» و پخش نصفه نیمه نشست خبری وزیر امور خارجه، عدهای تلاش میکنند صداوسیما و دولت را وارد یک تقابل جناحی کنند. به علاوه در حالی که بارها گفته شده مسئله کشور، وحدت است و مسئولان کشور، باید فریادهای خود را بر سر آمریکا بکشند، تولید و پخش مستند تلویزیونی با این رویکرد، جای تأمل دارد.
با این که اصل تولید و پخش سریال مستند «مهشکن» برای پرداختن به تاریخ انقلاب، اقدامی لازم و شایسته تحسین است، اما قسمت ۳۳ در شرایطی پخش شده که میدانیم ماجرای کودتای نوژه در تیر ماه اتفاق افتاده و این روزها صحبت درباره آن مناسبتی ندارد؛ همان طور که در متن مستند هم آمده است. پخش نکردن یک قسمت از این مستند، در حالی که ماجرای هر قسمت، ارتباطی با قسمتهای قبلی و بعدی ندارد، کاملاً منطقی است، آن هم در شرایطی که ممکن است دستاویز اختلافانگیزی سیاسی شود. پخش قسمت ۳۳ مستند به روال معمول شبکه خبر، از جمعه عصر آغاز شده و هرروز لابهلای بخشهای خبری، در چند نوبت روی آنتن رفته است. این مستند تا دیشب با احتساب بازپخشها، دقیقاً ۱۱ بار پخش شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه دو صنف سینمایی به رئیسجمهوری درباره واکسیناسیون هنرمندان
- عذرخواهی رئیس صداوسیما از مخاطبان و رئیس جمهوری
- پیام تسلیت حسن روحانی در پی درگذشت خسرو سینایی
- بازگشایی سینماها از اول تیر به دستور رئیس جمهوری/ آمادگی سینماداران و وزارت ارشاد؛ نادیده گرفته شدن تئاتر در دستور روحانی
- کنایههای صریح روحانی به مجریان صداوسیما: یک ماسک هم برای شما بگذاریم
- روایت ایرج راد از مراسم افطاری رئیسجمهور با هنرمندان/ دعوت از روحانی برای دیدن تئاتر
- رئیس جمهور درگذشت جمشید مشایخی را تسلیت گفت
- سلیقه مردم ایران بر اساس بازدید ویدیوها در آپارات / حسن روحانی و دونالد ترامپ و مهناز افشار و محمدرضا گلزار در صدر
- پیام رئیس جمهوری به جشنواره فیلم فجر: لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما
- واکنش اینستاگرامی تهمینه میلانی به اظهارات روحانی درباره بی تاثیر بودن تحریم ها
- انتقاد پرویز پرستویی از بینظمی نمایندگان مجلس هنگام سخنرانی روحانی
- آقای روحانی، از سایه بیرون بیایید
- فرخ نژاد خطاب به روحانی :خودروسازان داخلی و بانک مرکزی از عوامل اصلی ایجاد جنگ روانی هستندکه فرمودید
- اختصاصی سینماسینما/ نامه دوم هنرمندان به روحانی و تقاضای بازگشت بهروز وثوقی به کشور / تعداد امضاها به ۱۷۱ نفر رسید
- نوشته وزیر فرهنگ و ارشاد برای دیدار رهبر انقلاب و رییس جمهور با هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





