افشین علیارمنتقد سینما در روزنامه جام جم نوشت : در سینمای ایران سریسازی از یک فیلمسینمایی با شکست مواجه میشود؛ یعنی تا به حال نشده که فیلمی در سریدوم یا سوم بتواند موفقیت لازم را کسب کند، عمدتا بابشده که اگر اثری در نسخهاول توانست موفق باشد و مخاطب بسیاری را بهدست آورد پس میتواند در سریبعدی ادامه داشته باشد اما این یک فرمول اشتباه در سینمای ایران است چرا که ملاک لازم فقط فروش است و رضایت از اثر نادیده گرفته میشود و لزوما فروش بالا تضمین لازم برای رضایت مخاطب از یک فیلم نیست. گشتارشاد۳ با همین شیوه ساختهشده و فیلمساز تصور کرده میتواند با همان الگوهای نسخهیک اثری کمدی بسازد به همین دلیل هیچ زحمتی برای بهترشدن اثرش نکشیده و با همان مضامین نسخهاول و دوم قصد داشته سریسوم را بسازد و در این میان حمید فرخنژاد را بهعنوان هستهمرکزی و محرکاصلی فیلم را حذف کرده است. در گشتارشاد۳ حسن و عطا بار کمدی(!) را به دوش میکشند و همراه سبکجدید در فیلم و سریالسازی، یک خواننده هم اضافه شده که اساسا جواب موثری نداده چرا که الگوهای بهکار گرفتهشده در گشتارشاد۳ توانایی لازم ژانری را ندارد و قادر به خنداندن مخاطب براساس موقعیت کمدی نیست. آنچه در گشتارشاد۳ باعث تبسم مقطعی مخاطب میشود شوخیهای اینستاگرامی یا جنسی است که تبدیل به دیالوگ شده یعنی سعید سهیلی در نگارش فیلمنامه بیشتر از این که بتواند به مصالح ژانری بپردازد سعی بر شوخینویسی داشته و بهنظر میرسد بیشتر دیالوگها در بستر بداهه شکلگرفته است. در بیشتر موقعیتها و دیالوگها هم با کلیشههای مرسوم مواجهیم یعنی امیرجعفری در این اثر یک تیپ همیشگی است که اساسا نقش او تکرار مکررات است و اضافه کنید که این فیلم برای بهنام بانی است گرچه حضور او بیخود و بیجهت است اما انگار سعید سهیلی ادایدینی به این خواننده داشته به همین دلیل گشتارشاد۳ بیشتر به کنسرت شباهت دارد تا یک فیلم سینمایی! عمیقا هیچ نگاهی از وفاداری به ژانر موردنظر در این اثر احساس نمیشود انگار که درآمدزایی مساله فیلمساز و سرمایهگذار بوده چرا که به هیچوجه در گشتارشاد۳ خبری از انسجام متن و اجرا دیده نمیشود و فروش بالای اثر برای عوامل مهمترین تبلیغ بوده که هر روز در دنیایمجازی شاهد آن هستیم و به هیچوجه شعارهای سیاسی فیلم که در دیالوگها گفته میشود قابل باور نیست و در عین حال برپایی کنسرت در مشهد هم نمیتواند مطالبه سیاسی فیلمساز از شهر و دیارش باشد. گشتارشاد۳ فروش بالایی داشته و حتی فروش هفتگی آن از فیلم «قهرمان» هم بالاتر است اما قطعا این دلیل مناسبی برای خوببودن این فیلم نیست زیرا معتقدم که گشتارشاد۳ بیشتر از آن که فیلم حتی متوسطی باشد یک اثر مبتذل است که نگاهش به جایگاه زن در اجتماع هم نگاه جنسی و اروتیک است و این تاسفبرانگیزترین اتفاق ممکن است که سهیلی برای دیدهشدن فیلمش از عناصری استفادهکرده که میتوانیم آن را یک اثر مبتذل و فراموششدنی بدانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- انتقاد نویسنده خبرگزاری قرآنی : چرا سعید سهیلی از «مردی شبیه باران» به «گشت ارشاد» رسید؟
- هشدار جالب روزنامه فرهیختگان نسبت به تکرار تجربه ورشکستگی سینمای قبل از انقلاب
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- تصمیم درست آقای وزیر
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- سه فیلم به چرخه اکران اضافه میشوند
- پایان فیلمبرداری «گشت ارشاد ۳» + عکس
- معرفی بازیگر جدید فیلم «گشت ارشاد ۳» + عکس
- «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی با حضور مسعود کیمیایی کلید خورد
- روایت سینا مهراد از مشکلاتی که با نام پدرش داشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





