
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم فریدالدین پوراحمد نویسنده خود ،به شدت از توقیف اکران مستند من ناصر حجازی هستم انتقاد کرد .
به گزارش سینما سینما ،نویسنده روزنامه ایران دریادداشت خود نوشته :بزرگان سینما تعاریف گوناگونی از «فیلم مستند» ارائه کرده اند. بهره برداری از ظرفیت نمایش زندگی در سینما، نمایش زندگی همان طور که هست یا فیلمی واقعی با خصوصیات نمایشی، از آن جمله اند. همان طور که پیداست در این گونه سینمایی، استفاده از تخیل جایی ندارد و فیلمسازان می کوشند با فراهم کردن اسناد مختلف، و تکیه بر ویژگی های بصری اثری قابل استناد بسازند. اما از این نکته های تئوریک که بگذریم، حاشیه هایی که در دو روز گذشته در مورد یک «فیلم مستند» به وجود آمده، به نظر می رسد بیش از هر مساله ای ناشی از درک نشدن همین تعاریف است. اکران فیلم «من ناصر حجازی هستم» دو روز بعد از آنکه رسماً رونمایی شد، به علت شکایت امیر قلعه نویی و در ساعت های پایانی دوشنبه با دستور «قضایی» متوقف شد. در هر حوزه ای که بحث های تاریخی مطرح می شود، همیشه موافقان و مخالفانی وجود دارند. گاهی انتشار یک کتاب یا حتی مقاله تاریخی، بحث های متعددی را دامن می زند و صاحبنظران دیگری هم وارد میدان نقد می شوند. حالاتصور کنید در این میان هر که کوچک ترین مخالفتی داشته باشد، به مراجع قضایی پناه ببرد و تلاش کند اصل قضیه را از بین ببرد. امیر قلعه نویی لاجرم در چنین مسیری قدم گذاشته و اهمیت یک فیلم مستند را نادیده گرفته است. هر چند حالااکران این فیلم به نظر قاضی بستگی دارد، اما ظهور چنین روندی چندان خوشایند نیست و برای اهالی سینما و هنر نگران کننده است. اگر هم شکایت یا ناراحتی نسبت به قسمت هایی از این مستند وجود دارد، قلعه نویی می توانست با بسیاری ابزارهای دیگر که از قضا کارسازتر هم هستند، نقد خودش را مطرح و نسبت به آنها موضعگیری کند. حتی خود او هم فرصت ساخت مستند یا نگارش کتاب دارد تا به ابهام ها پاسخ بگوید. ویژگی حوزه فرهنگ همین است؛ آنقدر مجال و ظرفیت هست که با اشکال غیر قضایی نسبت به یک اثر هنری واکنش نشان داده شود. عجالتاً بدترین راه ممکن انتخاب شده است؛ شاکی خصوصی فعلاً موفق شده فیلمی را از روی پرده پایین بیاورد، باید نگران باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «من ناصر حجازی هستم» رفع توقیف شد
- اکران دوم من ناصر حجازی هستم در جشنواره سینماحقیقت لغو شد
- روایت ایل بیگی از نامه دادگاه کارکنان دولت مبنی بر جلوگیری از اکران «من ناصر حجازی هستم»
- با شکایت قلعه نویی مجوز اکران عمومی مستند حجازی لغو شد
- شکایت قلعهنویی ازتهیهکنندگان مستند ناصر حجازی
- شکایت قلعهنویی از تهیهکنندگان مستند ناصر حجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





