پوران درخشنده کارگردان مطرح سینمای ایران با انتشار یادداشتی در همشهری از پیشنهاد عقیم کردن زنان و مردان کارتن خواب به شدت انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما، در خشنده دریادداشت خود نوشته است:
پیشنهاد عقیمکردن زنان و مردان خیابانی و کارتنخواب، شاید مصلحتجویانه باشد، ولی قطعا انسانی و اخلاقی نیست.
اگر زن جوانی بنا بر مسائل و مشکلاتی دچار آسیب شده، آیا رواست که حق بچهدار شدن را از او سلب کنیم؟ آیا به تبعات چنین تصمیمات شتابزدهای اندیشیدهایم؟ با این کار در واقع امکان بازگشت به زندگی را برای همیشه از افرادی که دچار آسیبهای اجتماعی شدهاند، سلب میکنیم. امید را از آنها میگیریم و به زبان بیزبانی میگوییم شما اصلاحناپذیر هستید و دیگر حق بازگشت به جامعه را ندارید.
وقتی روزنههای امید را بر این افراد ببندیم ممکن است آنها چنان خود را رها کنند که دچار آسیبهای بیشتر شوند. به این دلیل ساده که دیگر امیدی به بازگشت ندارند. تحت هیچ شرایطی نباید امید را از انسانها گرفت. متأسفانه رسمی در این سرزمین برقرار است که جای حلکردن معضلات، دنبال پاککردن صورت مسئله میرویم. عقیمکردن افراد کارتنخواب و معتاد مصداق بارز پاککردن صورت مسئله است.
برای کاهش آسیبهای اجتماعی باید به آسیبشناسی پرداخت و پیششرط این مسئله هم توجه به علتهاست نه اینکه بهدنبال معلول برویم و با روشهای غیرانسانی درصدد حذفشان برآییم. چنین روشهایی هیچوقت ما را به جایی نمیرساند. باید سراغ این موضوع برویم که چرا زنان یا مردانی کارشان به کارتنخوابی میرسد. مگر این افراد خانواده نداشتهاند؟ چه دلایلی باعث شده جوانی از حریم خانواده خارج شده و به کارتنخوابی روی آورده؟
تا علتیابی نکنیم و بحث پیشگیری را جدی نگیریم، نمیتوانیم به کمرنگشدن آسیبهای اجتماعی امیدوار باشیم. سالها پیش ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی بهدرستی گفت «همه چیز از کودکی انسانها آغاز میشود.» اگر درمورد افرادی که بهنوعی از جامعه طرد شدهاند ریشهیابی کنیم، متوجه میشویم بسترهای افتادن در ورطه اعتیاد و بزهکاری اغلب از دوران کودکی آغاز شده است.
فراموش نکنیم که همیشه پیشگیری آسانتر و کمهزینهتر از درمان است. اگر بحث آموزش و اصلاح نهاد خانواده را جدی بگیریم، مطمئن باشید آسیبهای اجتماعیمان نیز کاهش مییابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خوشامد به نسلی که سینما را می شناسد
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- تبریک اینستاگرامی پوران درخشنده به مناسبت ماه مبارک رمضان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





