احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با انتشار یادداشتی ، از خراب کردن یک سرود ملی در برنامه عصر جدید انتقاد کرد،
به گزارش سینماسینما ،آقای مسجد جامعی در یادداشت خود نوشته است :
چند شب پیش، در برنامه نوروزی عصر جدید تلویزیون (که در آن هر کس هرچه بلد است رو میکند و تقلید ناشیانهای از برنامههای غربی است) گروه به ظاهر مستعدی برای نشان دادن هنر دوبلهاش، سرود «وطنم ای شکوه پابرجا» را با بیان فالش و اضافات غیرمتعارفی در لحن و صدا، روی انیمیشنی بازخوانی کرد تا بیننده را به خنده بیندازد؛
سرودی ملی که این سالها بسیار سر زبانها بوده و بارها دیدهام در اجراهای عمومی، مردم به احترام نام «وطن» میایستند و با عشق و هیجان سالار عقیلی را تشویق میکنند و از او میخواهند دوباره این تصنیف را بخواند. این گروه رأی نیاورد اما جالب که هیچ کدام از داورها به این شکل از خراب کردن یک سرود ملی، اعتراض و اشارهای نکرد. برنامه زنده هم نبود بگوییم پخش این آیتم از دست مسئولانش در رفته است.
جفا به نمادهای ملی و از جمله سرودهای ملی تنها همین مورد نیست و بارها سرود پر جوشش و صلابت «ای ایران» (اثر ارزشمند روحالله خالقی، حسین گلگلاب و غلامحسین بنان) دستخوش تعرض و بدسلیقگی کسانی بوده که ولو به سهو، نه تنها به هویت ملی آسیب زدهاند که باعث گرفتن رغبت علائق دینی از مردم شدهاند. مثل آن راهنمای وسط میدان نقش جهان اصفهان که داشت برای دانشآموزان از قدمت ۵۰۰ ساله مسجد امامخمینی میگفت و در جواب سؤال شاگردی ماند که مگر مرحوم امام چقدر عمر کردهاند، چند سال از رحلتشان میگذرد که این مسجد از ۵۰۰ سال پیش به نام ایشان است؟
سالها پیش در حاشیه مراسم جایزه کتاب سال دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، در تالار وحدت (رودکی) مرحوم ایرج افشار از سریالی تلویزیونی، گلایه میکرد که یکی از بازیگران به تقلید از شخصیت فیلم «شزم» ناگهان روی صحنه پریده و خودش را هوخشتره معرفی میکرد.
هوخشترهای که از پادشاهان ماد بود و برای دفاع از ایران میکوشید و دست بیگانگان را (مثل هپتالیان و آشوریان) از تعرض به ایران کوتاه میکرد. ایشان میگفت هوخشتره آن جوان بیکفایتی نیست که وسیله شوخی شود. حرف مرحوم افشار این بود به جای دست انداختن تاریخ ایران، بیایید این تاریخ را بشناسید و به بینندگان بشناسانید. حتی یادم است یکی میان آن جمع، نکتهای اضافه کرد که در فرانسه، متأسفانه حتی شده برای عیسی مسیح علیه السلام فیلمی فانتزی بسازند اما برای ناپلئون و ژاندارک جایگاه ویژهای قائلند چرا که برای کشورشان افتخار آفرین بودهاند.
در شب اختتامیه آخرین جشنواره فیلم تربیتی رشد (که در آستانه ۵۰ سالگی است) در سال ۹۷ در سینما فلسطین فیلمی به عنوان نمونه بخش فیلم کوتاه پخش شد که رستم در پی یافتن دارویی (نوشدارو) برای درمان فرزندش سهراب، با رخش به تهران میآید و در پیچ و خم ترافیک و داروخانه و بیمه و نظام پزشکی و دیگر کمبودهای ملی و غیرملی گرفتار میشود و برای تأمین هزینهها و مخارج، ناگزیر بانگ میزند و بالاخره با غل و دستبند از زندان سر در میآورد. همان وقت یاد اجرای ارزشمند نمایشنامه «رستم و اسفندیار» استاد پری صابری در تئاتر شهر افتادم و یاد دوست شاعر سختگیرم سهیل محمودی که بعد از اجرا همچنان میگفت «نه، این رستم، آن رستم نیست.» فکر کردم حالا اگر آن دوست آمده بود و این رستم مفلوک را در تهران دیده بود که تازه کلی هم جایزه گرفته، دیگر چه میگفت. یکبار هم کیومرث صابری پشت جلد هفتهنامه گلآقا، آگهی تبلیغاتی پر و پیمانی از پارسیکولا گرفته بود. شیشهنوشابهای در بغل مجسمه فردوسی بود و زیرش نوشته بود: «عجم زنده کردم بدین پارسی.» با هم گپوگفتی داشتیم و به این رسیدیم که این آگهی دارد از حماسه ملی ما سوء استفاده میکند. صابری هم تشکر کرد هم از پولش گذشت و هم دیگر چاپش نکرد.
طنز و شیطنت شیرینی و شلوغی در زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر، خوب و همیشگی است اما در هر رسانهای بویژه رسانههایی که ادعای جایگاه ملی دارند درست است نام و یاد وطن دستمایه مسخرگی شود؟ آن هم در روزهایی که به نام «ایران»، «وطن» و حمایت از تولید وطنی نامگذاری شده است.
به بیان دقیقتر آیا میشود در رسانه ملی واژه وطن را دستمایه شوخی قرار داد اما داعیه حمایت از تولید وطنی داشت؟ نکته اینجاست که ممکن است فردی با انگیزههای متفاوت برنامه و فیلم و انیمیشن با هر سوژه و دستمایه طنزی بسازد اما آیا رسانهها و رویدادهای ملی نیز باید پایگاه نشر چنین تولیداتی باشند؟ از سوی دیگر در روزهایی که سیلاب با خودش بحران آورده برای مقابله با ویرانی به حمیت ملی احتیاج دوچندان داریم. این حمیت، این مسئولیت مشترک، این نشاط دوباره را هویت ملی میتواند بسازد. مثل چند روز پیش، روز جمهوری اسلامی در تپههای عباس آباد که یگان موزیک ارتش، زیر باران تهران، در کنار سرود جمهوری اسلامی (که شعر آن را ساعد باقری سروده و موسیقی آن را دکتر حسن ریاحی ساخته) ملودی «وطنم ای شکوه پابرجا» را اجرا کرد و به خواست حاضران دوباره اجرا کرد. محمد معتمدی، خواننده هم دوباره در پایان مراسم آمد و سرود «ای ایران» را خواند و با روپوش هلالاحمر خواند. همه برپا ایستادند و بارها او و امدادگران را تشویق کردند.
وطنم، ای شکوهِ پابرجا / در دلِ التهابِ دورانها
کشورِ روزهای دشوار / زخمیِ سربلندِ بحرانها
ایستادی به جنگِ رودررو / خنجر از پشت میزند دشمن
گویی از ما و در نهان بر ما / وطنم پشتِ حیله را بشکن
رگت امروز تشنهٔ عشق است / دلِ رنجیده خون نمیخواهد
دلِ تو تا ابد برای تپش / غیرِ عشق و جنون نمیخواهد
شرم بر من اگر حریم تو / پیش چشمانِ من شکسته شود
(شعر از مرحوم افشین یداللهی)
منبع : ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- مسجد جامعی :در دوران ریاست جمهوری هاشمی، نسل جوانانی که به دنبال سینما و تئاتر بودند افزایش یافت
- واکنش عضو شورای شهر تهران درباره نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز اسکار
- احمد مسجد جامعی در پاسخ به سینماسینما/جشنواره جهانی فرهنگ و تمدن ایران را به همه جا معرفی کرده است
- تشکر از اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی و شوخی با عباس جدیدی در جلسه شورای شهر
- گزارش اختصاصی/ نزدیک ترین همراه رییس جمهور به وزارت ارشاد میرود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- مراسمی با حضور هنرمندان که برای اولین بار بدون حضور رییس دولت اصلاحات برگزار شد/عکس
- تماشاگران: احمد مسجد جامعی ممنوع التصویر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند