احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با انتشار یادداشتی ، از خراب کردن یک سرود ملی در برنامه عصر جدید انتقاد کرد،
به گزارش سینماسینما ،آقای مسجد جامعی در یادداشت خود نوشته است :
چند شب پیش، در برنامه نوروزی عصر جدید تلویزیون (که در آن هر کس هرچه بلد است رو میکند و تقلید ناشیانهای از برنامههای غربی است) گروه به ظاهر مستعدی برای نشان دادن هنر دوبلهاش، سرود «وطنم ای شکوه پابرجا» را با بیان فالش و اضافات غیرمتعارفی در لحن و صدا، روی انیمیشنی بازخوانی کرد تا بیننده را به خنده بیندازد؛
سرودی ملی که این سالها بسیار سر زبانها بوده و بارها دیدهام در اجراهای عمومی، مردم به احترام نام «وطن» میایستند و با عشق و هیجان سالار عقیلی را تشویق میکنند و از او میخواهند دوباره این تصنیف را بخواند. این گروه رأی نیاورد اما جالب که هیچ کدام از داورها به این شکل از خراب کردن یک سرود ملی، اعتراض و اشارهای نکرد. برنامه زنده هم نبود بگوییم پخش این آیتم از دست مسئولانش در رفته است.
جفا به نمادهای ملی و از جمله سرودهای ملی تنها همین مورد نیست و بارها سرود پر جوشش و صلابت «ای ایران» (اثر ارزشمند روحالله خالقی، حسین گلگلاب و غلامحسین بنان) دستخوش تعرض و بدسلیقگی کسانی بوده که ولو به سهو، نه تنها به هویت ملی آسیب زدهاند که باعث گرفتن رغبت علائق دینی از مردم شدهاند. مثل آن راهنمای وسط میدان نقش جهان اصفهان که داشت برای دانشآموزان از قدمت ۵۰۰ ساله مسجد امامخمینی میگفت و در جواب سؤال شاگردی ماند که مگر مرحوم امام چقدر عمر کردهاند، چند سال از رحلتشان میگذرد که این مسجد از ۵۰۰ سال پیش به نام ایشان است؟
سالها پیش در حاشیه مراسم جایزه کتاب سال دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، در تالار وحدت (رودکی) مرحوم ایرج افشار از سریالی تلویزیونی، گلایه میکرد که یکی از بازیگران به تقلید از شخصیت فیلم «شزم» ناگهان روی صحنه پریده و خودش را هوخشتره معرفی میکرد.
هوخشترهای که از پادشاهان ماد بود و برای دفاع از ایران میکوشید و دست بیگانگان را (مثل هپتالیان و آشوریان) از تعرض به ایران کوتاه میکرد. ایشان میگفت هوخشتره آن جوان بیکفایتی نیست که وسیله شوخی شود. حرف مرحوم افشار این بود به جای دست انداختن تاریخ ایران، بیایید این تاریخ را بشناسید و به بینندگان بشناسانید. حتی یادم است یکی میان آن جمع، نکتهای اضافه کرد که در فرانسه، متأسفانه حتی شده برای عیسی مسیح علیه السلام فیلمی فانتزی بسازند اما برای ناپلئون و ژاندارک جایگاه ویژهای قائلند چرا که برای کشورشان افتخار آفرین بودهاند.
در شب اختتامیه آخرین جشنواره فیلم تربیتی رشد (که در آستانه ۵۰ سالگی است) در سال ۹۷ در سینما فلسطین فیلمی به عنوان نمونه بخش فیلم کوتاه پخش شد که رستم در پی یافتن دارویی (نوشدارو) برای درمان فرزندش سهراب، با رخش به تهران میآید و در پیچ و خم ترافیک و داروخانه و بیمه و نظام پزشکی و دیگر کمبودهای ملی و غیرملی گرفتار میشود و برای تأمین هزینهها و مخارج، ناگزیر بانگ میزند و بالاخره با غل و دستبند از زندان سر در میآورد. همان وقت یاد اجرای ارزشمند نمایشنامه «رستم و اسفندیار» استاد پری صابری در تئاتر شهر افتادم و یاد دوست شاعر سختگیرم سهیل محمودی که بعد از اجرا همچنان میگفت «نه، این رستم، آن رستم نیست.» فکر کردم حالا اگر آن دوست آمده بود و این رستم مفلوک را در تهران دیده بود که تازه کلی هم جایزه گرفته، دیگر چه میگفت. یکبار هم کیومرث صابری پشت جلد هفتهنامه گلآقا، آگهی تبلیغاتی پر و پیمانی از پارسیکولا گرفته بود. شیشهنوشابهای در بغل مجسمه فردوسی بود و زیرش نوشته بود: «عجم زنده کردم بدین پارسی.» با هم گپوگفتی داشتیم و به این رسیدیم که این آگهی دارد از حماسه ملی ما سوء استفاده میکند. صابری هم تشکر کرد هم از پولش گذشت و هم دیگر چاپش نکرد.
طنز و شیطنت شیرینی و شلوغی در زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر، خوب و همیشگی است اما در هر رسانهای بویژه رسانههایی که ادعای جایگاه ملی دارند درست است نام و یاد وطن دستمایه مسخرگی شود؟ آن هم در روزهایی که به نام «ایران»، «وطن» و حمایت از تولید وطنی نامگذاری شده است.
به بیان دقیقتر آیا میشود در رسانه ملی واژه وطن را دستمایه شوخی قرار داد اما داعیه حمایت از تولید وطنی داشت؟ نکته اینجاست که ممکن است فردی با انگیزههای متفاوت برنامه و فیلم و انیمیشن با هر سوژه و دستمایه طنزی بسازد اما آیا رسانهها و رویدادهای ملی نیز باید پایگاه نشر چنین تولیداتی باشند؟ از سوی دیگر در روزهایی که سیلاب با خودش بحران آورده برای مقابله با ویرانی به حمیت ملی احتیاج دوچندان داریم. این حمیت، این مسئولیت مشترک، این نشاط دوباره را هویت ملی میتواند بسازد. مثل چند روز پیش، روز جمهوری اسلامی در تپههای عباس آباد که یگان موزیک ارتش، زیر باران تهران، در کنار سرود جمهوری اسلامی (که شعر آن را ساعد باقری سروده و موسیقی آن را دکتر حسن ریاحی ساخته) ملودی «وطنم ای شکوه پابرجا» را اجرا کرد و به خواست حاضران دوباره اجرا کرد. محمد معتمدی، خواننده هم دوباره در پایان مراسم آمد و سرود «ای ایران» را خواند و با روپوش هلالاحمر خواند. همه برپا ایستادند و بارها او و امدادگران را تشویق کردند.
وطنم، ای شکوهِ پابرجا / در دلِ التهابِ دورانها
کشورِ روزهای دشوار / زخمیِ سربلندِ بحرانها
ایستادی به جنگِ رودررو / خنجر از پشت میزند دشمن
گویی از ما و در نهان بر ما / وطنم پشتِ حیله را بشکن
رگت امروز تشنهٔ عشق است / دلِ رنجیده خون نمیخواهد
دلِ تو تا ابد برای تپش / غیرِ عشق و جنون نمیخواهد
شرم بر من اگر حریم تو / پیش چشمانِ من شکسته شود
(شعر از مرحوم افشین یداللهی)
منبع : ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- مسجد جامعی :در دوران ریاست جمهوری هاشمی، نسل جوانانی که به دنبال سینما و تئاتر بودند افزایش یافت
- واکنش عضو شورای شهر تهران درباره نماینده سینمای ایران در نودمین دوره جوایز اسکار
- احمد مسجد جامعی در پاسخ به سینماسینما/جشنواره جهانی فرهنگ و تمدن ایران را به همه جا معرفی کرده است
- تشکر از اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی و شوخی با عباس جدیدی در جلسه شورای شهر
- گزارش اختصاصی/ نزدیک ترین همراه رییس جمهور به وزارت ارشاد میرود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- مراسمی با حضور هنرمندان که برای اولین بار بدون حضور رییس دولت اصلاحات برگزار شد/عکس
- تماشاگران: احمد مسجد جامعی ممنوع التصویر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند