مصطفی داننده در عصر ایران نوشت :روزنامه کیهان در واکنش به یکی از بازیگران خانم سینما و تلویزیون که نسبت به کار در عرصه تولیدات صداوسیما، اعلام انزجار کرده بود نوشت:« ای بازیگر زن بدچهره سریالهای طنز! بیرون از این کشور هیچکس تو را نمی شناسد»
در این نوشتار کاری به حرفهای خانم بازیگر ندارم. به دیگر بخشهای این یادداشت کیهان هم کاری ندارم اما «زن بدچهره» یعنی چی؟ اگر این خانم به ظن شما خوش چهره بود، نقدهایش قابل پذیرش بود؟ حالا که فضیلت زیبارویی را ندارد و دچار رذیلت بدچهرهای است، هرچه گفته غلط است؟
اصلا چرا برای نقد یک تفکر، باید به سراغ چهره او رفت؟ آدمها نقشی در شکل و ظاهر خود دارند؟ آنها خودشان خواستهاند که سفید باشند یا سیاه؟
تقریبا از معدود بیتهایی که همه ایرانیها آن را حفظ هستند بدون اینکه بدانند شاعر آن کیست! شعر معروف حضرت سعدی «تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» است. جالب نیست که کیهان، جان آدمیت را رها کرده و به سراغ چهره رفته است؟
نکته دیگر این است که نویسنده این متن با به کار بردن این واژه به دنبال تحقیر این خانم بازیگر است. احتمالا از این به بعد کسانی که کیهان آنها را دوست ندارد یا مخالف تفکرشان است باید آماده باشند که از این برچسبها بخورند. اگر مشکلی در راه رفتن دارند یا چاق هستند یا مویی بر سر ندارند که هیچکدام از آنها عیب نیست، ممکن است از سوی کیهان مورد اشاره قرار بگیرد. مثلا بنویسد ای نویسندهای که شکمت گنده است، کسی نقدهای تو را نمیخواند؛ الکی حرص نخور!
این رسم خوبی نیست. ما حق داریم تفکر و یا نوشتهای را نقد کنیم و ساعتها در مورد آن حرف بزنیم اما وقتی به ظاهر آدمها اشاره میکنیم دیگر هدفمان ارائه اندیشهمان نیست بلکه میخواهیم طرف مقابل را زمین بزنیم و در حینی که او در حال افتادن است، چند لگد هم به او میزنیم.
البته که کیهان سابقه اینگونه مسخره کردنها را دارد. او پیش از این سعی میکرد با پیرزن و پیرمرد خطاب کردن آدمها، آنها را تحقیر کند.
کسانی که اینگونه یادداشتها را مینویسند به شدت هم مدعی دینداری و رعایت اخلاق اسلامی هستند. نمیدانم کجای دین آمده است که میشود برای نقد کسی، او را به واسطه چهرهاش مسخره کرد؟ مگر نه اینکه در آیه ۱۱ سوره حجرات آمده است:« به نام و لقبهای زشت یکدیگر را مخوانید که پس از ایمان به خدا نام فسق (بر مؤمن نهادن) بسیار زشت است و هر که توبه نکند چنین کسان بسیار ظالم و ستمکارند.»
کاش برای نقد از روش دیگری استفاده میکردیم. استفاده از این نوع ادبیات در حوزه نقد آنهم در رسانه نشان میدهد که وضعیت اخلاق در جامعه ما حسابی دردناک است و باید نگران آن بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیهان : بازیگر زن بدچهره چرا بعد از سالها همکاری با رسانه ملی ناگهان آن را حکومتی یافته ؟
- وقتی فروش فیلم فرهادی دستاویزی برای حمله جریانهای سیاسی می شود
- ادعای روزنامه کیهان: حکم توقیف اموال تهیهکننده «کلاه قرمزی» دست ماست
- واکنش مدیرکل دفتر نمایش خانگی به یادداشت روزنامه کیهان
- کیهان دست از سر صداوسیما بر نمیدارد/ دستور بعدی، اخراج مشاهیر دو تابعیتی
- کیهان به صف منتقدان برنامههای رشیدپور و ضیا پیوست/ استفاده از اسپانسر به چه قیمتی؟
- کیهان پاسخ پست اینستاگرامی مهراب قاسمخانی را داد
- واکنش کیهان به پست اینستاگرامی حمید فرخنژاد/ درباره عکس با اختلاسگران توضیح دهید
- کیهان به توییت داروغهزاده واکنش نشان داد/ چرا لیلا حاتمی خود تکذیب نمیکند؟
- توییت ابراهیم داروغهزاده در واکنش به حمله کیهان به لیلا حاتمی
- انتقاد روزنامه کیهان ازمحسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان به خاطر تلاش برای شرکت فیلمهای اکران نشده در جشن خانه سینما
- کنایه کیهان به هنرمندانی که مراسم افطار رییسجمهور را تحریم کردند
- روزنامه کیهان: چگونه فیلمسازی که حکم قضایی دارد با سری افراشته در جامعه میچرخد؟!
- حمله کیهان به پرویز پرستویی: مگر تو نبودی که فردی راکه خانواده اش بهایی اند اسلام شناس دانستی ؟
- واکنش کیهان به رکوردداری «فروشنده» در جشن خانه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





