یک تهیه کننده سینما با انتقاد از اینکه حوزه هنری کمکاری خود در بخش تولید را با تحریم فیلمهای بخش خصوصی جبران میکند، گفت: خانه سینما و اصناف سینمایی باید در برخورد با حوزه هنری قاطعانه عمل کنند. مردم هم میتوانند برای حمایت از سینمای ایران و بخش خصوصی برای فیلم دیدن به سالنهای متعلق به حوزه هنری نروند.
به گزارش سینماسینما، سید غلامرضا موسوی که خودش در مقطعی در مقام تهیهکننده فیلمهایش توسط حوزه هنری تحریم شده بودند، درباره اقدام تازه حوزه هنری مبنی بر نمایش ندادن فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی با این استدلال که فیلم را خانوادگی تشخیص نداده و حق خود میداند که برای نمایش فیلمها در سینماهای تحت اختیارش تصمیمگیری کند، بیان کرد: متاسفانه حوزه هنری نعل وارونه میزند و کم کاری خود را با روشهایی مثل عدم اکران برخی فیلمها تلافی میکند تا از این طریق برای خود افتخار نزد مسئولان بخرد. وقتی فیلمی مجوز نمایش وزارت ارشاد را که متولی صدور مجوز برای نمایش فیلمهاست میگیرد، اکرانش در تمام مراکز نمایشی کشور لازمالاجراست و این اقدام حوزه هنری سانسور مضاعف است.
او افزود: متاسفانه حوزه هنری بی عمل بودن خود را به این شکل دنبال میکند و شاید میخواهد نزد مدیران بالادستی خود با این رفتارهای منفی، خودی نشان دهد و کمکاریاش را توجیه کند. اگرچه ظاهراً از مقامات بالا هم کسی به آنها نگفته این رفتار منطقی نیست و اگر اهلش هستید، کار کنید. شاید در این زمینه بد نباشد موسسه اوج را مثال بزنم که در تولید آثار سینمایی فعال شده و آنچه را بخش خصوصی به تنهایی نمیتواند بسازد روی پرده سینماها میآورد و شعارهای از این دست نمی دهد وفتارهای غیراصولی و به گمان من خلاف قانون حوزه هنری را ندارد.
تهیهکننده فیلم «من مادر هستم» با اشاره به اینکه حوزه هنری مدتی است برای تعمیر و بهسازی برخی سالنهای سینمایی اقدام کرده و این در خور تقدیر است، ادامه داد: اما حوزه هنری با اقدام منفی در نمایش ندادن فیلمها در سالنهایی که به هرحال متعلق به مردم است اعتباری منفی برای خود کسب میکند و این کار مذموم است. به همین دلیل معتقدم مسئولان سازمان سینمایی به عنوان متولی نظارت بر کار سالنها دست از محافظهکاری بردارند و با این رفتار برخورد کنند. همچنین اعضای صنوف باید از دادن فیلم به سالنهای حوزه هنری خودداری کنند.
موسوی خاطرنشان کرد: در این رابطه متاسفانه در صنف با کمکاری روبرو هستیم چرا که اگر فیلمی به سالنهای حوزه هنری داده نشود نتیجه آن را خواهیم دید که مجبورند فقط سالی یکبار همان فیلمهای تولید شده خود را نمایش دهند. به این ترتیب کانون پخش کنندگان سینما و نیز شورای عالی تهیه کنندگان باید به سمتی بروند که از دادن فیلم به حوزه هنری خودداری شود.
او اضافه کرد: البته در تهران فقط سینما آزادی که ۵۰ درصد آن متعلق به حوزه هنری است قابل توجه است و بود و نبود دیگر سینماهای حوزه در تهران چندان اهمیتی ندارد، به همین دلیل آنچه در این جا رخ میدهد بیشتر فرافکنی است که امیدوارم همکاران من در اصناف شجاعت بیشتری برای برخورد با آن پیدا کنند چون متاسفانه همکاران در شورای عالی تهیهکنندگان به مسئولیت خود عمل نمیکنند و باید با برخورد با این نوع اقدامات به سالنهای حوزه هنری فیلم داده نشود.
وی در پایان گفت: در این باره مردم میتوانند برای حمایت از سینمای ایران با کمپینی سینماهای حوزه را تحریم کنند تا بدانند از آنچه متعلق به مردم است نمی توان به این شکل استفاده سلیقهای کرد و همچنین از آنجا که ۵۰ درصد سینما آزادی متعلق به شهرداری است، شورای شهر تهران با رفتار (حوزه هنری) مقابله و از حق شهروندان دفاع کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
- بزرگداشت علی سلیمانی / گزارش تصویری
- ۶۵ سالن سینمایی تازه تاسیس حوزه هنری افتتاح میشوند
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- یک انیمیشنساز جوان: در صورت حمایت، تولیدات فاخر و ارزشمندی در ایران شکل خواهد گرفت
- مهلت دریافت آثار جشنواره استاپ موشن تمدید شد
- سینما آفریقا به حوزه هنری تحویل داده شد
- اختتامیه جشنواره فیلم عمار / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





