چند روزی است که ردپای خونین فیلم قابل اعتنا و سیاه و سفید جشنواره سیوپنجم در خیابانها و روزنامهها و شبکههای مجازی توی ذوق میزند.
کمپین تبلیغاتی این فیلم با استفاده از یک شعار و البته طرحهایی بسیار دمدستی اما در سطح گسترده در تلاش است تا همزمان با اکران این فیلم در جذب تماشاگر عملکردی موفق را ثبت کند. فارغ از اینکه «خفهگی» فیلم قابل احترامی است و کارگردانش – فریدون جیرانی – در سینما استخوان خرد کرده، باید پذیرفت که کمپین تبلیغاتی فیلم بهرغم تلاش گسترده و فعالیت بسیار لااقل در بخش پوستر و طراحیهای شهری، جذابیت اندکی را رقم زده است. جالب اینکه در همین ایام کمپین دیگری هم کارش را اندک اندک برای آخرین فیلم مسعود کیمیایی آغاز کرده است؛ کمپینی که نخستین نشانههای فعالیتش آگهیهایی است که بیشباهت به خلاصه فیلمهای چاپشده در نشریات زرد نیست.
- قاتلی که اهلی شد
«دکتر جلال سروش (پرویز پرستویی) کارآفرین موفق بخش خصوصی تصمیم به افشای خیانتهای شرکت پیسارو، که مافیای قدرت و ثروت است، میگیرد.» این جمله در کنار عکسی از پرویز پرستویی همه محتوای تبلیغاتی فیلمی است که قرار است بهزودی اکران شود. «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در حالی در نوبت اکران است که کمتر کسی از علاقهمندان سینما در خاطرش نمانده است که روزگاری جناب کیمیایی پوسترها و ادوات تبلیغاتی فیلمهایش را با بهترین و ممتازترین و البته بااستعدادترین هنرمندان وقت بسامان میرساند. جالب اینکه ایشان چند سال قبل مصاحبهای هم کردند درباره وضعیت بد پوسترهای سینما.
طاها ذاکر که سیمرغ بلورین طراحی بهترین پوستر جشنواره سی و پنجم را شکار کرد، درباره این موضوع میگوید: «من و همه گرافیستها و فعالان بخش تبلیغات سینما با آقای کیمیایی درباره آن حرف قدیمی که اوضاع نشانههای تبلیغی در سینما خراب است، موافقیم. فقط از جناب کیمیایی سؤال داریم که چطور پوسترها و تبلیغات فیلمهای ایشان که زمانی توسط مرتضی ممیز و عباس کیارستمی و ابراهیم حقیقی تدارک دیده میشد، حالا توسط افرادی انجام میشود که پوسترهایشان کپی پوستر فیلمهای درجه دوم هالیوودی است.»
- قرمزی خفهگی؛ نشان تبلیغات ضعیف
«در دهههای ۳۰ و ۴۰ که طراحی پوستر برای فیلمها جدیتر شد بخشی از پوسترها در واقع کارهای آرتیستی و هنری بودند و یکسری هم پوسترهایی برای فیلمفارسیها که اکنون بهعنوان اثر هنری قابل استناد نیست. الان اما شرایط عوض شده و فیلمفارسیهایی با معیارهای جدید ساخته میشوند و پوسترهایشان بیشباهت به همان پوسترهای قدیمی نیست. مشکل آنجاست که سازندگان فیلمهای آلترناتیو و جذاب هم بهندرت کار جدید و جذابی در این حوزه سفارش میدهند.»
این حرفهای ذاکر با نکات قابل اعتنایی درباره پرهیز تهیه و پخشکنندهها از سفارش کار متفاوت و گرایش به همان سیاق قدیمی ادامه پیدا میکند. طراح پوستر فیلم «فصل بارانهای موسمی و کوپال» میگوید: «ما فرهنگمان محفلی شده است. عده قلیلی تئاتر میبینند، کتاب میخوانند و سینما میروند. در این فضا و برای جذب عوام مردم سادهترین راه استفاده از نوعی ابتذال است. فراموش نکنید که یک ویدئوی بیمعنا در اینستاگرام آنقدر دیده میشود که حتی مجریان تلویزیون ما هم تکرار میکنند همه هزینهها برای تو. این یعنی پرداختن به ابتذال امکان دیدهشدن را به آدمها میدهد. من قصد قضاوت همکارانم را ندارم اما قسم میخورم که فیلم آقای جیرانی بسیار بهتر و جذابتر از تبلیغاتش است. این تبلیغات مثلا چه فرقی با تبلیغات فیلم قرمز ۲۰سال قبل دارد جز اینکه امکان دیدهشدن در شهر و فضای مجازی و رسانهها بیشتر شده است؟»
طاها ذاکر با اشاره به کاندیدا شدن فیلمهای هنر و تجربه در بخش پوستر در دو جشنواره گذشته فجر تأکید میکند که جز تهیهکنندگان و کارگردانان این گروه کمتر تهیهکننده و پخشکننده فیلمی است که حاضر شود زیر بار دیدهنشدن تصویر سر بازیگر فیلم در پوستر برود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش