چند روزی است که ردپای خونین فیلم قابل اعتنا و سیاه و سفید جشنواره سیوپنجم در خیابانها و روزنامهها و شبکههای مجازی توی ذوق میزند.
کمپین تبلیغاتی این فیلم با استفاده از یک شعار و البته طرحهایی بسیار دمدستی اما در سطح گسترده در تلاش است تا همزمان با اکران این فیلم در جذب تماشاگر عملکردی موفق را ثبت کند. فارغ از اینکه «خفهگی» فیلم قابل احترامی است و کارگردانش – فریدون جیرانی – در سینما استخوان خرد کرده، باید پذیرفت که کمپین تبلیغاتی فیلم بهرغم تلاش گسترده و فعالیت بسیار لااقل در بخش پوستر و طراحیهای شهری، جذابیت اندکی را رقم زده است. جالب اینکه در همین ایام کمپین دیگری هم کارش را اندک اندک برای آخرین فیلم مسعود کیمیایی آغاز کرده است؛ کمپینی که نخستین نشانههای فعالیتش آگهیهایی است که بیشباهت به خلاصه فیلمهای چاپشده در نشریات زرد نیست.
- قاتلی که اهلی شد
«دکتر جلال سروش (پرویز پرستویی) کارآفرین موفق بخش خصوصی تصمیم به افشای خیانتهای شرکت پیسارو، که مافیای قدرت و ثروت است، میگیرد.» این جمله در کنار عکسی از پرویز پرستویی همه محتوای تبلیغاتی فیلمی است که قرار است بهزودی اکران شود. «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در حالی در نوبت اکران است که کمتر کسی از علاقهمندان سینما در خاطرش نمانده است که روزگاری جناب کیمیایی پوسترها و ادوات تبلیغاتی فیلمهایش را با بهترین و ممتازترین و البته بااستعدادترین هنرمندان وقت بسامان میرساند. جالب اینکه ایشان چند سال قبل مصاحبهای هم کردند درباره وضعیت بد پوسترهای سینما.
طاها ذاکر که سیمرغ بلورین طراحی بهترین پوستر جشنواره سی و پنجم را شکار کرد، درباره این موضوع میگوید: «من و همه گرافیستها و فعالان بخش تبلیغات سینما با آقای کیمیایی درباره آن حرف قدیمی که اوضاع نشانههای تبلیغی در سینما خراب است، موافقیم. فقط از جناب کیمیایی سؤال داریم که چطور پوسترها و تبلیغات فیلمهای ایشان که زمانی توسط مرتضی ممیز و عباس کیارستمی و ابراهیم حقیقی تدارک دیده میشد، حالا توسط افرادی انجام میشود که پوسترهایشان کپی پوستر فیلمهای درجه دوم هالیوودی است.»
- قرمزی خفهگی؛ نشان تبلیغات ضعیف
«در دهههای ۳۰ و ۴۰ که طراحی پوستر برای فیلمها جدیتر شد بخشی از پوسترها در واقع کارهای آرتیستی و هنری بودند و یکسری هم پوسترهایی برای فیلمفارسیها که اکنون بهعنوان اثر هنری قابل استناد نیست. الان اما شرایط عوض شده و فیلمفارسیهایی با معیارهای جدید ساخته میشوند و پوسترهایشان بیشباهت به همان پوسترهای قدیمی نیست. مشکل آنجاست که سازندگان فیلمهای آلترناتیو و جذاب هم بهندرت کار جدید و جذابی در این حوزه سفارش میدهند.»
این حرفهای ذاکر با نکات قابل اعتنایی درباره پرهیز تهیه و پخشکنندهها از سفارش کار متفاوت و گرایش به همان سیاق قدیمی ادامه پیدا میکند. طراح پوستر فیلم «فصل بارانهای موسمی و کوپال» میگوید: «ما فرهنگمان محفلی شده است. عده قلیلی تئاتر میبینند، کتاب میخوانند و سینما میروند. در این فضا و برای جذب عوام مردم سادهترین راه استفاده از نوعی ابتذال است. فراموش نکنید که یک ویدئوی بیمعنا در اینستاگرام آنقدر دیده میشود که حتی مجریان تلویزیون ما هم تکرار میکنند همه هزینهها برای تو. این یعنی پرداختن به ابتذال امکان دیدهشدن را به آدمها میدهد. من قصد قضاوت همکارانم را ندارم اما قسم میخورم که فیلم آقای جیرانی بسیار بهتر و جذابتر از تبلیغاتش است. این تبلیغات مثلا چه فرقی با تبلیغات فیلم قرمز ۲۰سال قبل دارد جز اینکه امکان دیدهشدن در شهر و فضای مجازی و رسانهها بیشتر شده است؟»
طاها ذاکر با اشاره به کاندیدا شدن فیلمهای هنر و تجربه در بخش پوستر در دو جشنواره گذشته فجر تأکید میکند که جز تهیهکنندگان و کارگردانان این گروه کمتر تهیهکننده و پخشکننده فیلمی است که حاضر شود زیر بار دیدهنشدن تصویر سر بازیگر فیلم در پوستر برود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن