روزنامه کیهان در یادداشتی پیرامون سریال پرستاران ساخته علیرضا افخمی و شهرام شاهحسینی به انتقاد از این سریال پرداخته است.به گزارش سینماسینما، در این یادداشت آمده است:
قسمت آخر سریال «پرستاران» در حالی پخش شد که بخش زیادی از زمان این سریال به چانهزنی عاشقانه اختصاص داشت! با توجه به اینکه این سریال با سرمایهگذاری وزارت بهداشت ساخته شد، انتظار میرفت که بیشتر به مسائل اجتماعی مرتبط با حوزه بهداشت و درمان ارتباط داشته باشد، اما بیشتر یک درام شبه عاشقانه و در مایههای سریالهای ترکیهای بود. یعنی از آن دست سریالهایی بود که به طور غلیظی به مناسبات میان خانمها و آقایان جوان میپرداخت. به همین دلیل هم بهتر بود که نام این سریال بجای پرستاران «خواستگاران» گذاشته میشد!
سریال «پرستاران» چند داستان نه چندان مرتبط با هم را در طول دو فصل پیش برد. نکته قابل تأمل این بود که محور همه این داستانها، ازدواج و خواستگاری بود. هر چند که یکی از اهداف سفارشدهندگان این سریال، ترغیب جوانان به امر مقدس ازدواج بود، اما ای کاش برای این هدف، ساختار قویتری طراحی میشد. چون آنچه طی چند ده قسمت از این سریال به خورد مخاطب داده شد، قصهای ضعیف و فاقد پشتوانه منطق داشت. مثل بسیاری از فیلمهای سطحی دیگر، این بار هم همه گرهها با مسائلی چون مرگ آدم بد داستان و بدبخت شدن فرد خطاکار، آن هم بدون هیچ دلیل قابل قبولی باز شد.
اما اوج هنرنمایی سازندگان سریال «پرستاران» را باید قسمت پایانی آن دانست. جایی که همه خواستگاران سریال، با خانمهای مورد علاقه خود رو در میشدند و مدتی طولانی را برای راضی ساختن آنها به ازدواج، چانهزنی میکردند! از یکی انکار و از دیگری اصرار! آنقدر این چانهزنی و انکار و اصرار ادامه مییافت تا در نهایت دختر، جواب بله را میگفت! طوری که حدود نیمی از زمان قسمت آخر سریال را همین ماجرا در بر گرفت.
باز هم جای این سوال پیش میآید که چه کسی بر فیلمنامه سریالها نظارت میکند؟ اگر این سریال ناظر دارد و از فیلتر شوراها گذشته، چطور امکان دارد که کارشناسان حاضر در این شوراهای نظارتی، ضعف به این درشتی را نادیده گرفته باشند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به سفارش سیمافیلم و برای ماه رمضان؛ علیرضا افخمی بار دیگر سریال ماورایی میسازد
- علیرضا افخمی: سانسور در تلویزیون نتیجه قبل را ندارد/ ضرورت تجربه در کنار جوانگرایی
- انتقاد عصر ایران از کیهان : بازیگر زن بدچهره یعنی چی ؟/زن خوش چهره نقدهایش قابل پذیرش است ؟
- کیهان : بازیگر زن بدچهره چرا بعد از سالها همکاری با رسانه ملی ناگهان آن را حکومتی یافته ؟
- وقتی فروش فیلم فرهادی دستاویزی برای حمله جریانهای سیاسی می شود
- پخش سریال «میخواهم زنده بمانم» متوقف شد
- چرا قسمت آخر سریال «احضار» پخش نشد/ توضیحات کارگردان
- گیشه تعطیل سینماها در روز بازگشایی
- تصویربرداری «دعوت نحس» آغاز شد/ یک سریال ماورایی دیگر از افخمی
- یک سریال ماورایی دیگر از علیرضا افخمی برای پخش در ماه رمضان
- ادعای روزنامه کیهان: حکم توقیف اموال تهیهکننده «کلاه قرمزی» دست ماست
- واکنش مدیرکل دفتر نمایش خانگی به یادداشت روزنامه کیهان
- کیهان دست از سر صداوسیما بر نمیدارد/ دستور بعدی، اخراج مشاهیر دو تابعیتی
- کیهان به صف منتقدان برنامههای رشیدپور و ضیا پیوست/ استفاده از اسپانسر به چه قیمتی؟
- سریالی که لیندا کیانی از بازی در آن پشیمان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





