سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس امروز به انتقاد از نبود آیین نامه واحد در ساخت فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی پرداخت. این نماینده مجلس معتقد است باید آئین نامه ای به تایید هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی برسد و فیلم ها و سریال ها بر اساس آن معیارها ساخته شود و این گونه نباشد که یک فیلم به دلیل استفاده از کلاه گیس توقیف شود و سریالی دیگر با همین ویژگی ها به روی آنتن برود.
به گزارش سینماسینما، نماینده مجلس دهم در گفت وگو با خانه ملت با انتقاد از استانداردهای دوگانه در عرصه فیلم و سریالسازی، گفت: «استاندارها در حوزههای تصویری به ویژه سینما باید واحد باشد و شورای پروانه ساخت و نمایش باید ضوابط مدونی را تعیین کنند درواقع نمیتوان درباره دو اثر سینمایی در شرایط یکسان در مقاطع مختلف زمانی قضاوتهای متفاوتی داشت.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهد که رفتارهای سلیقه ای در عرصه فیلمسازی را کنار بگذارند و آیین نامه ای را در مورد ضوابط فیلمسازی در ایران به مجلس ارئه دهند: «ضوابط سلیقهای و مقطعی باید کنار گذاشته شوند لذا باید آییننامهای که به تایید هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی میرسد اعمال شود؛ نه آنکه یک فیلم به بهانه خاصی مثلا استفاده از کلاهگیس ممنوع الاکران شود و فیلم یا سریال دیگری با همین ویژگی امکان نمایش عمومی پیدا کند.»
البته قاضی زاده هاشمی در حالی این صحبت های را مطرح کرده است که پیش از این اعلام شده بود که عوامل سریال «نفس» برای باور پذیری فضای پیش از انقلاب از بازیگران زن ارمنستانی برای بازی در این مجموعه بهره برده بودند و همچون فیلم «کاناپه» بازیگران آن از کلاه گیس استفاده نکردند.
قاضی زاده هاشمی همچنین معتقد است در بسیاری از حوزههای فرهنگی و هنری همچون کتاب ضوابط مشخصی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و اعمال میشود اما متاسفانه در حوزه سینما هنوز قوانین مدونی که روی کاغذ آمده باشد، تدوین نشده و به همین دلیل فیلمها قربانی اعمال سلایق فردی یا گروهی میشوند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود سلیقههای شخصی بیش از همه به کارگردانها و تهیهکنندگان سینما آسیبهای جبرانناپذیری وارد میکند، ادامه داد: «در سینما نگاه به یک اثر با اثر دیگری تفاوت دارد و حتی گاهی مجوز ساخت و اکران با نگاه به کارگردان اثر داده میشود در حالی که باید با عبور از حواشی، تنها اثر را ارزیابی و قضاوت کرد.»است باید آئین نامه ای به تایید هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی برسد و فیلم ها و سریال ها بر اساس آن معیارها ساخته شود و این گونه نباشد که یک فیلم به دلیل استفاده از کلاه گیس توقیف شود و سریالی دیگر با همین ویژگی ها به روی آنتن برود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- گفتوگو با جلیل سامان کارگردان «زیرخاکی»/ برهه حساس کنونی هنوز دست از سر ما برنداشته است
- دیدار درمیشیان با نمایندگان/ بررسی موانع اکران «عصبانی نیستم» در مجلس
- احمد مازنی در گفتوگو با سینماسینما/ چرا وزیر ارشاد از مجوزی که میدهد عقبنشینی میکند؟
- بازپخش سریال «سرزمین کهن» فعلا متوقف میشود
- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: حیدریان باید به سئوالات درباره اکران «اکسیدان» جواب بدهد
- عیادت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
- سینماسینما گزارش میدهد/ طناب مجلس بر گردن کدام فیلمها پیچیده است؟
- نقد سریال های رمضان/ «زیر پای مادر» نخنما و کلیشه است/ مخاطب را جدی نمیگیرند
- دستور یک مدیر بالادستی برای حذف صحنههای بیحجاب سریال «نفس»
- فصل دوم سریال «نفس» ساخته میشود
- گفتههای ژاله صامتی درباره سریال «نفس»/ جلیل سامان در این سریال یارکشی نکرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





