این گروه خشن اولین بار در زمستان ۱۳۴۸ و در سینما کاپری به نمایش درآمد. ظاهرا در اکران اول این فیلم تماشایش برای تماشاگران بالای ۱۸ سال مجاز بوده است؛ تصمیمی که احتمالا به دلیل صحنههای خشن فیلم گرفته شده بود.
به گزارش سینماسینما ،البته فیلم در اکرانهای بعدی با محدودیت گروه سنی تماشاگران مواجه نشد. این آگهی در روزنامه کیهان چاپ شده بود.
فیلم چهار ستاره منتقدان دهه۴۰
هفتهنامه فردوسی در دهه۴۰ و اوایل دهه۵۰ جدول نظرسنجی منتقدان را منتشر میکرد و ظاهرا این داستان ستارهدادن به فیلمها برای تماشاگران که خواننده نقدهای آن دوران بودند، مهم و تاثیرگذار بود. این گروه خشن فیلم محبوب منتقدان در انتهای دهه۴۰ همپای «جویندگان» ستاره گرفت. فیلم جانفورد در ایران با نام «در جستوجوی خواهر» اکران شد که در جدول مجله فردوسی به دلیل اشتباه تایپی به «در جستوجوی جواهر» تبدیل شده!؟
حضور مسعود کیمیایی که با «قیصر» به چهرهای مطرح تبدیل شده بود در میان منتقدان نکته جالبتوجهی است. منتقدان دهه۴۰، فیلمهای پکینپا، جانفورد و مسعود کیمیایی را ستارهباران کردهاند ولی در مورد بقیه فیلمها نظر مساعدی نداشتهاند. میزان دایرههای سیاه به فیلم شاخصی چون «گراجوئت»(فارغالتحصیل) نشان میدهد دوایی و رفقا خیلی تحت تاثیر جو و فضا نبودهاند. «دختر مسخره» ویلیام وایلر و «شما فقط دو بار زندگی میکنید» هم خیلی شرایط جالبی ندارند و از نیمهجدول به پایین همه فیلمها بیارزش قلمداد شدهاند.
این گروه خشن در فیلمخانه
از انتهای دهه۴۰ تا سال۱۳۶۲ این گروه خشن بارها در سینماهای تهران و شهرستانها به نمایش درآمد. در سالهای بعد نمایش فیلم پکینپا محدود به مناسبتهای محفلی و کانونی شد؛ مثل دوره فیلمهای ۷۰ میلیمتری خانه فرهنگ (در دهه۶۰) و فیلمخانه ملی ایران (در دهه۷۰). فیلمخانه ملی آخرین بار در پاییز۸۱ این گروه خشن را در جدول نمایشاش قرار داد. تماشای نسخه ۷۰میلیمتری این گروه خشن در سینما صحرا از خاطرات فراموش نشدنی نسلی است که در سالهای اکران عمومی فیلم در ایران یا به دنیا نیامده بودند یا امکان تماشایش را نداشتند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی






