این گروه خشن اولین بار در زمستان ۱۳۴۸ و در سینما کاپری به نمایش درآمد. ظاهرا در اکران اول این فیلم تماشایش برای تماشاگران بالای ۱۸ سال مجاز بوده است؛ تصمیمی که احتمالا به دلیل صحنههای خشن فیلم گرفته شده بود.
به گزارش سینماسینما ،البته فیلم در اکرانهای بعدی با محدودیت گروه سنی تماشاگران مواجه نشد. این آگهی در روزنامه کیهان چاپ شده بود.
فیلم چهار ستاره منتقدان دهه۴۰
هفتهنامه فردوسی در دهه۴۰ و اوایل دهه۵۰ جدول نظرسنجی منتقدان را منتشر میکرد و ظاهرا این داستان ستارهدادن به فیلمها برای تماشاگران که خواننده نقدهای آن دوران بودند، مهم و تاثیرگذار بود. این گروه خشن فیلم محبوب منتقدان در انتهای دهه۴۰ همپای «جویندگان» ستاره گرفت. فیلم جانفورد در ایران با نام «در جستوجوی خواهر» اکران شد که در جدول مجله فردوسی به دلیل اشتباه تایپی به «در جستوجوی جواهر» تبدیل شده!؟
حضور مسعود کیمیایی که با «قیصر» به چهرهای مطرح تبدیل شده بود در میان منتقدان نکته جالبتوجهی است. منتقدان دهه۴۰، فیلمهای پکینپا، جانفورد و مسعود کیمیایی را ستارهباران کردهاند ولی در مورد بقیه فیلمها نظر مساعدی نداشتهاند. میزان دایرههای سیاه به فیلم شاخصی چون «گراجوئت»(فارغالتحصیل) نشان میدهد دوایی و رفقا خیلی تحت تاثیر جو و فضا نبودهاند. «دختر مسخره» ویلیام وایلر و «شما فقط دو بار زندگی میکنید» هم خیلی شرایط جالبی ندارند و از نیمهجدول به پایین همه فیلمها بیارزش قلمداد شدهاند.
این گروه خشن در فیلمخانه
از انتهای دهه۴۰ تا سال۱۳۶۲ این گروه خشن بارها در سینماهای تهران و شهرستانها به نمایش درآمد. در سالهای بعد نمایش فیلم پکینپا محدود به مناسبتهای محفلی و کانونی شد؛ مثل دوره فیلمهای ۷۰ میلیمتری خانه فرهنگ (در دهه۶۰) و فیلمخانه ملی ایران (در دهه۷۰). فیلمخانه ملی آخرین بار در پاییز۸۱ این گروه خشن را در جدول نمایشاش قرار داد. تماشای نسخه ۷۰میلیمتری این گروه خشن در سینما صحرا از خاطرات فراموش نشدنی نسلی است که در سالهای اکران عمومی فیلم در ایران یا به دنیا نیامده بودند یا امکان تماشایش را نداشتند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟