سینماسینما، بهزاد خورشیدی:
یک سال از نبودن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین هنرمندان سده اخیر ایران و جهان، عباس کیارستمی، گذشت. وجود درخشان انسانی که همه اندیشه و توانش را برای به تصویر درآوردن ارزشهای والای انسانی و هنر ناب نهاده بود. جایگاه او از چنان اعتبار و منزلتی برخوردار بود که بهغایت دور از دسترس مینماید. عباس کیارستمی تنها یک فیلمساز نبود، او با همه وجود در جستوجو برای کشف ایدههای تازه بود. به این ترتیب، حاصل یک عمر کار و زندگی پرثمر، مجموعهای از فیلمهای کوتاه و بلند، عکس و کنکاش در شعر و متون کهن بود که درنهایت به کمال رسید. او که صحنههای بسیاری از آفتاب و درخت و انسان و موضوعهای پرُبار آفرید. تداوم بیدغدغه هنر را نپذیرفت. بدون تردید پیش از او هم بودند هنرمندانی که به ذات هنر بهعنوان ارزشهای والای انسان پرداخته بودند. بهواقع در اینجا، واقعیتها و روزمرگیها به کنار، عباس کیارستمی هنرمندی نوگرا و بهتمامی جامعالاطراف بود. مواجهه با چنین هنرمند بسیط و آگاه به زمانهاش کارستانی سترگ میطلبید که او از آن سربلند آمده بود. چگونه میشود هنرمندی به چنین جایگاه و اعتبار برسد و الگویی باشد دستنیافتنی. ذهن سیال او از اولین فیلمهایش تا به آخر-به گفته خودش-مدام در جستوجوی سوالهایی بود که شاید هرگز آن را نیافته است. سادگی نگاه در تصویر همیشگیاش از پیرامون، و ثبت وقایع یک زندگی، در میان مفاهیمی چون عشق، ایثار و در کنار هم بودن شکل میگرفت. عباس کیارستمی بهواقع مفهوم مدرنیته در هنر و جنبه باب روز آن را در شیوه زیستن و تجربه کردن زندگی یافته بود. ادراک او از معانی در کاربرد زمان و مکان، سرعت، تحرک، سفر و دگرگونی فرهنگی را که در جوامع مدرن یافته بود، در اغلب آثارش دیده میشود. مناسبات انسان معاصر در بافت اقلیمی درهمتنیده روستایی، به بدعتها و ناشناختگیهای جامعه شهری تاکید دارد. دوری جستن از پیچیدهگویی تا ثبت لحظات ساده زندگی در«خانه دوست کجاست؟»، نمونه بارز این نگرش است. تصویر هنرمندانه آثار کیارستمی، آغازگر آینده و لحظه ثبت اوج و افول انسان در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و بازنمایی زیباییشناسانه را نشان میدهد. از اینرو تعجبی هم ندارد که برخی منتقدان، فیلمهای او را فرمالیستی و غیرقابل فهم برای عامه مردم میدانستند. چه باک، هنرِ هنرمند مولف، همیشه تاریخ و در زمانهاش، قابل درک و فهم برای عام نبوده است. اساسا هنر کنشگر و به دور از باور و فهم عام سادهپسند، طی ادوار مختلف بازنشر میشود، صیقل میخورد و چون دُری جلوهگر میشود و قدر میبیند.
سینما و هنر عباس کیارستمی همانند زندگی خودش بود. مداومت در کار و خلق و تلاش، تلاش برای درک تازهای از مفهوم زندگی، چه آن هنگام که تصویری از مرگ ارائه میکرد؛ «طعم گیلاس»، «زندگی و دیگر هیچ». درواقع بازپروری اندیشه زیستن، در شکل ظاهری مرگ جلوهگر میشد. او خودش هم در جایی گفته بود: «زندگی هیچوقت از مرگ شروع نمیشود… از خود زندگی، ما از زندگی شروع میکنیم و مرگ را هم تجربه نکردم!» سادگی در لحن او هم مصداق بارزی از سادهزیستیاش بود.
فیلمهایش وامدار سینماگری نبود. هرچه بود، متعلق به استعداد ذاتی و رنجی بود که طی سالیان بر خود روا داشته بود. نه شکلی از سادگی فیلمهای یاساجیرو ازو بود و نه دارای معماری و میزانسنهای پیچیده، همراه با روابط سرد انسان معاصر دوران مدرن آنتونیونی بود. روبر برسون، سرآمد فیلمسازانی است که سادگی در روایت خط داستان و شخصیتپردازی همراه با قاببندی خاص و تقطیع نماها و پلان سکانسهای بلند از مولفههای مهم و آشنای او محسوب میشود. یا سینمای فلسفی و روانشناختی اینگمار برگمان، که در عین سادگی موضوع، بر روابط و درونیات انسان معاصر تکیه دارد. عباس کیارستمی، شبیه هیچکس نبود. او خودش بود. یگانه و بیهمتا. مرگ او نه پایان و نه آغاز جهان است. بلکه رخ نمایاندن دوباره هنرمند وارستهای است که جهان به داشتنش مباهات دارد. بهیقین، عباس کیارستمی هم با هنر در زندگیاش، در عیش مدام به سر میبرد.
حال با گذشت یک سال، آن تکدرخت تپه ماهور به شمایلی ماندگار از مردی تبدیل شده است که جهان را با همه زیباییهایش به تصویر درآورد، و در حافظه و فرهنگ و هنر این دیار جاودانه شد. یادش گرامی باد .
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟