تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۲۳:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 165618

بهمن عبداللهی در اینستاگرام خود نوشت :پس از انقلاب اسلامی و به واسطه فضای ایدیٔولوژیکی که بر کلیه امور جامعه حاکم بود پخش آگهی های تبلیغاتی ممنوع بود. این ممنوعیت شامل کلیه کالاهای خدماتی و مصرفی و البته فیلم های سینمایی می شد. دلیل این امر از سوی مدیران تلویزیون اجتناب از رواج مصرف گرایی عنوان می شد تا اینکه یکی از روزهای مرداد سال ۱۳۶۴ تیزر (نسخه کوتاه شده آنونس سه دقیقه ای تبلیغاتی برای نمایش در سینماها) از شبکه یک تلویزیون فیلم سینمایی «عقابها» پخش شد.
آن روزها دوران جنگ بود و فیلم های ارزشی یا به تعبیر دیگر آثار دفاع مقدس با مایه های قهرمانی در سینماها روی پرده می رفت. اما «عقاب ها» فیلمی حماسی بود که رشادت های خلبانان شجاع ایرانی را به نمایش می گذاشت. این فیلم به واسطه همین تبلیغات تلویزیونی عنوان پرفروش ترین فیلم سال را گرفت و در صدر جدول گیشه ایستاد.
«عقابها» سی و چهارمین اثر سامویٔل خاچیکیان و دومین کار او پس از انقلاب بود. این کارگردان را بیشتر به عنوان پدر دلهره سینمای ایران یا هیچکاک ایرانی می شناسند. اما او در زمان جنگ با هموطنانش همراه شد تا اثری در ستایش دلیرمردان ایرانی بسازد. خاچیکیان یکی از بهترین صحنه های هوایی را در سینمای دفاع مقدس خلق کرده بود و جالب آنکه بیشتر تصاویر این سکانس ها از فیلم های آرشیوی استفاده شده بودند. در«عقابها» دو چهره پولساز سینما یعنی جمشید هاشم پور و سعید راد نقش های اصلی را بازی می کردند. داستان فیلم هم بر اساس یک ماجرای واقعی یعنی نجات یک خلبان ایرانی سقوط کرده در خاک عراق به وسیله تکاورهای ارتش و نیروهای محلی کردستان ساخته شده بود. شهاب عسگری، رضا رویگری و زری برومند دیگر بازیگران فیلم بودند. «عقابها» در اکران های متعددش طی سال های ۶۴ تا ۶۹ مجموعاً به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان (معادل ۱۳۳میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹( از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر دست یافت. این فیلم به پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است. بدون شک در زمانه ای که تنها رسانه پرمخاطب جامعه تلویزیون بود، این تیزر در موفقیت تجاری فیلم تاثیر زیادی داشت.
شما از آگهی های سینمایی فیلمی یادتان هست یا خاطره ای دارید؟

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها