سینماسینما، مازیار معاونی
در اینکه پدیدهی جنگ یکی از تلخترین پدیدههای تاریخ بشریت بوده و هست -که بعید است در آن تردیدی وجود داشته باشد- اما فارغ از این تلخی ذاتی، همین پدیده ناخوشایند واجد آنچنان درونمایههای فراوان و متنوعی است که نه تنها کارگردانان همیشگی سینمای جنگ که بسیاری از دیگر فیلمسازان را هم برای تجربه دست کم یک اثر در سینمای جنگ وسوسه میکند. وقوع جنگ هشت ساله با کشور متجاوز عراق تاکنون متجاوز از شصت فیلم برگرفته از موضوع «جنگ» را به آثار سینمای ایران اضافه کرده است که عددی در خور تأمل و تأیید کنندهی اهمیت گونهی نمایشی «جنگ» به لحاظ دراماتیک است که زیرگونههای حماسی، اجتماعی، کمدی و… را در بطن خود جای داده است.
ارتش به عنوان قدیمیترین بخش از نیروهای مسلح کشور، در کنار سایر نیروهای مدافع میهن در ایستادگی مقابل دشمن متجاوز بعثی نقشی پررنگ داشته است، نقشی که بخشی از آن ظرف چهل سال گذشته به پردهی سینما راه یافته و البته هنوز ظرفیتهای پرداخته نشده بسیاری باقی مانده است. جالب اینکه سینمای جنگ که بعدتر سینمای «دفاع مقدس» هم نام گرفت با ۳ فیلم «مرز» (۱۳۶۰) ساختهی جمشید حیدری، «عبور از میدان مین» (۱۳۶۱) به کارگردانی جواد طاهری و «برزخیها» ساختهی ایرج قادری فقید آغاز شد که قهرمانان دو فیلم نخست، ارتشی بودند. پس از این فیلمها که در حکم سرآغازی برای تصویر کردن مضامین «جنگ» و «دفاع از میهن» بود دیگر آثار سینمای جنگ از فیلمسازان پرآوازهی این سینما تا کارگردانان گاه گاهی این گونه هم به نوبت از راه رسیدند و در کنار سایر قهرمانان مدافع میهن، قهرمانانی ارتشی هم در حافظهی نمایشی مخاطبین جای گرفتند از قهرمانان خلبان دو فیلم «عقابها» (۱۳۶۴) و «حمله به اچ ۳» (۱۳۷۳) که زنده یاد ساموئل خاچیکیان فقید و شهریار بحرانی کارگردانی آنها را بر عهده داشتهاند تا قهرمانان تکاور نیروری زمینی ارتش در فیلم به یادماندنی «کانی مانگا» ساختهی زندهیاد سیفالله داد، تنها قهرمانِ ناخدای سینمای جنگ در فیلم «جنگ نفتکشها» به کارگردانی محمد بزرگنیا، تنها سربازِ وظیفهی قهرمان سینمای جنگ در فیلم «اشک سرما» ساختهی عزیزالله حمیدنژاد و کاراکترهای ارتشی گمنامتری در آثاری مثل «روز سوم»، «یورش» و… که تلاش قهرمانان ارتش را در بستر پرکشش «سینما» پاس داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- اولین تیزر تلویزیونی پس از انقلاب به کدام فیلم تعلق دارد؟
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «عقابها»
- سینمای دفاع مقدس در هنر و تجربه / تجربه یک دفاع هنرمندانه
- ماجرای یک فیلمنامه که حواشی زیادی درست کرده است/ پاسخ به ناصر تقوایی
- فیلم های دفاع مقدس در قاب شیشه ای/ تدارک آخر هفته تلویزیون برای حماسه خرمشهر
- انتشار جزئیاتی از فروش «عقابها» و اکران پررونق سال ۱۳۶۴
- لطیفی: عاشق فیلمنامه «مادر، مادر، مادر» هستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز