مستند سینمایی کودتای ۵۳ ساختهٔ تقی امیرانی، متقاضی حضور در چهاردهمین جشنوارهٔ سینماحقیقت شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی فیلم کودتای ۵۳ در ایران، نسخهٔ فارسی فیلم در دست تهیه است و در صورت انتخاب، نخستین نمایش آن در جشنوارهٔ سینماحقیقت خواهد بود.
این فیلم که دربارهٔ وقایع سیاسی منتهی به کودتای ۲۸ مرداد است، طی یک دهه ساخته شده است و محصول مشترک ایران، انگلیس و امریکاست. کودتای ۵۳ تاکنون در جشنوارههای تراز اولی همچون تلوراید، جشنوارهٔ فیلم لندن، سی.پی.اچ داکس دانمارک، پالم اسپرینگز، فیلکرز رودآیلند و سیاتل نمایش داده شده است و نامزد دریافت جایزهٔ بهترین مستند بیفا، جایزهٔ معتبر گریرسون، نامزد جایزهٔ حقیقت در داکیوفست کوزوو و همینطور برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم مستند بینالمللی به انتخاب تماشاگران در جشنوارهٔ ونکوور بوده است.
در فهرست عوامل فیلم، نام ریف فاینز، بازیگر برندهٔ جایزهٔ بفتا و نامزد دریافت اسکار در نقش مامور MI6، نورمن داربیشر، دیده میشود. والتر مرچ، تدوینگر فیلم، برندهٔ سه جایزهٔ اسکار تدوین و طراحی صدا است. تهیهکنندگان کوتای ۵۳ تقی امیرانی، پل زنتس، امیر امیرانی و احمد کیارستمی هستند و پخش آن در ایران به عهدهٔ حسام اسلامی است.
اکران عمومی کودتای ۵۳ بلافاصله پس از جشنوارهٔ سینماحقیقت آغاز خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- احضار روح سرگردان یک کودتاچی/ درباره مستند «کودتای ۵۳»
- موفقیت «کودتای ۵۳» و «چهارشنبهسوری» در یک ارزیابی جهانی
- «کودتای ۵۳» در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفت
- اکران «کودتای ۵۳» در آمریکا و اروپا/ اکران آنلاین در ایران از ۱۷ دی
- موزه سینما میزبان جشنواره سینما حقیقت شد
- «سرخپوست» و دو فیلم دیگر به جشنواره فیلم لندن راه یافتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





