امیر عابدی عکاس سینما در روزنامه شهروند نوشت:
آشنایی من با مرحوم اصغر بیچاره به سالهای دور برمیگردد. آدمی بود همیشه پر از خاطره، پر از درددل، پر از دغدغه، پر از «گذشته». از گذشته میگفت و گاهی گریزی میزد به مقایسه امروز و گذشته. خوشحالیاش همیشه این بود که پشت در اتاق هیچ معاون و وزیر و مسئولی نمیماند. درواقع اعتبار اصغر بیچاره آنقدری بود که در دفتر هر مسئول و مدیری به رویش باز باشد؛ اما ناراحتیاش هم این بود که همچنان در مضیقه بود.
ضمن اینکه گنجینهای داشت مشتمل بر دوربینها و نگاتیوها و عکسهای قدیمی که از سینمای ایران مانده بود؛ از دوربین میرزا ابراهیمخان عکاسباشی داشت تا دوربینهایی که در سالهای بعد به این گنجینه اضافه کرد. در گفتوگوهایی که با هم داشتیم تصمیم گرفتیم فکری برای این گنجینه پیاده کنیم و گپو گفتهامان درباره طرحی شد که بنده به حوزه هنری پیشنهاد دادم و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت. طرحی مبنی بر ساخت یک فیلم مستند که البته متاسفانه با یک تغییر مدیریت در حوزه هنری، این طرح متوقف شد. قرار بود این فیلم، مستندی باشد درباره اصغر بیچاره و گنجینهای که در این سالها خودش را وقف حفظ و جمعآوری کرده بود.
به هر حال اصغر بیچاره را نمیشود از تاریخ شفاهی سینما جدا کرد. در سالهای اخیر به جهت کهولت سن ممکن بود مسائلی از خاطرش رفته باشد و به یاد نیاورد؛ اما در مجموع آنچه میدانست، فراتر از چیزهایی بود که ما شنیده یا دیده بودیم. او تاریخ متحرک سینمای ایران بود
خوشبختانه ما در سال اول برگزاری انجمن عکاسان تئاتر، مراسم تقدیری از اصغر بیچاره ترتیب دادیم و ایشان را دعوت کردیم چون بههرحال سابقه عکاسی تئاتر هم داشتند. ایشان علاوه بر اینکه پیشکسوت عرصه عکاسی سینما بود، در ادامه هم البته کار تهیهکنندگی کرد، کارگردانی کرد و بازیگری کرد. من خودم این افتخار را داشتم که در دو، سه تا از فیلمهایم اصغر بیچاره جلوی دوربینم باشد. همان جا هم گاهی نقب میزد به گذشتهها و از خاطراتش میگفت. منتها این اواخر بیماری و کهولت سن در چهرهاش نشسته بود. تعبیر درستتر حتی این است که بگویم اصغر بیچاره این اواخر دیگر خسته بود. در حالیکه همیشه او را به یک شخصیت انرژیک میشناختم. همیشه از گذشته طوری حرف میزد که گویی همین حالا جلوی چشمانش است. واقعیت اصلا این است که اصغر بیچاره بیشتر از اینکه با «حال»ش زندگی کند در «گذشته» میزیست. تاریخ انگار همیشه با او بود. هر آدم جدیدی را که میدید، شروع میکرد از روایت خاطراتش و صحبت از گذشته؛ اینکه سینما چه بود، چه شد و چه چشماندازی پیش رو دارد؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- بهار میآید/ یادداشت امیر عابدی درباره بابک برزویه
- مرگ در چشمان شاعر/ درباره عکسی از مهدی اخوان ثالث
- شاید انتشار عکسی از فرامرز صدیقی بیشتر یک تلنگر بود
- «النا» درباره یک موضوع حساس اجتماعی ساخته میشود
- غرفه سینماسینما و چهره های روز پنجم
- نیازمند نگرشی جدید در تبلیغات فیلمهای کودکان هستیم
- معرفی مدیران مواد تبلیغاتی و باشگاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
- دلیل اختلاف مرتضی حنانه با علی حاتمی چه بود؟
- «ناکوک» در سکوت خبری ساخته شد/ یک فیلم اولی متفاوت در جشنواره فجر
- خاطرههای تصویری فیلمهای ایرانی زنده میمانند؟
- پیکر اصغر بیچاره پنجم مرداد ماه وارد کشور میشود
- دو عکس دیده نشده از مرحوم اصغر بیچاره
- از یادگارهایش دل کند و رفت…
- بیچارۀ عشقم، بیچارهترم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟